Zondag ochtend staan we weer fit op, we krijgen een lekker vet Schots ontbijt en pakken daarna onze rugzak in. We hebben overigens maar 1 rugzak bij ons van in totaal 10 kilo. Het lukt ons steeds beter om weinig kilo's mee te nemen op reis, wel zo handig. Vandaag gaan we een auto ophalen, hiervoor moeten we wel eerst naar het centraal station van Edinburgh. Het regend wat te hard om dit lopend te doen, dus nemen we de bus. Het ophalen van de auto gaat zonder problemen, we hebben een mini autootje besteld, maar krijgen een gratis upgrade, het word een Seat Ibiza. Prima karretje, we zijn niet van plan veel te

gaan rijden. Pat begint met rijden, het links rijden gaat weer opvallend makkelijk. We hebben dan ook best veel ervaring met links rijden en omdat het stuur aan de rechterkant zit is het erg vanzelfsprekend.

Edinburgh uitkomen gaat erg makkelijk, we zitten in een mum van tijd op de snelweg, op weg naar Stirling om een bezoek te brengen aan het gelijknamige kasteel. Het kasteel ligt op een stoer klif, met eronder een dorpje uit dezelfde tijd (14de eeuw). Het stormt behoorlijk bovenop, dus we moeten onze windstoppers weer aan, de regen nemen we ook maar voor lief. Het uitzicht vanaf het klif is beperkt door de laaghangende bewolking, maar maakt het allemaal wel extra dramatisch. Als we eenmaal door de poort van het kasteel lopen word het gelukkig wat droger en bekijken we eerst de binnenplaatsen, met z'n muren en kanonnen. We lopen over de muur langs het kasteel en worden toch nog getrakteerd op een mooi uitzicht, het weer kan hier snel opklaren. Als het even later weer begint te regenen besluiten we naar binnen te gaan. Het kasteel is geen kasteel zoals we hadden verwacht. Het is feitelijk een paleis waarin koningen en koninginnen hebben gewoond, het lijkt wel een klein dorpje. We lopen eerst de Great Hall in, een geel achting gebouw, dat werd gebruikt voor ontvangsten. Het gebouw zagen we vanaf de snelweg al liggen. Verder bezoeken we het Royal Palace. Deze gebouwen bestaan uit 6 enorme ruimtes, 3 voor de koning en 3 voor de koningin. Hier werd geslapen, gewoond en mensen ontvangen. De ruimtes zien eruit als nieuw, alles is heel erg kleurrijk en overdadig. Vooral de plafonds en de beschilderingen boven de haarden zijn erg mooi. In 1 van de kamers bestaat het plafond uit gezichten van bevriende edelen gesneden uit houten platen, bijzonder.

Na het kasteel te hebben bekeken lopen we nog even het dorpje in, feitelijk maar 1 plein, met oude huisjes. We eten er een broodje om daarna de auto te pakken richting Loch Lomond, het grootste meer van Britannia's vaste land.. We doen vanmiddag een ritje langs 3 meren; Loch Menteith, Loch Katrien en Loch Lomond. Het is een doodlopende weg die ons voert door bergachtig gebied met enorme uitzichten. De weg is lekker smal, dus de rit gaat niet erg snel, passeren is er een hele kunst. Dat blijkt als we twee stilstaande auto's zien waar wat blikschade is en die samen verzekeringspapieren staan in te vullen. Onderweg worden we getrakteerd op watervalletjes, drassige vlaktes, steile bergen en vooral heel veel groen. Er staan niet veel huizen op deze route en de huizen die er staan hebben bijna allemaal geweldige uitzichten over een Loch en bergen. En er staat her en der nog wel wat te koop…. hmmm, iedere dag naar je werk rijden vanuit hier is misschien wat lastig maar wat nou als je vanuit huis kunt werken? Na 3 kwartier komen we aan op het eindpunt van de weg aan, Loch Lomond. Er blijkt een pont te zijn, maar niet voor auto's. In het hotel dat er staat drinken we koffie en gebruiken we de wc. We zijn vrij noordelijk aan het meer en willen helemaal naar het zuidelijke puntje. Hiervoor moeten we eerst de weg terug richting Stirling nemen Onze eind bestemming voor vandaag is Balloch. Het plaatsje staat niet op borden aangegeven, we rijden dan ook behoorlijk de verkeerde kant op. Blijkbaar is rijden in Schotland zonder kaart, nou ja bijna zonder kaart, toch wat lastig in sommige gevallen. En toch willen we geen Tom Tom, we verdwalen liever, zo kom je nog eens op onverwachte plaatsen.

Als we midden in Glasgow zitten weten we dat we echt helemaal uit de richting zijn. Best een mooie stad hoor Glasgow, maar omdat het niet onze bestemming is en omdat we al een beetje honger krijgen willen we hier niet zijn. Via een snelweg die we niet op willen vinden we na anderhalf uur toch de juiste snelweg, terug naar het meer. In de Lonely Planet hadden we een ultieme Inn gevonden waar we naar opzoek gaan. We hebben geen adres, dus na een tijdje heen en weer rijden tussen 2 dorpjes geven we het maar op. We stappen maar gewoon een pub binnen en vragen of ze een kamer voor ons hebben. Gelukkig is het een super nette kamer binnen budget. Aangezien de pub op zondagavond de keuken gesloten heeft rennen we door de regen naar een restaurant een stukje verderop. We zijn zeiknat, maar daar kijken ze hier niet van op. We krijgen meteen een stapel tissues aangereikt om onszelf weer een beetje droog te deppen. We eten er lekker en goedkoop waarna we weer vroeg in onze kamer zijn. We zijn een beetje moe, dus kijken we wat TV om daarna lekker vroeg te gaan slapen.