Placa de Catalunya

Jammer genoeg zit ons reisje naar Barcelona er alweer op, we zijn intussen alweer thuis. De laatste Blog schreven we op onze voorlaatste volle dag in Barcelona. Donderdag avond zijn we naar ons inmiddels favoriete cafe gegaan. Het cafe met op elke tafel een eigen professionele biertap. Zelfs na 3 of 4 keer hier te zijn geweest gaat het biertappen ons belabberd af, we tappen geen mooie biertjes. Maarja met een beetje geduld komt alles goed en laten we ze smaken. We belanden eigenlijk weer iets te laat in bed en zijn wederom te laat voor ons ontbijt.

Het te laat wakker worden voor het ontbijt heeft ook wel een groot voordeel hoor. We hoeven immers geen saai toeristen ontbijt te eten. We gaan naar ons aardige bakkertje en kopen er een lekkere verse stikbrood. Iets verderop zit ons piepkleine supermarktje en daar halen we wat spaans beleg. Met de stokbrood en het beleg onder de arm lopen we richtig het maritiem museum. Op onze laatste dag begint de zon zowaar z'n best te doen en we kunnen in onze korte mouwtjes op een bankie ons verlate ontbijt gaan oppeuzelen. Na het ontbijt kopen we entree kaartjes voor het maritiem museum. Een museum waarin de geschiedenis van Barcelona als wereldhaven word verteld. Het pronkstuk is een heuse galei, een enorm houten schip dat werd voorgedreven door roeiers! Slaven dus, die tijdens een zeeslag dit schip hebben gebruikt, nouja dit is de replica ervan.

Via leuke straatjes lopen we naar Placa Catulunya. Dit plein ligt aan het einde van La Rambla, maar omdat we niet onder de indruk van deze toeristen straat zijn gaan we via leuke wijkjes, pleintjes en straatjes naar de Placa. Het is Goede Vrijdag en we waren even vergeten dat het vakantie seizoen is begonnen. De inwoners van Barcelona hebben een aantal dagen vrij, maar da's het probleem niet, ze trekken namelijk massaal de stad uit. De rest van de wereld blijkt ook vrij te zijn en besluit Barcelona te bezoeken tijdens het pass weekend. Het is sinds de 9 dagen dat we hier zijn onbehoorlijk druk. We zijn erg blij dat dit niet onze eerste, maar laatste dag is. Op Placa Catalunya gaan we lekker mensen zitten kijken. Het blijft een leuk tijdsverdrijf in zo'n drukke stad.

Omdat het Hardrock Cafe aan de Placa ligt besluiten we om daar maar weer te gaan eten. Het eten in het Hardrock Cafe is eigenlijk altijd erg goed hebben we gemerkt. De menukaart is zo'n beetje overal ter wereld hetzelfde en de kwaliteit ook. Het gaat hier dan wel om gerechten met een Amerikaanse inslag, daar moet je wel van houden. Pat kan geen stad verlaten zonder een shirt van het bekende cafe en vind alsnog een coole hoody. We laten ons de gerechten smaken, maar er is toch nog een teleurstellend moment als Syl Peanutbutter-Chocolade cake besteld en deze uitverkocht blijkt te zijn. Nouja, misschien belanden we later dit jaar nog in een Hardrock Cafe in Amsterdam of Seattle.

We hebben nog wat tijd en willen wel graag naar de film, hiervoor moeten we weer terug van waar we vandaan kwamen, de andere kant van La Rambla dus. Op het moment dat we de Ramblas opstappen zien we meteen dat net de Paas processie voorbijkomt. De pakken het moment van de processie dus nog net even mee. Het filmpje is uiteindelijk niet gelukt omdat alles word nagesynchroniseerd en Spaans verstaan we nog niet erg goed. Dan maar wat lezen op ons kamertje.

Zaterdag worden we netjes op tijd wakker. We hoeven pas rond 3 uur te vliegen, we maken er dus een rustig dagje van. We 'genieten' van het hotel ontbijt en pakken rustig onze rugzak in. We hebben nog wat tijd om te lezen en ook nog om een uurtje op Placa Catalunya te zitten. Met de bus zijn we binnen een half uur op het vliegveld en na het laatste broodje ham stappen we in het vliegtuig. De trein zet ons netjes af in de Stationsstraat, we zijn weer thuis. We sluiten af bij een van onze favoriete restaurantjes in Apeldoorn (eetcafe Fijn)...

.... We hebben het enorm naar onze zijn gehad. Toch gaan we niet meer zo lang naar 1 stad. We vonden ons wel erg gebonden aan het hotel. Met een tent of camper ben je toch een stuk vrijer. Gelukkig hebben we nog steeds een optie op een leuk klein campertje. Mocht de koop daarvan doorgaan zie je het wel terug op deze Blog.

See you next time in the States,