Het Peking Eend restaurant kunnen we niet overslaan

We zijn ondertussen alweer anderhalve week terug van weggeweest en we moeten nog steeds ons Hong Kong avontuur delen met de wereld; here it goes!

Maandag 24 april hebben we 's morgens redelijk op tijd de boot genomen van Tsim Sha Tsui naar Hong Kong Island. Dit overtochtje is een must vanwege het onbelemmerde uitzicht over de sky-line van Hong Kong. We zijn naar de Peak tram gelopen en hebben dit +/- 100 jarige treintje dat bijna recht tegen de berg opgaat genomen naar Victoria Peak. Bij goed weer heb je hier een fantastisch uitzicht over Hong Kong, Stim Sha Tsui en de New Territories en aan de andere kant van de Peak over HKG Island. Helaas was het de dag dat wij er waren niet bijster helder dus we hebben niet zo heel veel gezien. We hebben een wandelingtje gemaakt rondom het hoogste punt van HKg Island en hebben ons verbaasd over de belachelijk hoge prijzen van ijs en eten op de Peak. (5 Euro voor 3 bolletjes ijs gaat mij echt te ver!). Éenmaal beneden zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. Op zich een makkelijke opgave ware het niet dat, ook in HKG, iedereen om 12.30 uur lunchpauze heeft en dat mensen niet hun eigen bammetjes meemenen. Een restuarant vinden is dus een makkie maar een plékkie vinden.....

Eniewee uiteindelijk hebben we het gehouden bij een grote kop koffie en een westers broodje. Uitgerust zijn we daarna op zoek gegaan naar de great Escalator. Deze roltrap is unreal. Hij is 800 meter lang en duurt 20 minuten van beneden naar boven. Deze roltrap is aangelegd voor alle commuters die halverwege Victoria Peak (de zgn Mid-levels) wonen en lopend naar hun werk gaan (wat dus op de lower-levels is). Deze mensen kunnen 's morgen tussen 6 en 9 de roltrap naar beneden nemen en de rest van de dag gaat ie van beneden naar boven. Leuk om te zien moet ik zeggen. De rest van de dag hebben we een beetje doelloos in HKG rondgelopen en ons lopen verbazen over de hoge gebouwen en de drukte overal. Maandagavond zijn we nog even naar de nightmarket gelopen. Erg leuk', zo'n markt waar je werkelijk alles kunt kopen en je als toerist steevast teveel betaald ;-), ook al ding je af bij het leven.

Dinsdag hebben we de trein gepakt naar Sha Tin alwaar we het 10.000 Boeddha's klooster hebben bezocht. Om in het klooster te komen moet je 400 traptreden omhoog. Langs het hele pad staan Boedda beelden die je als het ware naar boven begeleiden. De Boeddha beelden zijn stuk voor stuk anders (andere gezichten, houdingen, attriburen die ze vast houden) en allemaal zijn ze goud kleurig. Behoorlijk kitscherig dus. In de tempel zelf staat torens met daarin allemaal Boeddha's en langs de wand staan van beneden naar boven van links naar rechts ook allemaal kleine Boeddha's. Je kunt je dan ook in één keer wel een voorstelling maken bij de naam, alhoewel hij eigenlijk niet correct is. Er staan namelijk 12.800 Boeddha's in het hele complex en geen 10.000.

In de middag hebben we ons vermaakt door naar verschillende marktjes te gaan in Kowloon. Zo is daar de bloemenmarkt met alle bloemen die je je kunt voorstellen, de goudvissen markt waar de goudvissen letterlijk in honderden plastic zakjes te koop hangen. En wat wij het leukst vonden; de vogelmarkt. Deze markt is echt heel leuk om overheen te lopen. Niet alleen kun je hier allerlei vogels kopen, je kunt er ook kooitjes, eetbakjes en vogelvoer (levende wormen dus) kopen. Naast de markt is de oude mannen hangplek en dat is minstens net zo leuk als de markt zelf. Oude Chinese mannetjes luisteren namelijk liever naar het getsjilp van hun vogel als naar muziek. Ze nemen dus hun vogel mee als ze gaan wandelen of ergens in een park gaan zitten, zoals hier. Ze kunnen op die manier lekker luisteren naar het geluid van hun eigen vogel. Alhoewel de vogelmarkt en het park waar de Chinese mannen zitten niet echt heel groot is vonden wij dit toch wel heel leuk om te zien. Na al deze inspanningen hebben we onder het genot van een biertje onze ansichtkaarten zitten schrijven en mensen zitten kijken, heerlijk. 's Avonds hadden we afgesproken met Mike en Carla bij Sushi One. In dit Japanse restaurant hebben ze echt de lekkerste Sushi ooit. Wij waren in Nederland nooit zo gek van sushi maar hier was het echt heeeeeel erg lekker (en niet duur, in verhouding met wat je in NL betaald zelfs spotgoedkoop).

Omdat we dinsdagavond nog even een biertje zijn gaan drinken en het daarbij wederom later werd als gepland hebben we het woensdag heel rustig aan gedaan. We hebben ingredienten gekocht voor een gezonde lunch en hebben thuis lekker een dvd-tje gekeken. Best! In de namiddag hebben we de taxi genomen naar Mon Kok. Dit is het dichts bevolkte stukje aarde en dat is te merken. Op de ladiesmarket (die trouwens ook voor mannen erg leuk is) kun je je vergrijpen aan tassen, schoenen, jurkjes, sieraden enz enz. Achter de ladiesmarket is de sneakerstreet. De naam zegt het al; als je sneakers wil kopen moet je hier zijn!

Donderdag hebben we de dag weer lekker actief doorgebracht met een bezoek aan Shek O en Stanley, beiden dorpjes op HKG Island. Shek O is een heerlijk relaxed dorpje waar je kunt genieten van zon, zee en strand. Het strand ligt in een mooie baai en omdat er haaienetten zijn kun je hier prima zwemmen. Wij hebben lekker over het strand gelopen en een schiereilandje beklommen en daar van het uitzicht genoten. We hebben wederom heerlijk zitten eten (het eten is sowieso erg goed, vinden wij) en de bus genomen naar Stanley.

In Stanley hebben we één van de oudste gebouwen van HKG bekeken, het Murray House. Dit huis stond in het centrum van Hong Kong maar moest in 1982 plaatsmaken voor hoogbouw. Ze hebben het afgebroken en pas 10 jaar later in Stanley weer opgebouwd. De herbouw heeft zo lang geduurd omdat de overheid niet meer wist waar ze het gebouw opgeborgen hadden....Eénmaal teruggevonden is het herbouwd, helaas kwamen ze er op het allerlaatst achter dat ze nog 6 kolommen overhadden.....oeps...deze kolommen staan nu voor het Stanley House ipv erin....Stanley is vooral bekend om z'n leuke markt en de kade waar diverse restaurantje en kroegen zorgen voor een toeristische uitstraling. Wij hebben ons uiteraard vermaakt op de markt en ook hier zorgde het bier voor een rustpauze in ons drukke schema.