Het Klooster van Montserrat met daarboven dreigende wolken

Hoi, zijn we weer. De vorige keer mailden we dat we naar Girona zouden gaan met de trein. Dit plan is iets bijgesteld, we zijn met de metro, trein, bergtreintje en funiculair naar het klooster van Montserrat gegaan. We waren tegen alle regels in dus vroeg wakker op dinsdag ochtend. De treinreis naar het dorpje duurt anderhalf uur, waarna we dus met een bergtreintje naar het klooster gaan. Het klooster is er neergezet vanwege een verschijning van Maria of iets dergelijks, we geloven er niet zo in. Het is ook wel toeval dat het klooster op een prachtig punt in de rotsachtige bergen is gebouwd.

Vanaf het klooster gaat er nog een treintje wat hoger de berg op. Hier zijn diverse wandelpaden uitgezet. Wij nemen het pad terug naar beneden, een winderige wandeling van een uurtje. Tijdens de wandeling hebben we mooie uitzichten met in de verte Barcelona en de Middellandse zee. Aan de andere kant zien we de besneeuwde toppen van de Pyreneeën. Het uitzicht op het klooster is ook erg mooi, het klooster ligt in de zon, met daarboven snel overwaaiende dreigende luchten. Het is een prachtig plaatje. Na een paar uur in Montserrat te hebben vertoeft nemen we de hele heisa aan treintjes weer terug naar 'onze' stad.

Terug in Barcelona stappen we uit bij de Arc de Triomph. Dit is een groot monument aan een dramatische lange avenue. Aan het eind van de avenue is hét stadspark van Barcelona; Parc de la Ciutadella. Er omheen staan grote overdreven gebouwen, in sommigen is een museum gevestigd en één van de gebouwen is het bestuur van Catalunya gevestigd. We lopen door het park waar mensen lekker liggen te chillen op het gras, een beetje voetballen en in het ieniemienie meertje roeien. We kopen een broodje en gaan op een bankje in de zon zitten mensen kijken. We slenteren door de smalle oude straatjes van de wijk La Ribere richting de Cathedral Santa Maria del Mar en gaan in één van de vele gezellige café's die de wijk rijk is wat drinken. Ik bestel een Sanria (de eerste!) en val bijna van mn stoel van verbazing als ik zie hoe groot dit apparaat is! Maar het smaakt erg goed. Pat is ondertussen blij en tevreden met z'n Guinness. Als de muziek steeds harder wordt is het tijd om te verkassen en we strijken neer in een tapas restaurant... maar van romantisch dineren was geen sprake!! We bestellen 4 gerechtjes die ook alle 4 binnen 5 minuten op tafel staan...mmmm dit hadden we dus niet in gedachten. Maar we passen ons aan de snelheid aan en binnen no time staan we weer buiten.

We lopen richting ons eigen straatje en drinken nog wat zelfgetapte biertjes alvorens ons bed op te zoeken. Iets te vroeg gaat op woensdag de wekker, we moeten om 9 uur bij de Sagrada Familia zijn. We hebben via internet kaartjes gekocht om te voorkomen dat we anderhalf uur in de rij moeten staan om binnen te komen en het werkt; we lopen lachend langs de enorme rij mensen (die overigens niet lachen) en kunnen gewoon naar binnen lopen. Zoals eerder verteld staat de kerk al jaren in de steigers, zo ook als wij er zijn. Ook de binnenkant is volledig ingericht met... steigers! Volgens de bordjes moeten we nog een paar weken geduld hebben voordat de steigers weg zijn en de vloer is bekleed, het lijkt erop dat dit eerder jaren gaat duren. De binnenkant van de kerk is echt enooooorrm. De bedoeling is dat er zo'n 13000 mensen in kunnen als het klaar is.

De joekels van pilaren zijn gemaakt in de vorm van boomstammen, met daaraan takken en daaraan een bladerdak, het is echte te herkennen als een bos. Een aantal glas-in-lood ramen zijn al geplaatst, in een aantal andere ramen zit tijdelijk wit glas. Het interieur dat we kunnen bezoeken is eigenlijk alleen een tentoonstelling over de bouw en andere creaties van meneer Gaudi. Feitelijk word het gebouw gemaakt met het geld van de toerist, zonder toerist geen verdere bouwactiviteiten, we moeten dus wel :-) Door nog wat extra geld te betalen kunnen we met een gammel liftje tientallen meters omhoog in 1 van de 8 torens. Dit is wel erg gaaf hoor, de toren word steeds smaller aan de bovenkant, je kunt je dus voorstellen hoe krap de trapjes naar beneden zijn. De 4 torens waar wij in gaan zijn via een loopbrug en andere grappige constructies aan elkaar verbonden. Het uitzicht op de mensen en de stad beneden ons is de moeite zeker waard. Foto's van de kerk en al het andere volgen nog.

Na de Sagrada nemen we de metro terug naar het centrum. We hebben in ons boekje een chocolade museum gevonden, hier willen we wel even langs om te proeven. Jammer genoeg had het net zo goed een koffie, spruitjes of roeiboot museum kunnen zijn. Het was helaas niet al te spectaculair, het entree ticket in de vorm van een stuk chocolade was wel erg orgineel. De avond ervoor waren we wat te lang bezig met bier tappen dat we nu rond 2 uur best moe zijn. We besluiten even een siesta te nemen naar lokaal gebruik. Dat 'even' duurde vrij lang, om 5 uur werden we wakker, wel weer fit gelukkig.

Die fitheid was ook wel nodig, we besluiten namelijk naar de haven te wandelen. In de haven is een heel toeristisch gebiedje gebouwd en we lopen er een beetje doorheen en langs. We steken het wijkje Barceloneta door (dit is een echte oude visserswijk) en komen bij de zee uit. Aan zee is een boulevard van kílometers gebouwd en het strand dat ook zo lang is is opgespoten maar daarom niet minder mooi. We volgen de kust een hele tijd en als we uiteindelijk geen zin meer hebben om verder te lopen (dit is pas na 2 uur) gaan we via het park la Cuitadella terug richting het leukste gedeeltje van de stad; La Ribera. Als we nog een keer naar Barcelona gaan dan nemen we hier een hotelletje! Het is een oud wijkje waar de huizen zo dicht op elkaar staan dat er geen autoś tussen door kunnen rijden. Het is dus 1 groot wandelaars gebied en als je een beetje zoekt (en geluk hebt) dan vind je de leukste winkeltjes en restaurantjes in de straatjes. Na wat tapas, biertjes en voor Syl Cava's (de Spaanse variant van Champagne die ook betaalbaar is) lopen we rond 10 uur weer terug naar ons hotel.
We hebben na ons middagdutje zéker 15 kilometer gelopen en zijn ook wel weer moe.

We slapen snel en staan vanochtend iets na 8-en op. Na het ontbijt lopen we naar de Mercat de Santa Catharina en kijken onze ogen uit op deze sjieke variant op een markt. De produkten die hier liggen zijn allemaal keurig opgepoetst en zien er erg lekker uit! We kijken wat rond en bezoeken daarna de nabijgelegen La Cathedral. Dit is de belangrijkste cathedraal van de stad en erg oud. De eerste kerk is hier al in de 12e eeuw gebouwd, de Cathedraal die er nu staat dateert uit de 15e eeuw. Er zijn heel veel verschillende alcoven waar evenzoveel heiligen aanbeden kunnen worden. Er is zelfs een biechthokje waar daadwerkelijk wordt gebiecht! We nemen de lift naar boven en hebben een mooi uitzicht over de rommelige daken van de Barrio Gotic. Verderop is ook de Sagrada Familia weer eens te zien, niet zo moeilijk hoor met die enorme hijskranen eromheen. Na de Cathedral is het tijd om te gaan shoppen. Een beetje wereldstad heeft voldoende winkels om aan de bekendste hobby van dames te voldoen. Eerlijk is eerlijk er zijn erg veel (mooie) winkels, vele kennen we al van huis en andere wereldsteden, anderen zijn weer nieuw voor ons. Erg leuk om te shoppen in dit deel van Europa. Syl vind al snel een leuke hoody en iets later een geinige broek. Pat houdt het bij z'n eeuwige tshirt. Tussen het shoppen door eten we een overheerlijke boterham, met ham natuurlijk.

En dus zitten we nu even iedereen te updaten. Het is trouwens weer mogelijk om op onze verhaaltjes te reageren, dus schrijf er lekker op los.

Morgen onze laatste volle dag, zaterdag middag moeten we alweer terug naar Hollanda.