The Hogback, Utah Scenic Byway 12

We hadden nog wel een paar dagen in Arches willen blijven, dit is wel het mooiste park tijdens deze reis gebleken. Maar aangezien het nog een heel stuk is naar las Vegas gaan we maandag weer verder. We bezoeken Canyonlands National Park in een bliksems tempo. Eigenlijk bekijken we alleen Island in the Sky. Zoals de naam als zegt is het een mesa (tafel) die zo’n 300 meter boven de omgeving lijkt te zweven. De weg die eroverheen is gemaakt biedt op diverse plekken een ongelofelijk uitzicht over de canyons eronder. Vanaf het Grand View point, wat meteen het einde van de mesa is, heb je uitzicht over de 2 rivieren die de canyons hebben gevormd. De Colorado en Green river zijn aan beide kanten van de mesa te zien en hebben mooie canyons en scheuren uitgesleten.

Omdat de rit van vandaag 400 km is besluiten we niet te lang in het park te blijven en door te rijden richting Hanksville waar we een camping hebben geboekt. Hanksville is superklein, er wonen maar 200 mensen. Er is vooral veel natuurschoon in de omgeving, maar ook het enige benzine station ter wereld dat in een rots is uitgehouwen. Verder is er een Mars onderzoeksgebied waar door astronauten wordt getraind, het landschap blijkt hier op Mars te lijken. Bij onze camping met de naam Duke’s Slickrock Campground & RV Park is ook Duke’s Slickrock Grill waar we een lekkere hamburger bestellen. Maar voordat we dat doen hebben we alsnog een rustige middag en relaxen we wat in de camper. Dinsdag rijden we weer verder door dit absurde landschap. Het is in dit deel van Utah zo absurd dat het landschap letterlijk elke 10 km verandert. We rijden overigens de hele dag op Utah State route 12 of Scenic Byway 12. Deze is uitgeroepen tot een van de mooiste wegen van de VS en terecht. Deze weg is 200 km lang en is van begin tot einde een en al mooie uitzichten. Langs de hele route liggen een aantal Nationale Parken en een groot national forests.

We belanden vanzelf in Capitol Reef, weer zo’n National Park met prachtige uitzichten. Het park zelf rijden we niet in, de weg erlangs biedt voor nu even voldoende moois voor ons. Capitol Reef is ontstaan vanuit een grote plooi in de aardkorst die allerlei kleuren en rots formaties heeft gecreëerd. Die formaties zijn in de loop van de tijd geërodeerd en dat levert allerlei spektakel op. We moeten nog een bergpas richting Boulder over. Aangezien de vorige bergpas nogal spannend was qua sneeuwbuien rijden we rustig, en iets beter voorbereid, door. Er is wel wat sneeuwval op deze pas, maar gelukkig nietzo veel als de vorige keer. We komen zonder veel moeite in het plaatsje Boulder aan. Ook dit is weer een superklein plaatsje met zo’n 200 inwoners. Er zijn wel 3 cafe’s, we kiezen er eentje uit om een taartje te gaan eten. Iets voorbij Boulder is een klein stukje weg waar we ons al een paar dagen op hebben verheugd, de Hogback. Dit is het spannendste stuk van de route omdat het uiterst smal is en aan beide kanten diepe afgronden heeft. Daarbij komt nog dat er een mooie slinger in de weg zit, je zou hier maar rechtdoor rijden zeg. We hebben ons de Hogback goed herinnerd van de vorige keer en nu is het ook weer een beetje spannend.

Hogback op Utah’s scenic byway 12

Als we Capitol Reef door zijn en de Hogback zonder al te veel zweet hebben bedwongen komen we bij Escalante aan. Vlakbij dit plaatsje stappen we uit voor een wandeling door Escalante Petrified Forest. Dit is een state park waar langs de wandelroute versteende boomstronken liggen. Het is een stevige wandeling met wat dalen en stijgen, maar wel goed voor ons na een lange tijd in de auto. Onderweg zien we inderdaad wat stukken kleurrijke steen die ooit eens hout zouden kunnen zijn geweest. Het laat weinig indruk achter bij ons. Zeker omdat aan het einde van de wandeling op de parkeerplaats het grootste stuk versteende boom ligt, hebben we voor niks zo lopen zweten... We maken een lekkere lunch op de parkeerplaats en rijden door naar Bryce Canyon, dit park ligt bijna aan het einde van Scenic Byway 12. Net voordat we Bryce Canyon City binnenrijden zien we al een deel van het park mooi verlicht in de zon voor ons. Een prachtig gezicht met z’n gele, oranje en rode gesteenten. Scenic Byway 12 in Utah is een echte aanrader en kan zonder twijfel bij iedereen op de bucketlist. Als je veel tijd hebt kun je er voor kiezen om er een paar dagen over te doen. Zo heb je tijd om onderweg te kamperen en wat langere wandelingen door de picture perfect parken te doen. Maar goed in een dag hebben we zoveel gezien dat we tevreden zijn.