Quebec City

Het zijn veel hele hele lange rechte wegen, richting het oosten. De wegen gaan soms zolang rechtdoor dat er een knullig bordje voor een flauwe bocht staat om de berijder van het voertuig te waarschuwen. De 550km die we vandaag afleggen gaan langs en door Montreal, als we die drukte achter de rug hebben komen we bij Quebec. In mijn beleving een schattig klein stadje, maar dat is natuurlijk niet zo. Het is een grote vlakke stad omgeven door heuvels, maar wel heel erg druk op de snelwegen. De inrichting van de snelwegen zijn we niet helemaal gewend, dus af een toe wordt er wat gemopperd om op dat moment net een andere auto uit de weg te blijven.

Enfin, we komen natuurlijk zonder kleerscheuren aan op onze bestelling in het Parc National de la Jacques Cartier. Jammer genoeg hebben we na 8 uur rijden geen puf meer om het gebied te ontdekken. Na het eten besluiten we om hier niet meer terug te keren omdat het zover weg ligt van onze volgende bestemming, dus ons plan wordt aangepast.

Donderdag wordt een leuke dag, we gaan Quebec City in. Het oudste stadje van Noord Amerika en de enige met stadsmuren te noorden van Mexico. Vanuit het Nationaal Park duurt het wel weer 1:15 minuten om bij de ferry te komen. We hadden namelijk bedacht dat parkeren in de oude stad niet zou gaan lukken met een 30 feet camper. We vinden via Google Maps een parkeerplaats aan de overkant van de rivier, bij de veerboot. Eenmaal aangekomen op de parkeerplek bleek de camper niet echt te passen en er stonden ook nog boze borden dat het parkeren van een RV verboden is, 175 dollar boete. We hebben een andere plek gezien waar de camper prima staat, na het lezen van de bordjes worden we onzeker. Syl vraagt het aan de lokale fietsenmaker, zonder resultaat. Toevallig rijdt er een politieauto voorbij en zoals overal ter wereld is de politie heel vriendelijk. Ze noteren dat we er zijn en vertellen dat we er wel kunnen gaan staan. Verder in het gesprek wordt het toch anders want het is een privé terrein waar de politie niets over heeft te zeggen. We besluiten verder te zoeken, de politie heeft inmiddels het bureau ingelicht dat er een toeristen camper geparkeerd gaat worden. We vinden zowaar een gratis plekje en wandelen daarna via een hele stijle weg terug naar het haventje. Er wordt een retour ticket gekocht, maar helaas moeten we een uur wachten op de boot. Dat doen we in een lokaal koffie tentje en in het parkje met uitzicht op de oude stad van Quebec.

Voordat we de stad ingaan hebben we afgesproken om de energie spaarstand te gebruiken. Dus niet zoals we eerder deden als een dolle het stadje verkennen, maar kalm aan doen. Dus de funiculaire nemen in plaats van naar boven wandelen. Nouja je begrijpt al, zodra we het kleine oude stadje binnenlopen, blijven we lopen. Het is een heel aardig, Europees aandoend centrum dat opvallend goed is onderhouden. Er zijn mooie gebouwen, leuke winkeltjes en pleintjes en her en der een persoon die muziek maakt. Best kalm eigenlijk. We zijn nu in Lower Town, het oudste gedeelte dat aan de rivier Saint Lawrence ligt. Na wat rondkijken blijken we toch pardoes naar boven te lopen. Heel hoog is het niet, maar wel stijl. Even later staan we in Upper Town, het bovenste deel van de stad waar het Château Frontenac staat. Een 130 jaar oude gebouw dat is gebouwd als Grand Railway hotel door de Canadian Pacific Railway Company. Het is dus een hotel.

Het hotel heeft zeker de uitstraling van een kasteel, met een goed uitzicht over de rivier en Lower Town. We hebben even nagevraagd en de goedkoopste hotelkamer is hier 400 euro voor een schamel kamertje van 16m2. Dit is dus de plek waar de celebraties komen overnachten. Pat weet dat er voor een mooi uitzicht over Upper en Lower Town een goeie plek is bij de Citadel. De Citadel is een fort dat tot heden nog steeds wordt gebruikt voor militaire doeleinden. Het is ook de tweede officiële residentie van de Canadian Monarch, King Charles dus!

Op de een of andere manier nemen we een verkeerde afslag en wandelen via veel trappen omhoog en om de Citadel heen. Na 45 minuten komen we toch op het uitzichtpunt uit. We hadden achteraf gezien ook een route van 5 minuten kunnen nemen. Vanaf hier hebben we goed uitzicht over de Saint Lawrence Rivier, die hier zo’n 800 meter breed is. De rivier is 3000 km lang en voert van de Atlantische oceaan naar de Great Lakes. Ter vergelijking, de Rijn, de langste rivier van Europe is 1200km. Alles is hier groter en vooral verder. Daarom is het helemaal niet gek dat men hier alles met de auto doet.

Ondanks dat we energie beperkend deze stad wilde bekijken, lopen we inmiddels al best lang rond. We krijgen trek en wandelen terug naar Lower Town. Pat had daar eerder al een brouwerijtje gezien, brouwerij Archibald. We kunnen er terecht op het terras en bestellen een hamburger en poutine, daarbij een bier proeverijtje. Poutine is een lokaal gerecht van patat, jus en stremsel.  Na de lunch wandelen we nog even door het lage gedeelte van het stadje, Syl koopt er een lekkere warme hoodie die vast goed van pas gaat komen. Daarna gaan we terug naar de ferry die ons in een kwartiertje terug vaart naar Levis, waar de camper staat. Een kwartiertje stijl omhoog wandelen brengt ons terug ‘thuis’. De politie heeft goed op ons huisje gepast.

Het is 20 minuten rijden naar de KOA, op een heel rustig plekje op de camping kijken we nog Puss in Boots en gaan we lachend naar bed. Vrijdag rijden we na ontbijt en alle andere ochtendzaken om 8:45 de camping af, weer verder naar het oosten. We nemen ten eerste de toeristische route langs de Saint Lawrence rivier. We rijden door kleine dorpjes waar we ons bijna schamen dat we met de grote camper doorheen rijden. Onderweg zien we mooie huizen aan de rand van de rivier staan, landinwaarts zijn het vooral grote boerderijen. In Montmagny drinken we een bakkie koffie, gemaakt in de camper. We drinken de koffie op ons gemak, met uitzicht over het water zittend op een rood bankje. De laatste activiteit van vandaag is boodschappen doen en parkeren op de camping in Riviere du Loup.

We halen er boodschappen voor de komende dagen. De rest van de middag is om bij te komen, luieren en de eerdere dagen te verwerken.

Morgen hebben we weer een lange reisdag.