Old Faitfull is een icoon in Yellowstone

Maandag 6 september is het Labour Day hier in Amerika. Het is de laatste dag van een lang weekend voor de Yanks. Hopelijk word het hierna wat rustiger voor ons op de campings en in de parken. Na Labour Day is het hoogseizoen afgelopen, er gaan dan zelfs al campings dicht ter voorbereiding op de winter (sneeuw). We hebben nog geen sneeuw gehad, maar het heeft ‘s nachts wel licht gevroren. Niet alle campings zijn voorzien van stroom waardoor we onze kachel ‘s nachts niet kunnen gebruiken, kortom het is letterlijk ijskoud in onze bedjes.

We beginnen onze labour Day met een bezoek aan de dokter. Jan heeft sinds dat we zijn aangekomen al wat darm problemen. Syl besluit dat het genoeg is geweest en brengt haar vader naar de dokter. Een half uur later staan ze buiten met wat pilletjes en een diagnose van reizigers diarree. Tis trouwens wel duidelijk dat als je het kunt betalen de gezondheidszorg in Amerika echt prima is. Pappa wordt gewogen, gemeten, bloeddruk gemeten en de temperatuur ook en dat wordt allemaal gedaan door de assistente.

We worden naar een volgend kamertje gedirigeerd waar de dokter komt. Het is snel duidelijk wat er aan de hand is en met wat antibiotica moet het binnen 3 dagen allemaal weer goed zijn. Gelukkig!

Omdat we nog niet in Jackson hebben rondgekeken gaan we dat nu doen, we zetten de camper op een grote parkeerplaats en lopen het ouderwets uitziende dorp in. We worden afgeleid door een coffeeshop waar ze ook taartjes verkopen en na een hapje (peanutbutter/chocolate cake) en drankje verkennen we het dorp dat helemaal is opgetrokken uit houten huizen. Het is weliswaar heel toeristisch maar het ziet er ook wel erg leuk uit. Omdat het ‘s avonds en ‘s nachts wel heeel erg koud is in de camper zijn Pat en ik al een paar keer wakker geworden van de kou. We besluiten warme relax broeken te kopen die we ‘s nachts aan kunnen doen om de kou buiten te houden. Nou maar hopen dat het helpt!

Als we klaar zijn in het dorp rijden we Grand Teton weer in en aangezien de middag alweer aardig opschiet rijden we door het park heen naar een camping die precies tussen Grand Teton en Yellowstone in ligt; Flagg Ranch campground. We krijgen een plekkie waar nog aardig wat zon is en genieten daar nog even van.

Pat maakt een mooi vuur waardoor we ondanks de kou (de temperatuur daalt supersnel zodra de zon achter de bomen is) toch nog buiten kunnen eten. We zitten midden in bear/moose/bison country en we hopen er natuurlijk op dat deze dieren zich als in het circus naast onze camper zullen laten zien, helaas…

Vanmorgen worden Pat en ik toch weer koud wakker, de broeken zijn wel lekker maar helpen toch niet genoeg, hmm. Het was een goed idee van ons om de camper niet op het water aan te sluiten; ik spreek een aantal mensen de dankzij de vorst aan de camping waterkraan zijn vastgevroren.  Na het ontbijt gaan we direct richting Yellowstone en voor 9-en uur zijn we al in dit park dat net zo groot is als een kwart van Nederland. Vlak na binnenkomst stoppen we bij de Moose Falls en verbazen ons over de manier waarop het vroege zonlicht breekt. Samen met de kleine maar krachtige waterval zorgt dit voor een erg mooi plaatje. Bij Lake lewis stoppen we nog een keer voor een foto en ook hier is het licht en waterspel prachtig. Even later stoppen we bij de Lewis Falls en kijken onze ogen uit. Pat en ik waren hier anderhalf jaar geleden in mei en toen was hier een klein riviertje en verder heeel veel sneeuw. Nu zien we dat de brug inderdaad zo groot moet zijn want dat kleine stroompje is een behoorlijke rivier. Vlakbij de brug stort het water zich naar beneden, aan de andere kant van de brug verdeelt het zich over een heel groen stuk wetlands. Pfew, als we zo doorgaan komen we nooit het hele park door!

Onze volgende stop is bij West Thumb. Dit is een gebiedje met thermische activiteit meteen aan Yellowstone lake. Het geborrel van de hete poelen en het koude strakblauwe water erachter zorgt voor een mooi contrast. We lopen hier een tijdje rond en verbazen ons over de hoeveelheid aan kleuren die hier te zien zijn en de waterdampen en sulfurgeuren die hier hangen. Als we terugkomen bij de camper is het alweer half 1, tijd voor een bammetje! We rijden een klein stukje verder tot bij een parkeerplaatsje waar we vrij uitzicht over het meer hebben. Hier smeren we onze bammetjes en eten ze buiten in het zonnetje op. We hebben gezien dat het weer de komende dagen wat minder mooi wordt en besluiten deze dag zoveel mogelijk buiten te zijn.  Dus rijden we verder richting noorden en slaan we bij Fishing Bridge af richting oost. We houden onze ogen open voor bevers als we de Yellowstone River oversteken maar hebben geen geluk. We zien we een hele groep Bisons die de weg oversteken en ook al zien we er hier veel dit blijft toch wel een heeeel mooi gezicht. We stoppen bij het begin van de Storm Point trail. Dit is een wandelingetje van 4 kilometer en brengt ons over open terrein, door bos en langs het meer.

Het wordt alweer laat en we rijden naar de Bay Bridge camping maar niet voordat we een stop hebben gemaakt bij een winkel en dekens kopen. We kopen 2 dekens die we aan het eind van de vakantie ook nog mee naar huis kunnen nemen. Bij de camping krijgen we een plek met zon dus we zitten nog even buiten en maken het kampvuur alvast aan en zorgen we dat de kooltje warm worden want we gaan lekker bbq-en.