Na 12 keer een camper te hebben gehuurd en omdat we er zelf ook een hebben gehad kunnen we wel eens een lijstje publiceren met wat handige tips voor het huren van zo’n apparaat. Onderstaande tips zijn vooral bedoelt voor het huren bij Cruise Amerika, maar zijn vast ook te gebruiken voor andere verhuurders.
Voorbereiding
- Je kunt natuurlijk proberen een camper in Amerika te huren. Onze ervaring is dat het huren via b.v. D-reizen veel goedkoper is. Ze hebben namelijk erg goede deals met verhuurders.
- Je wordt door de verhuurder verplicht om een hotel te nemen bij aankomst in Amerika. Ze willen geen risico moet moeë reizigers die na een lange vlucht een onbekend voertuig besturen.
- Er zit een goede verzekering bij de camper.
- Er word 500 dollar van je credit card afgeschreven als borg. Dit wordt keurig binnen een aantal dagen na inleveren terug gestort.
- Let er bij het boeken op dat de one-way drop off kosten ter plekke bij de verhuurder moeten worden voldaan (tussen de 350 en 750 dollar).
- Met een extra Early bird pakket kun je de camper ‘s morgens om 09:00 ophalen en ‘s middags voor 15:00 terug brengen. Dit is een volle dag extra. Tevens krijg je bij het Early bird pakket een transfer van je hotel naar de verhuurder en andersom.
- Er zijn campers in verschillende maten. De grootste van 30 foot is groot genoeg voor 5 volwassenen, weten we uit ervaring.
- Er is erg veel opslag ruimte in het woongedeelte of er buiten.
- Neem duct tape mee, er rammelt nogal eens iets.
- Koop een stroom converter van 12 volt naar 220 volt (en USB). Zo kun je tijdens het rijden een laptop, telefoon of ipod opladen.
- De camper kan op de luxere campings worden aangesloten op 110 volt. Let er thuis op dat je apparaten meeneemt die op 110 volt werken. b.v. scheerapparaat, fohn, notebook, camera. Of anders opladen tijdens het rijden via de stroom converter hierboven.
- Voor het gebruik van de generator word gebruik gemaakt van de standaard benzine. Daarnaast moet je ook nog eens per uur betalen.
Ter plekke aanschaffen
- Huur geen stoeltjes bij Cruise America. De stoeltjes zijn slecht van kwaliteit terwijl op elke kampeer plek een picknick tafel staat.
- Koop een koelbox als je naar een warm gebied gaat en verwacht dat de koelkast te klein is.
- Voor het schoonhouden van het toilet heb je WC blokken nodig.
- Een doosje plastic handschoenen om de zwart en grijs afvoer te kunnen aansluiten.
- Vraag om een klantenkaart bij je favoriete supermarkt, je krijgt zo’n 10% korting. De kaarten zijn gratis.
- Koop een National Parks pas voor $ 80,=. Je kunt hiermee met alle inzittenden gratis naar alle Nationale Parken.
Ter plekke
- Met 4 personen zijn de water en afval tanks groot genoeg voor zo’n 3 nachten.
- Ook de 12 volt accu heeft voldoende capaciteit voor een aantal dagen de lampjes aan.
- Er is genoeg gas om een dag of 10 elke avond de verwarming aan te hebben, te koken en de koelkast te gebruiken.
- De nieuwste campers hebben een MP3 aansluiting.
- Er is geen TV aan boord.
- De koelkast in de nieuwere modellen koelen 15 graden onder de buiten temperatuur. Dit kan dus erg koud worden in koude gebieden.
- De koelkast werkt op 110 volt, 12 volt en gas en schakelt hier automatisch tussen.
- Elke camper bevat een airco en kachel.
- De airco werkt op 110 volt via externe stroom aansluiting of generator.
- De verwarming werkt op gas en 110 volt, houd er rekening mee dat er niet overal stroom is.
- De verwarming werkt maar 2 uur op de generator! Het gebruik van de verwarming is dus ‘s nachts lastig en maakt ook nog eens herrie.
- Als er geen stroom is kun je de generator gebruiken (indien aan boord). Let op dat op de meeste campings maar tot 20:00 aan mag, vanwege de herrie!
- Er is vrijwel overal ijs te koop voor in de koelbox. Ook word er vrijwel overal hout verkocht om een lekker fikkie naast de camper te stoken.
- De benzine is in de Nationale Parken een stuk duurden dan daarbuiten. Het grootste verschil was zo’n 70 dollarcent.
Campings
- KOA campings zijn vrij duur, tussen de $35,= en $70,=. Deze campings zijn erg compleet met een winkeltje, schone douches, wasmachines e.d. De plaatsen zijn vaak erg saai, een simpele plaat beton.
- De National Forest campings zijn veel goedkoper, tussen de $10,= en $16,- Meestal zonder douche, geen stroom en water. Maar wel erg mooi plekken.
- In de National Forest campings zijn vaak toilet gebouwen met een 110 volt stopcontact. Hier kun je een scheer apparaat of fohn gebruiken mist deze op 110 volt werkt. Je kunt er ook stiekem batterijen opladen.
- De barbecues op de campings zijn vaak erg diep. Om te barbecueën heb je dus erg veel kolen nodig. Het kan ook met een extra rooster of een manier om de bak op te hogen met stenen of zand.
- Er is niet op elke camping de mogelijkheid om te douchen. Er zit wel een douche in de camper, maar die hebben we nooit gebruik en is erg krap. We hebben de doucheruimte vooral voor proviand en koelbox gebruikt.
- Een BBQ kopen is niet nodig, elke plek heeft een BBQ / firepit.
- In de winter zonder verwarming word het erg koud in de camping. Zorg dus voor een warm bed met b.v. een extra deken.
Rijden
- Een camper word in het verkeer aangeduid als een RV (Recreation Vehicle).
- Tijdens het huren moet je alle bestuurders opgeven, deze zijn dan verzekerd tijdens het besturen van de camper.
- Afhankelijk van de staat mag je 65 of 70 mile per uur rijden. Dat is maximaal 105 km/h of 113 km/h
- Er zijn (vooral bij attracties) vrijwel altijd parkeerplaatsen voor RV’s, let op de bordjes.
- Op veel campings kun je een zogenaamde pull through nemen. Je kunt de camper er dan vooruit inrijden en ook vooruit er weer uit.
- Let bij het achteruit parkeren op de plek van de achterwielen. Pas gaan sturen als de achterwielen de bocht naderen. Het is overigens ‘verplicht’ om iemand op de uitkijk te zetten bij het achteruit rijden. De camper heeft een achteruitrij sensor.
- Let op de lengte van de camper bij kleine bochtjes, de grootste camper is tussen de 9 en 11 meter lang en zwenkt iets uit.
- Let ook op de hoogte (b.v. onder bomen of de drive-in McDonalds, dit word duidelijk vermeld bij het ophalen.
- De maximale snelheid word in de VS eerst aangekondigd, een stuk verderop gaat de snelheid pas in.
- Voor bochten word vaak een aanbevolen snelheid aangegeven (gele borden). Als je je hier aan houd kun je vrij comfortabel de bocht om, je hebt immers ook passagiers aan boord.
- Verder is het rijden in een voor ons zo’n groot voertuig verbluffend eenvoudig. Je hoeft niet te schakelen of te ontkoppelen. Enne de Amerikaanse bestuurders zijn veel relaxter dan de Nederlandse.
Mocht jezelf ook een tip hebben kun je die hieronder kwijt bij de reacties.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment