Uitzicht vanuit de vuurtoren van Noordwijk aan Zee
FOTO'S    KAART

Het is donderdag 29 september, rond een uur of 4 komt Pat luid juichend de camping in Lieren op. Het is vakantie, de tweede lange vakantie van dit jaar zelfs. Vrijdag nadat we hebben ingepakt en afgerekend gaan we rond 12 uur de weg op naar Noordwijk. Daar kunnen we om 2 uur terecht en dat weten meer mensen. We wachten kort waarna we de camping oprijden. Sommige plekjes komen ons wel bekend voor van heel lang geleden. We hebben hier ooit met een tent en camperbusje gestaan. Onze plek ligt er prachtig bij met vrij uitzicht over de bollenvelden en in de verte de duinen. Zaterdag kunnen we het niet laten en stappen op de fiets richting Sassenheim, zomaar omdat we dat plaatsje niet kennen.

Onderweg na best wat tegenwind te hebben getrotseerd komen we langs de ruïne van kasteel Teylingen die zomaar open blijkt te zijn. Hier bekijken we de ruïne en keurig onderhouden omgeving even om daarna verder te fietsen naar Sassem. In de winkelstraatjes lopen we wat rond, doen een bakkie, bekijken het park en kopen er Arabische lekkernijen. Via Voorhout, waar we de weg kwijt raken fietsen we terug naar Noordwijk en De Pep. Pat begint steeds meer te hoesten en doet een Covid test. Een week geleden hadden we beiden Corona, en voor Pat is de test nog steeds positief, Syl test negatief. We gaan alsnog een bakkie doen bij de zus van Pat, maar proberen buiten wel afstand te houden. Het is leuk om eens zo dichtbij te zijn en 'spontaan' met familie af te spreken.

Zondag is rustdag, maar niet voor ons. We lummelen 's morgens even. Pat heeft zin in kibbeling en laat dat nou overal langs zee verkocht worden. Via Noordwijkerhout fietsen we door het duin naar de boulevard van Noordwijk. Het valt ons meteen op dat de vuurtoren open is om te bezoeken. Dat doen we natuurlijk, na 130 treden te hebben beklommen zijn we 25 meter hoger en hebben een prachtig uitzicht. We hebben zicht over de duinen, strand en zee, maar ook op Scheveningen, Zandvoort en IJmuiden. In het binnenland zien we Noordwijk Binnen en Leiden duidelijk liggen, erg leuk om de vuurtoren eens in te kunnen. Als we de boulevard van Noord naar Zuid en weer terug hebben gewandeld wordt het tijd voor de beloofde kibbeling. Deze halen we op het Vuurtorenplein en eten we op, op een bankje op de Boulevard. In Noordwijk Binnen doen we nog wat boodschappen, het is wel weer genoeg voor deze zondag, terug naar De Pep.

Omdat het fietsen ons steeds makkelijker af gaat (nee geen elektrische fiets) gaan we weer naar Noordwijk. Nu doen we eerst een bakkie koffie bij de moeder van Pat om wat bij te praten. Daarna gaan we door naar Katwijk, Pat koopt onderweg wat biertjes in de Hoornes, even later parkeren we onze fietsen op de boulevard. We willen lunchen, maar er niet naar zoeken. De eerste de beste standtent die we tegenkomen is Paal 14. Heerlijk rustig, geen luide muziek, geen overdreven 'hippe' mensen, dit bevalt ons wel. De lunch is uitstekend en we hebben voldoende energie om via het fietspad door duin terug te gaan naar De Pep. De rest van de dag is het luieren, koken hoeft niet want de lunch was voldoende voor de rest van de dag.

Pat wil graag weer eens naar Madurodam, vraag vooral niet waarom, maar we doen het. Via de Appie App krijgen we het tweede kaartje gratis en met de auto is het niet ver. Alles is eigenlijk wel herkenbaar van vroeger. Het is zo lullig dat het ook wel weer erg leuk is, dat was ook de verwachting. Na de binnenstad van Amsterdam, Utrecht en Groningen bekeken te hebben zien we Paleis het Loo volledig in miniatuur staan, we herkennen alles, maar weten ook dat er verbouwingen zijn geweest die in Madurodam nog niet zijn verwerkt. Schiphol inclusief taxiënde vliegtuigen, Kinderdijk, Het Binnenhof, Drentse Hunebedden en zelfs de ruilverkaveling is netjes nagebootst. Een goeie keuze om hier op de dinsdag na de vakantie heen te gaan, heerlijk rustig. Een dag later is vooral opladen voor de avond. Pat fietst nog wel naar Lisse om te bekijken of er nog iets herkenbaars is maar verder is het heel relaxed. Rond 5 uur fietsen we naar de zus van Pat. Met z'n vieren gaan we verder naar Katwijk, wederom Paal 14. Nu ook weer erg kalm, maar vooral gezellig. Het eten en drinken bevalt goed en net nadat de zon de zee in zakt stappen we op de fiets terug naar De Pep. Ongeveer halverwege doen we nog 1 laatste afzakkertje bij Syl en Ries thuis.

Van tevoren was afgesproken dat er bij Ma wat klusjes zouden worden gedaan. De verkoudheid en het hoesten zijn nog steeds niet over. Maar de fietstas wordt volgestouwd met meegebracht gereedschap, Syl blijft op de camping. Na een paar uur en een paar kroketten zijn de klusjes gedaan.

Vrijdag en zaterdag nemen we een rustdag. Vrijdag eten we nog wel gezellig bij ma en zaterdag komt Lisa op visite op de camping. ’s avonds wordt de lucht opgelicht door een enorm omvangrijk onweer dat boven Zeeland blijkt te liggen. Zondag zijn we weer uitgerust van alle familie uitstapjes en gaan we zelf op pad. Deze keer op de fiets naar Hillegom, we hebben wind mee en de 12 kilometer zijn hierdoor erg goed te doen. We zijn bij brouwerij Klein Duimpje, een leuke craft brouwer met wel heel bijzondere biertjes. Het terras bevindt zich op een klein industrieterrein zoals ze het in Amerika ook zouden doen. We bestellen wat biertjes en krijgen zelfs het verzoek om een naam te bedenken voor 1 van de experimentele brouwsels. Pat loopt nog even met de brouwer mee om in z’n schatkamer wat biertjes uit te zoeken voor thuis. Terug fietsen we langs Noordwijkerhout waar we even uitrusten van de felle tegenwind. Ter plekke bedenken we dat we sushi mee naar huis nemen en dat lukt, er zit een afhaal tentje. Het laatste stukje is ook wind tegen, maar dat lukt ons ook wel. ’s Avonds is het weer filmtijd, we klikken zomaar wat aan op Netflix en vaak zijn het nog leuke films ook. Tenminste als het internet niet hapert. Anders stappen we over op 4G waarvan we net niet genoeg GB’s hebben voor een hele maand. Hier moeten we nog een keer iets op verzinnen, maar dat is een mooi uitzoek klusje voor in de winter.

Maandag komen Syl en Ma op visite om te bekijken hoe we erbij staan op de camping. We drinken gezellig een bakkie en keuvelen nog wat over van alles en nog wat. ’s middags doen we eigenlijk niets meer. Pat prutst wat aan de website en Syl kookt een lekkere rooie pasta. We kijken de film van gisteren af en na de dagelijkse klusjes bestaande uit WC legen, vuilnis weggooien en de afwas doen is het tijd voor de volgende film. Intussen begint het steeds harder te waaien en de voorspelling is dat het nog wel een paar dagen zo blijft. Voor de rust in ons hoofd slingeren we de luifel naar binnen en leggen de stoelen en tafel in de auto. Daar kan niets meer mee gebeuren en buiten zitten is toch niet echt lekker met dit weer. Een dag later besluiten we naar Leiden te gaan, dit is maar een half uurtje rijden. We parkeren aan de rand van het centrum waar we meteen al worden getrakteerd op de eeuwenoude Morspoort met daarbij een houten ophaalbrug. Om de hoek staat Molen de Put met daarbij nog zo’n prachtige houten ophaalbrug. Zodra we deze brug over zijn komen we in het buurtje waar Rembrandt van Rijn geboren is. Al snel komen we bij de Hortus Botanicus, de oudste botanische tuin van ons land. Hier wandelen we een uurtje rond om heel veel verschillende planten, bomen en bloemen te zien. Sommige lijken gewone kamerplanten en andere zien er nogal bizar uit Enfin de moeite waard om eens te bekijken, mede ook vanwege de mooie ligging. Na een bakkie koffie besluiten we een stukje om het oude centrum te lopen, deze route is 6km die we niet helemaal afmaken. Leiden is een prachtige en op deze dinsdag hele rustige stad. We slenteren wat door de straatjes en langs de grachten waarvan er opvallend veel zijn. We stillen onze trek bij een Italiaan waar we beide pizza bestellen. De pizza gaat nog lang niet op, we nemen het mee in een provisorische waterdicht gemaakte doos. Het is namelijk keihard gaan regenen en we moeten nog een behoorlijk stuk naar de auto wandelen. Tussen de buien door en af en toe schuilend onder aan afdakje komen we nat aan bij de auto. Niet getreurd, De Pep is waterdicht en comfortabel warm. Het blijft de rest van de dag en een groot deel van de nacht regenen, we zijn blij dat we alle spullen al naar binnen hebben gehaald.

De dag erna blijkt weer een rustdag te worden. Nouja, wasdag kan ook want vanwege het slechte weer vinden we het verstandig om de was te gaan doen zodat we dat de rest van de vakantie niet meer hoeven te doen, We gaan er tenminste van uit dat het weer straks in Zuid Limburg erg aangenaam zal zijn. Pat doet boodschappen en maakt nog een wandeling door het bos bij de camping terwijl Syl bijkomt van de dag van gisteren. Pat wil naar Kaag Eiland, dus daar rijden we donderdag heen. Er is een niet gemarkeerde wandeling die we dus niet volgen. Als we de pont hebben genomen wandelen we wat over het eiland. Er staat een reusachtige hal waar schepen worden gebouwd. Her en der staan er wat oude gebouwen waaronder een kerkje, maar verder is het vooral veel saaie huizen. Het is niet zo’n idyllisch eiland als we hadden gehoopt. Niet getreurd, de pont brengt ons voor een euro weer terug naar het vasteland. Syl heeft een pannenkoek in haar hoofd, dus vinden we via Google Maps een pannenkoeken restaurant in Lisse. Zoals wel vaker zitten we alleen in het restaurant. De pannenkoeken smaken uitstekend. We doen meteen de boodschappen voor vandaag en morgen. Morgen, vrijdag dus is een reisdag. Caravan inladen, alle spullen op z’n plek en met de mover het gevaarte uit de blubber rijden, gelukkig zonder problemen. In 4,5 rijden we van Noordwijk naar Epen. We hebben koffie en natuurlijk zachte bolletjes met gebakken ei meegenomen voor de pauzes onderweg. Eenmaal aangekomen rijden naar de camping in Terziet, het gaat over een smalle doodlopende weg. We komen een PostNL bus tegen die ons er eigenlijk niet langs wil laten gaan en iets verderop een vuilniswagen die wel keurig ruimte maakt voor ons. Op de camping rijden we iets te ver door waardoor we een stukje achteruit moeten rijden naar de ingang van de camping. Pat lukt het niet, dus Syl neemt het stuur over en rijd het hele spul achteruit en zo kunnen we de camping oprijden. Het is best glibberig en met de Rav lukt het niet om in 1x op de scheve plek te komen. Nouja, na wat heen en weer rijden en de mover te gebruiken staat De Pep er weer netjes bij.

Volgens een van de gasten het beste uitzicht van Nederland. Laten we daar nou de 2 komende weken van kunnen genieten.