We hebben een wandeling van 10km gemaakt over de Chinese Muur

Donderdag nacht de 13 april zijn we na een voorspoedige reis van ong. 28 uur met tussen pozen aangekomen in Beijing. Aangezien het een lange reis was en behoorlijk laat zijn we na 1 biertje meteen ons bedje in gedoken. Volgende dag lekker uitgeslapen tot een uurtje of twaalf om daarna meteen de stad in te gaan. We zijn op zoek gegaan naar een bakkie koffie, lastig in een theeland. cleuk restaurantje met alleen wat locals een kopje thee en wat te eten kunnen regelen. Uiteraard door wat te wijzen en handen en voeten werk.

Daarna via een traditionele woonwijk aangekomen op het Tiananmenplein, het grootste publieke plein te wereld. Dit plein is vooral bekend van de studenten opstand in 1989. We zijn nog even snel richting de verboden stad gelopen, maar omdat het ondertussen 4 uur was geworden, was toegang niet meer mogelijk. Wel hebben we een rondje gemaakt door de mooie tuinen rond de verboden stad. Op naar het hotel om daarna een restaurant te zoeken voor de avond.

Zaterdag de 15de hebben we een ritje gemaakt naar een stukje van de Chinese muur. We hadden een auto met chauffeur en gids gehuurd. In de Lonely Planet hadden we een stukje muur gevonden waar we graag heen wilden, maar door een auto ongeluk (niet van ons zelf) was het niet mogelijk dit punt te bereiken. We werden op verzoek van de gids ergens anders heen gebonjourd. Aangekomen bij dit stuk muur schrokken we nogal van het Disney Land gehalte. Erg veel tourbussen en we zagen de grote slinger met bejaarden al naar boven strompelen. Echt een toeristisch stuk dus, daar hadden we expliciet niet voor gekozen. Gelukkig was er een piepklein stukje verderop een minder toeristisch stuk.

Het gaat om een stuk Grote muur dat volledig is gerestaureerd. Weinig authentieks dus. We hebben hier een rondje gewandeld, zeeer steil overigens, van ongeveer een uur, hebben een t-shirt gekocht en zijn weer weggegaan. Morgen hopen we een authentiek stuk muur te gaan bekijken en ons echte helden te voelen. Want volgens Chairman Mao is iedereen die de muur beklimt een held! Eniewee, we zijn naar een tourist trap gelokt om te gaan eten. We hebben de rondleiding door de mingvazen fabriek geskipt en zijn gaan eten. En eerlijk is eerlijk; het eten was prima, maar dat is het eigenlijk overall waar we geweest zijn.

Na het eten zijn we naar de Ming tombes gegaan, waar 13 van de 16 Ming keizers liggen begraven. We konden in de tombes van de 1e keizer, Xing Ling, binnen kijken en de grootheidswaanzin van dichtbij zien. Alle keizers van China denken overigens dat ze de zoon van God waren…hoezo een te groot hoofd?? Maar goed, het verhaal van de gids was interessant en de tombe mooi.

's Avonds hebben we geprobeerd in een peking eend reastaurant te gaan eten wat wegens zeeeer grote drukte niet gelukt is. Een uur wachten voor een maaltijd, daar hadden we geen zin in.

We zijn ergens anders gaan eten, waar ze overigens ook prima Peking Eend hadden.

Vanmorgen zijn we om 5 uur opgestaan om een echte communistische traditie te aanschouwen; het hijsen van de vlag op het Tiananmenplein (ook wel het plein van de Hemelse vrede genoemd). We hadden niet gedacht dat we alleen zouden zijn maar de mensenmassa die zich verzameld had hadden we zeker niet verwacht. Er stonden letterlijk duizenden mensen in de kou om de vlag gehesen te zien worden. Met wat militair vertoon en (waarschijnlijk) het volklied is de vlag gehesen. Daarna zijn we nog een luttel aantal keer gevraagd om met de schooljeugd op de foto te gaan, we waren ongeveer de enige westerlingen daar….

We zijn terug gegaan naar het hotel om te ontbijten waarna we richting de Verboden Stad zijn gelopen. Deze ommuurde vesting is zeker een van de hoogte punten van Beijing en waarschijnlijk het bekendst. We zijn in eerste instantie heel even de meute gevolgt. Maar hadden snel in de gaten dat het 50 meter naast de meute volledig was uitgestorven zodat we kriskras door de stad naar de noord kant zijn gelopen. Onderweg door een aantal poorten, paleizen en vroegere onderkomens gelopen. Veel mooie en te grote gebouwen, wel schilderachtig en karakteristiek. Helaas stond het belangrijkste gebouw van de stad in de steigers (restauratie voor de Olympics van 2008). Dus geen troon van de keizer. Het is erg moeilijk dus immense en kleurrijke geheel te omschrijven. Op de foto is alles vast beter te zien, deze komen later op deze site beschikbaar.

Goed, dit was het even voor de eerste dagen in China. We zijn even aan een uurtje relaxen toe, dat gaan we dus nu ook doen. Tot de volgende keer, waarschijnlijk vanuit Hong Kong.