Voetballende jongens op het strand van Copacabana

Hehe, we zitten met onze voetjes hoog na een hele dag dingen doen in Rio. En dat is best vermoeiend! Gisteren, zondag 26 april, waren we weer op tijd wakker. Op tijd betekent zes uur 's morgens... We hebben relaxed ontbeten op het dakterras met uitzicht op zee en strand. Na nog ff chillen in de hangmat zijn we aan de Copacabana in de taxi gestapt richting Ipanema strand. Op zondag zijn de wegen die direct aan Copacabana en Ipanema liggen afgesloten voor verkeer. Het is een drukte van belang met hardlopers, fietsers en wandelaars en als we onze fiets gehuurd hebben mengen we ons in de drukte. We willen een stukje fietsen en kaartjes voo het concert van Ed Sheeran dat op donderdag plaatsvindt kopen. We hebben een verkooppunt gevonden dat langs het lagoa Rodrigo de Freitas ligt, toevallig ook het meer waar we omheen willen fietsen.

We zoeken en vragen en fietsen op en neer langs het meer maar het verkooppunt vinden we niet. Als we na de rondgang om het meer even wat eten hebben we internet verbinding en zoeken we nog eens hoe het nou precies zit met die kaarten. We komen er dan achter dat het stadium ook een heel eind, 2 uur met de bus, uit de buurt ligt en besluiten niet verder te zoeken. We eten een soort vleeskroketjes met kaas erin en kaassticks. Het smaakt prima maar is niet echt de lunch die we voor ogen hadden. Afijn, we fietsen weer naar Ipanema strand terug en doen ff een rondje boulevard. Syl kan het na twee dagen zee zien niet laten om natte voeten te gaan halen, ze houdt echter ff geen rekening met de hoge golven en is prompt tot kruishoogte nat... Wel lekker fris en gezien de warmte is alles snel weer droog. We brengen de fietsen terug en besluiten terug te lopen richting huis. Dat is zo'n 7 kilometer lopen, onderweg doen we nog ff een drankje bij een kiosk en we kopen wat brood en beleg voor 's avonds. We hebben niet zo'n honger en geen zin om nog een keer naar beneden te lopen. Vlakbij ons huis kopen we nog wat biertjes en we brengen de avond door met lezen, bedenken wat de volgende dag op het programma staat en gewoon wat relaxen.

Maandagochtend begint met een enorme plensbui die we heerlijk droog vanaf het dakterras kunnen bekijken. Jezus is weer verstopt achter de wolken maar als er een zonnetje doorbreekt is er ook hele mooie regenboog die eindigt op Copacabana strand, straks ff de goudpot gaan zoeken! Maar eerst even ontbijten met broodjes die nog warm zijn, vers fruit en een heerlijk cakeje! Vandaag gaan we meteen na het ontbijt weg, we stappen in de taxi en 10 minuten later stappen we onderaan de suikerbrood berg weer uit. De kabelbaan brengt ons in twee etappes naar boven, het eindpunt is net uit de wolken tevoorschijn gekomen en we hebben een prachtig uitzicht over miljoenenstad Rio. Aan de ene kant onze wijk met de bekende stranden aan de andere kant het centrum en heel veel andere wijken die tussen en tegen de bergen aan gebouwd zijn. Het is een indrukwekkend geheel. Het korte wandelpad voert ons door een bamboe bos waar we twee kleine aapjes met toefjes aan de oren zien, die hadden we trouwens ook al vanuit ons slaapkamer raam gezien! We lopen een tijdje rond totdat het ons te druk wordt en nemen de kabelbaan terug, eenmaal beneden lopen we door de wijk Urca die tegen de suikerbroodberg is aangebouwd. Het is een rustig wijkje met sjieke huizen, veel groen en een klein haventje. Ok, tijd voor het volgende punt op ons programma...

De taxi brengt ons naar het centrum waar we eerst eens even wat eten. We bestellen 1 lasagna voor ons beiden en komen erachter dat dat meer dan genoeg is. We wandelen de rest van de middag door het centrum, dat bestaat uit zowel moderne gebouwen als oude gebouwen. Een aantal kerken en huizen stamt nog uit de tijd van de Portugezen wat een sfeervol plaatje geeft. Uiteindelijk stappen op de metro die ons op redelijke afstand van ons huis brengt. Al lopend worden we dorstig en drinken we een biertje op een terras. Het blijkt dat we ook hongerig zijn en we bestellen een mixed grill voor twee personen. Dit is een foutje, het smaakt welliswaar prima, maar op 600 gram vlees per persoon, friet, rijst en bananen in tioca meel zijn we niet berekend. Na ongeveer een derde te hebben opgegeten geven we de strijd op. De volgende keer is 1 gerecht voor twee personen weer voldoende! Het is maar goed dat we nog een heuvel op moeten klimmen, wordt in ieder geval een deel van dit corpulente maal weer verbrand....

Ons huis ligt midden in favela Babilonia, dit is een favela (arme wijk) die in 2009 succesvol is schoongeveegd van drugsbendes. Het is welliswaar nog steeds geen luxe wijk en de mensen die hier wonen zijn zeker niet rijk maar zonder de aanwezigheid van bendes hebben de inwoners in ieder beval uitzicht op een beter leven. Deze week gaan we nog een keer een wandeling maken met een gids door een favela dus dan kunnen we er hopelijk wat meer over vertellen.

Zo, nu moet er nog even worden genoten van de muziek en het geluid van de golven.