Met z'n vieren in een camper, de kleine dan

Op woensdag rijden we na het ontbijt naar Old Faithfull Geyser Basin. We parkeren op de nog lege parkeerplaats en lopen rechtstreeks naar het nieuwe visitor centre. Toen we hier vorig jaar waren was het visitor centre gehuisvest in barakken en nu staat er dus een brand new gebouw à 27 miljoen dollartjes. We checken de tijden van de geysers en lopen naar Old Faithfull. Na een half uurtje wachten doet deze “oude getrouwe” geyser zijn kunstje en blaast het water zo’n 23 meter de lucht in. Prachtig schouwspel! Daisy geyser gaat tussen 12 en 13 uur uitbarsten dus lopen daar zoetjes aan heen. Als we bijna bij Daisy zijn steekt er een coyote het pad over, joepieee! Terwijl we staan te wachten gaat het regenen maar dit mag de pret niet drukken, zeker niet als blijkt dat Daisy een geyser is die het water schuin naar buiten spuit, gaaf! Het hele landschap is hier trouwens moeilijk uit te leggen en voor te stellen als je er niet bent geweest. Het is een groot plateau en overal zie je water borrelen in poeltjes, stoom opstijgen en de firehole river meandert daar overal tussendoor. Het lijkt soms een soort maanlandschap maar als je dan richting hotels en Visitor center kijkt en ziet hoeveel mensen hier eigenlijk rondlopen…

We lopen hier uiteindelijk een paar uur rond, soms door de regen en soms met zon. Bij de camper smeren we nog een bammetje, kopen moose drool in de shop en rijden verder. Toen we hier vorig jaar waren lag er op veel plaatsen nog sneeuw en waren er nog een aantal wegen afgesloten, zo ook de Firehole loop drive. Die gaan we dus doen! Hup in de camper en rijden maar! Het weggetje blijkt een schot in de roos te zijn. Het is wederom een prachtig plateau doorkruist door de Firehole river, de zon schijnt ondertussen en doet al het water prachtig glinsteren. De Great Fountain geyser gaat nét spuiten als wij eraan komen rijden dus dat hebben we ook maar mooi meegepakt. Iets verderop lopen we over een aantal loopbruggen over een meertje gevoed met water uit een bron en ook hier dampt en borrelt er van alles.

Weer op de hoofdweg komen we nog langs  de Firehole river canyon Drive en ondanks dat we hadden afgesproken dat we op zoek zouden gaan naar een camping rijden we er tóch in. Gelukkig! Het blijkt een diep uitgesleten Canyon te zijn met op verschillende plaatsen een flinke waterval. Op een rustig stukje is een soort van zwemplaats gemaakt en er zijn ondanks de kou toch nog mensen aan het zwemmen. We rijden richting Norris campground en moeten onderweg nog even stoppen voor een paar kraanvogels in de weide en en een Elk in het bos. Als we bij de camping aankomen blijkt die vol te zijn. Nou dan maar naar de dichtstbijzijnde camping bij Canyon Village… Oeps, ook hier kunnen we niet gaan staan want hij is nét afgelopen maandag gesloten voor het seizoen. Dan maar naar Fishing Bridge Campground. Hier hebben we afgelopen jaar ook gestaan en we vonden het niet mooi maar goed, het is de dichtstbijzijnde en aangezien het al 7 uur is rijden we er toch naar toe. Vorig jaar hadden we hier nog stroom, maar door werkzaamheden is dit er nu niet. Overigens is nergens in Yellowstone een kampeerplek met stroom te vinden.

We zijn dus aangewezen op onze accu. Deze laad tijdens het rijden op, maar ook als ie stil staat via een zonnecel. Als we 110 volt nodig hebben kunnen we altijd de generator gebruiken, bij de meeste campings is dit tot 8 uur ‘s avonds toegestaan. Dit is dan ook de reden dat we na een week onderweg nog niets van ons hebben laten horen… er is geen Internet.

Als de camper staat eten we wat en liggen we er allemaal weer om half 11 in. Vanochtend (donderdag) maken we gebruik van de mogelijkheid om te douchen (dat kan hier lang niet overal in de Nationale parken) en rijden we rond half 10 weer weg van de camping. Het plan van de dag is om de dag niet zó heel lang te maken en om naar Canyon Country te gaan. Hier kun je alleen komen als je door Hayden Valley rijdt en laat dit nou nét een vallei zijn die er bekend om staat dat er goed dieren gespot kunnen worden (1 van de 2 favoriete plekken van ons). Nog voordat we de vallei in rijden worden we opgehouden door een hele grote groep bisons die de weg oversteken, wauw! Er zijn ook weer kleintjes bij, 1 van de bisons besluit de brede rivier over te steken, hij gaat bijna koppie onder maar lijkt er geen probleem mee te hebben.

Bij de Grand Canyon of Yellowstone stort de Yellowstone river zich van 2 watervallen naar beneden met aan beide kanten van de rivier diverse uitkijkpunten. We stappen overal uit en Jan en José lopen een stuk langs de afgrond terwijl wij de camper naar de volgende parkeerplaats rijden. Wij hadden deze wandeling vorig jaar al in omgekeerde volgorde en in de sneeuw gemaakt. We hebben geluk want de zon schijnt en dan komen de kleuren van de rotsen extra goed uit. We zien uit de rivier nog diverse rookpluimen opstijgen (ook hier pruttelt en borrelt het) en zien een Three-toed woodpecker (3-tenige specht) in het hout hakken met zijn kleine koppie en enórme snavel!

Omdat het vandaag winderig is en steeds kouder wordt koken we een ei en maken we koffie en thee voor lunch. Tja, het kan gewoon allemaal als je je eigen huis bij je hebt! Niet veel later rijden we terug richting de camping en worden onderweg nog afgeleid door een Mule deer in de berm, daar móeten we even naar gaan staan kijken! Op de camping aangekomen loopt er een mannetjes Mule deer het pad over en als we uitstappen voor foto’s staan we bij een andere campinggast die ons weet te vertellen dat dit veruit het grootste Mule deer is dat hij ooit heeft gezien. En aangezien hij ook nog even verteld dat ie jager is en jaagt met een boog nemen we van hem aan dat dit een enórm exemplaar is. Er schijnt vanochtend een Grizzly en gister een stel bisons over de camping te hebben gelopen, we hopen dus dat we vandaag nog wat kunnen spotten hier!