De avondmarkt is er vooral voor toeristen

Het is nu zondag de 22ste april en we zijn alweer een aantal dagen in Hong Kong. Maar voordat we over Hong Kong beginnen hebben we nog wat leesvoer voor jullie van Beijing. Maandag de 17de zijn we met een gehuurde personen auto incl. chauffeur naar een ander stuk van de chinese muur gegaan. Het gaat hier om een minder druk (lees toeristisch) stuk en het is voor het grootste deel nog niet gerestaureerd. Dit geeft een wat betere indruk dan het opgekalifarterde stuk bij Badelin. We zijn 's morgens in de auto gestapt en naar het plaatsje Jingslanling gereden wat net buiten Beijing ligt, dit is een uur of 3 rijden.

Na aankomst besloten we dat we hier waarschijnlijk niet zo snel nog eens zouden komen en zijn we een wandeling over de muur gaan doen naar een andere plaats: Simatai. Nog voor we maar een steen van de gigantische muur hadden kunnen zien werden we al min of meer in de houtgreep genomen door 2 aardige dames. Het is nogal 'normaal' dat de gidsen zich aan je opdringen. Na wat vreemde blikken van onze kant hebben we de situatie maar geaccepteerd zijn we met z'n 4'en verder getrokken over de muur naar Simatai. Ach toch wel handig die dametjes, ze helpen je hier en der en geven wat info over het stuk van de muur waar ze wonen. Maar goed even niet over dametjes, het ging om een stukkie chinese muur.

In alle gidsjes stond al dat de wandeling 4 uur zou zijn, we hadden dus voldoende water mee genomen en wat snickers e.d. Het eerste stuk moesten we meteen een heuvel op klimmen alwaar we de muur konden betreden. Meteen de eerste seconde een spectaculair uitzicht over het stuk dat we gaan lopen en het stuk dat we gaan achter laten. Zo hadden we ons de muur voorgesteld, mooie heuvels / bergen met op de kammen de chinese muur. Het bouwwerk loopt werkelijk als een kronkelige slang door het landschap. Het eerste stukje was wel gerenoveerd, dit betekend dat de treden en vloeren en/of de zijkanten zijn vervangen of gerepareerd. Natuurlijk goed om te zien, zo kun je bekijken hoe het er ooit uit heeft gezien. Na het gerenoveerde stuk kwam het langste en niet gerenoveerde stuk. De dametjes vertelden ons precies bij welke wachttoren we op het moment waren en welke wachttoren op de helft van de route lag.

We hadden van te voren gelezen dat de route die wij nu deden het minst zwaar was. Eerst een stuk omhoog en omlaag enz. daarna vanaf iets over de helft vrijwel alleen nog maar downhill. Eerst nog maar even een paar heuvels over, op sommige stukken was het zo steil dat we bijna met onze neus tegen de muur stonden. Deze steile stukken worden dan beklommen door trappen, of wat daar dan nog van over is. De dametjes zo fit als een hoentje voorop en wij er achteraan. Omdat het stuk zo mooi is, gaan we niet echt snel (2,5 km/ uur). Dit vooral omdat we regelmatig even over de rand gluren en af en toe ook eens achterom.

Halverwege de route bleken de dametjes geen zin meer te hebben en stopten ze. Nou ja, we moesten natuurlijk nog wel wat 'waar' afnemen als betaling voor hun hulp. Om dat we de situatie al geaccepteerd hadden hebben we een mooi boek van de muur gekocht.

Natuurlijk werden de dametjes vervangen door nieuwe, voor het tweede stuk. Die nieuwe hebben we maar netjes bedankt zodat we alleen het laatste stuk hebben gedaan. Ook het tweede deel van de route is zeer aanbevelenswaardig. We kunnen iedereen die eens in Peking is en een dagje over heeft aanbevelen om zoiets te regelen. Na een wandeling van zo'n 4 uur kwamen we bij een rivier waar de muur overheen gaat en dan zeer steil omhoog. Net voor het echte steile stuk hield onze route op en zijn we 'afgestapt' om naar het dichtbijlegen dorpje te wandelen. We hadden de chauffeur gevraagd om hierheen te rijden.

Na een doldwaze terugrit tijdens de spits weer terug naar het centrum van Beijing. We zijn vrijwel meteen naar het eerder genoemde peking eend restaurant gegaan. Deze keer hadden ze een plekkie voor ons 4'en. Ongeveer alle gerechten zijn ook inderdaad bereid met eend. Echt alles word gebruikt en in een maaltijd verwerkt: hart, lever, voeten, bloed, noem het maar op. Wij hebben het bij het traditionele gerecht gehouden. Hierbij word de eend volgens oud recept bereid en aan tafel gesneden. Alleen het vlees en huid word zo op tafel gezet, de rest word weer meegenomen en gebruikt voor andere gerechten. De smaak is werkelijk waar voortreffelijk, ik geloof niet dat het te vergelijken is met iets. Het smaakt in ieder geval niet naar wilde eend o.i.d. wat ook in Nederland verkrijgbaar is. Bij de eend worden een soort hele dunne rijstpannekoekjes geserveerd, wat reepjes komkommer, lenteui, een schaaltje saus en knoflook. De eend moet samen met de andere ingredienten in de pannekoekjes worden gewikkeld en dan met de handjes gegeten worden. Heerlijk! Een goede kop chrysanten thee erbij en je hebt een typische Beijingse maaltijd!

Op dinsdag hebben we met z'n twee-en een fiets gehuurd en hebben we door de oude wijken van Beijing gereden, de zogenaamde Hutongs. Deze hutongs worden in hoge snelheid afgebroken om de stad klaar te stomen voor de Olympische Spelen in 2008. Eigenlijk erg jammer dat ze deze oude woonwijken afbreken; een deel van de charme van de stad gaat hiermee verloren. Er wordt echter niet alleen afgebroken in de aanloop naar de spelen, er wordt ook veel gerestaureerd. Zo zie je bij iedere tempel, en op heel veel plaatsen in de Verboden Stad gebouwen in de steigers staan. Afijn, het fietsen in beijing was een makkie. Overal zeer brede fietspaden en aangezien er redelijk veel fietsers zijn wordt er ook wel rekening gehouden met het bestaan ervan, dwz dat we niet omver gefietst zijn door auto's. Omver gefietst worden door fietsers is weer een heel ander verhaal....

Na de fietstocht hebben we even gerelaxed op onze kamer om vervolgens de taxi in te stappen naar het theater. We zijn naar een voorstelling geweest die een soort mix was tussen traditionele Chinese acrobatische toeren en Kung fu. Het was een leuke voorstelling maar het ging niet allemaal vlekkeloos, wij hadden dan ook het idee dat de voorstelling werd gebruikt om te oefenen door scholieren. Al a echte touristen werden we trouwens vooraan gezet in het theater en kregen we een kopje thee tijdens de voorstelling.

Na een uurtje ofzo was het afgelopen en zijn we in de ergste zandstorm van dit jaar naar het hotel terug gegaan (in de besloten veiligheid van de taxi natuurlijk!). We hebben de wind nog wel getrotseerd om naar de evening market te gaan, een openlucht " restaurant" dat bestaat uit allerlei verschillende kraampjes. Je kunt uitzoeken wat je wil, stierenballen, schorpioenen, meelwormen, zeepaardjes (!), zeesterren, haaievinnesoep, slang, kikkerbilletjes, KING rawns, ingewanden en gelukkig voor onze tere maagjes; beef en lam. En banane ballen! Wij hebben dus lekker gesmikkeld van onze beef spiezen met de halve gobi woestijn erop.

Woensdag overdag was weinig enerverend met de vliegreis naar Hong Kong.
De avond daarentegen was wel weer errug fijn; we hebben werkelijk heeeerlijke Sushi gegeten. In nederland zijn we allebei meestal van mening dat het wat saai smaakt maar hier spatten de smaken er werkelijk af! HMMMM!

Donderdag zijn we rustig begonnen met het uitzoeken of we nog een paar dagen naar China konden. Helaas iets boven budget en nogal een gedoe met treinen en bussen. We zullen ons hier moeten vermaken :-) In de middag zijn we naar Lantau Island geweest waar de grootste zittende Boeddha op een heuvel zit. De Boeddha is 34 meter hoog en kijkt uit over Lantau. Beneden bij de Boeddha is een pleintje waar je, als je in het midden gaat staan, met Boeddha kunt praten. Helaas waaide het erg hard zodat Boeddha ons niet kon verstaan. Het Boeddhistische klooster dat op dezelfde heuvel ligt is de moeite waard om te bekijken. Het reisje hiernaartoe is trouwens ook leuk. Vanaf het metro station ga je met de bus in ongeveer 3 kwartier hierheen en onderweg kun je genieten van mooie uitzichten, binnenkort wordt het echter beter want dan kun je met de kabelbaan vanaf het metro station. Wat je niet alleen tijd scheelt maar ook een aantal hartverzakkingen; de buschauffeur rijden niet echt langzaam in dit heuvelachtige landschap.

Na de terugreis zijn we 'de stad' (in dit geval Kowloon centrum) in gegaan om even wat te drinken. Het bleek overal zo'n ongeveer wel happy hour te zijn.

We bestelden 2 biertjes en kregen er 4. Iets later bleek het bier happy hour voorbij en begon het cocktails feest. Ook hier weer eentje bestellen tweetjes ontvangen. Natuurlijk zijn we overgestapt van bier naar cocktails. Toch wel weer een aardig wat drankjes verder werden we de tent uitgeschoven en konden we op het nippertje nog vragen waar we kunnen dansen. Dat was een paar straten verderop, maar omdat er toevallig een taxi voor de deur stond hebben we die ons de paar straten maar laten overbruggen, prima systeem. Bij het cafe van een hotel werder we afgezet en kwamen we meteen tussen wat hossende mensen terecht die bezig waren zich in het zweet te werken bij een live band. Goeie muziek, dus onze beentjes begonnen ook direct wat pasjes te maken (misschien hebben de cocktails de boel ook wel wat losser gemaakt). We raakten in gesprek met wat engelsen en nadat we ook weer uit dit tentje geveegd zijn met onze nieuwe vrinden hebben we een volgend avontuur in gezet. We kwamen werderom met de taxi in een heel ander deel van de stad terecht. Achja, het was nu al best laat en de tent waar we in belandden hoort misschien ook een beetje bij deze tijd. We dachten achteraf dat het een soort pick-up place was ofzo, beetje ranzig dus. Goed aangezien we ook nog wat moesten slapen hebben we dat maar gedaan, weer in de taxi om rond half zes ons bedje in te storten.

Waarschijnlijk heeft deze gezellige nacht in 1 klap onze gehele vrijdag verwoest, want we hebben deze dag eigenlijk nix gedaan. Buiten wat boodschappen in een zeer luxe supermarkt dan.

Zaterdag was de grote dag voor Carla en zijn we naar Disney Land gegaan. Er is een half jaar geleden een soort uitgeklede versie van dit thema park geopend in Hong Kong. Ach best leuk, met mooie shows en leuke attracties. Maar misschien moet je hiervoor toch echt in de states of parijs zijn. Wellicht is het over een paar jaar wat meer uitgebreid.

Vandaag zijn we met z'n vieren met de trein naar Tai Po gegaan. Vanuit dit plaatsje loopt het enige echte fietspad van Hong Kong. We hebben 4 fietjes gehuurd en zijn op pad gegaan. Het fietsen hier gaat net iets anders dan in ons landje waar iedereen wel een fiets heeft. Mensen dreigen midden op het fietspad te stoppen of besluiten aan de andere kant te gaan rijden (in HK rijdt men links over het algemeen :-) De route was best mooi aangelegd en liep langs een baai naar een groot stuwmeer met bijbehorende dam. We hebben het keerpunt bereikt in zo'n anderhalf uur bij een lekker weertje (30gr+). Het uitzicht is hier volgens ons echt Hong Kongs. Tussen de joekels van torenflats zie je de natuur nog zijn laatste stuipjes geven. Na een lekkere chinese maaltijd zijn we weer terug gegaan naar Tai Po om onze huurfietsen terug te brengen. Nog even de enorme overdekte dagelijkse versmarkt ingelopen om ons te verbazen hoe vers sommige waar is. Zo zitten er gerust 10 dikke vissen in een platte bak, levend natuurlijk. Of 20 padden in een pot, 100 dikke ganaralen in een bak en 20 krabben in een doos. En natuurlijk worden de beestjes ofwel levend meegegeven of ter plekke even snel een koppie kleiner gemaakt. Hoezee, niet echt iets voor ons eigenlijk. Maar als je van verse zeevruchten houd, keus genoeg dan.

Zo, dat was het weer even voor onze tweede week.
Er staat nog heel wat op het programma en daar hebben we het later dan wel over.
Groet en tot snel, Pat & Syl.