De geitenmarkt van Nizwa

Salaam Aleikum! Hier ons eerste verhaal vanuit 1000-en-1-nacht stad Muscat! Laat ik beginnen bij het begin van onze vakantie…. Dinsdagmiddag is onze vakantie officieel ingegaan en omdat Pappa Jan die middag zijn vinger heeft gebroken rijden we 's avonds naar Neede voor "ziekenbezoek" en een heerlijke maaltijd. Woensdag slapen we lekker uit en pakken we onze tassen in. Ik (Syl) heb een beetje een rommelig gevoel en dat gevoel blijkt geheel terecht als ik er onderweg in de auto naar Schiphol achterkom dat ik mijn bankpas vergeten ben en ook de zonnebrand netjes thuis heb laten staan. Beide geen groot probleem maar toch hoop ik dat het geen voorbode is voor de rest van de vakantie. Maar met de vluchten naar Zurich, Dubai en uiteindelijk Muscat loopt alles op rolletjes en als Pat me ook nog waarschuwt als ik bijna mijn sjaal aka hoofddoek en e-reader in het vliegtuig achterlaat is het eerste deel van de reis probleemloos verlopen.

Op het vliegveld willen we 3 flesjes water kopen met onze credit card maar die wordt niet geaccepteerd voor 1 Euro…. hmm, nou ja dan pinnen we wel als we de gate uitkomen… Maar we mogen van de vriendelijke winkelmeneer NIET weggaan zonder gratis 2 flesjes water van hem te hebben aangenomen. Lief! Eenmaal buiten staat er volgens afspraak keurig een man van Mark Tours op ons te wachten die ons naar een sjieke Toyota Camry loodst en ons na een comfortabele rit bij ons hotel afzet. Het is ondertussen 01.00 uur en we zijn best moe. Meteen maar slapen dus! Vanmorgen worden we om 9 uur door de wekker gewekt. We douchen, ontbijten en nemen onze auto voor vandaag in ontvangst. We krijgen een gratis upgrade naar een gloednieuwe Toyota Camry (geen idee wat er eigenlijk voor ons geboekt was) en gaan op weg! De eerste 10 minuten van de rit zit ik verdwaasd op de kaart te staren en tegen P te zeggen dat ie te snel rijdt en ik daardoor de borden niet kan lezen waardoor ik dan weer niet weet waar we zijn. Daarna geef ik het op en geef ik me over aan rondrijden om het rondrijden en dan toch nog heel snel je doel vinden, namelijk de oude havenwijk Muttrah van Muscat. Hier stappen we uit de auto en merken wederom dat het best warm is in dit land. We slenteren wat, drinken een mega verse fruitjuice en lopen de souq van Muttrah in. Het is vrijdagmiddag rond 12 uur en alle winkels in de souq zijn zo'n beetje gesloten, wel zien we heel veel mannen richting moskee rennen om op tijd te zijn voor het vrijdag gebed. De souq ziet er erg mooi en netjes uit, zoals overigens alles er keurig uit ziet hier. We slenteren wat rond en stappen daarna weer in de auto richting oud Muscat. Het is niet ver rijden en als we door de stadspoort komen kunnen we ons amper voorstellen dat we in de het hart van de hoofdstad zijn. Ok, het is vrijdag dus erg rustig overal maar alle gebouwen zijn zo laag, er is niks hoger dan 2 verdiepingen, haast geen neonverlichting, geen rotzooi op straat…. en alle gebouwen zien eruit als 1000-en-1-nacht. We parkeren en lopen richting het paleis van de Sultan, dit is gelegen aan een groot plein en ziet er op zijn zachtst gezegd eigenaardig uit, geschilderd in blauw en goud en een beetje in de vorm van een paddestoel?! Bij dit hele complex zien we wel 3 kleine moskeetjes en een heleboel hekken. We mogen van een afstandje bewonderen maar niet te dicht bij komen. Pat loopt nog wel een van de moskeetjes binnen, vooral de netheid van de wasruimte valt hier op.

Ondertussen hebben we best trek gekregen en we rijden terug naar Muttrah, omdat in het oude centrum geen restaurantje open is en we zeker weten dat dat in Muttrah wel het geval is. We bestellen een humus met falafel voor mij en voor Pat een shoarma van schapenvlees eveneens met humus (een soort kapsalon). Dat gaat er samen met de verse watermeloen sap prima in! We slaan de aanbieding voor een taxi af en stappen in onze Camry. We rijden langs de baai om even verder uit te stappen bij een gek groot monument voor een wierook standaard, denken we. Vlakbij het monument ligt een rots in zee die via trappen te beklimmen is, de eerste beklimming tijdens deze reis. Moe en opgewarmd komen we boven. De 2 toeristen die ook boven zijn wijzen ons op een opstapje, ga daar maar staan, dan koel je lekker af. Inderdaad 50 centimeter hoger waait het belachelijk. Vanaf de rots hebben we uitzicht over het gekke monument, in de andere richting de haven van Muttrah, met z'n boulevard en cruiseschepen. Terug beneden kijken we nog even naar de lokale vissers die op een kleine pier bezig zijn. Iets verder naar het zuiden vinden we na een beetje zoeken een scenic road. Een supergave weg met veel steile stukken door een zeer merkwaardig rotslandschap. Zo'n beetje aan het einde van de weg parkeren we de auto en stappen uit. Verderop in het zand zijn nog meer auto's geparkeerd, erachter ligt een mooi strand. Het strand lijkt hier een beetje op dat in Nederland met lekker zacht zand. Het grote verschil is dat hier het water wel warm is en er direct aan het strand het rotslandschap begint. Op het strand zien we dat het echt waar is… sommige dames zitten in burka op een stoeltje op het strand.

Na het pootje baden gaan we de lange mooi weg richting Muscat terug. We kunnen ons voorstellen dat het paleis er in het donker ook mooi uitziet. En inderdaad, het lijkt net alsof ze deze setting van de Efteling hebben afgekeken, typisch Arabisch. Het is wat drukker dan vanmiddag en er staan zelfs touringcars voor het plein, en terecht want het is hier erg mooi. Als laatste stop gaan we nog een keer terug naar de souq, bij duisternis is iedereen weer actief en dat is te merken in de souq, het is erg druk. Her en der zien we een westerse toerist, maar de meeste mensen komen toch uit de buurt, te merken aan de kleding. Het is een nette markt, met nette mensen, geen gezeur of gesjor aan onze lijven. We verlaten heelhuids de souq nadat we eerst de zonnebrand hebben kunnen bemachtigen. Nu moeten we in het donker eerst een benzinepomp vinden (de auto moet morgen vol terug) en daarna ook nog ons hotel. Het is net geen mopperpartij geworden, maar met een enkel detour vinden we de pomp en ons hotel. Ohja, aan de pomp betalen we 4 euro, da's dan wel bedient.

Terug in het hotel halen we onze spullen uit de auto en gaan we op zoek naar een supermarkt of restaurantje. Het supermarktje dat we eerder hadden gezien blijkt nog in aanbouw. Het word dus een restaurantje. Nouja, het is meer een parkeerplaats met wat plastic stoelen. Naast ons tafeltje parkeren geregeld auto's die beginnen te toeteren, ze willen bedient worden. Een soort drive -in dus. We bestellen Kebab, een fles water, sapje en een cola en rekenen 4 euro af. Het is hier niet zo duur dus, maar dat geeft niets ;-)