Pa en Ma Bison

Op de Bridge Bay camping spotten we op donderdagavond uiteindelijk niet nog meer dieren. Het is onwijs koud dus we doen de generator aan zodat we ongestraft de verwarming kunnen laten draaien. Bijkomend voordeel is daarbij dat we ook de computers kunnen opladen en gebruiken. We schrijven wat, zoeken foto’s uit en gaan dik ingepakt naar bed. Vrijdagochtend is het nog steeds heel koud. We stappen we weer vroeg in en rijden we langs een veld met mudpools. Hier stoomt en borrelt alles, er zijn mudpools en fumaroles en ook een hele bus toeristen van Travalgar die met rollators toch proberen zo ver mogelijk de heuvel op te komen. Als we van de parkeerplaats afrijden komt er een enorm bison mannetje aangelopen, we hopen maar dat er geen ongelukken met rollators gebeuren!

Als we Hayden Valley inrijden zien we in de verte op de hogere bergen van het park dat er zowaar sneeuw ligt! En hoe hoger we komen hoe kouder het wordt en de neerslag gaat over in sneeuw. Afijn in Hayden Valley stoppen we op een aantal plekken en zien grote kuddes bisons en een tweetal pelikanen. Helaas geen beren of ander wild vandaag in deze perfecte dierspot vallei. We rijden via de Dunraven Pass ( +/- 3000 meter hoog) door een sneeuw bui naar de Tower-Roosevelt Junction en nemen hier de afslag naar de Lamar Valley, ook een goeie plek om diertjes te spotten. We passen dezelfde techniek toe als eerder in Hayden Valley dus we stoppen regelmatig en als er mensen langs de kant van de weg geparkeerd staan stoppen we. Maar ook hier vandaag geen geluk. Het is nog niet zo heel laat maar toch rijden we het park uit via het iniemienie plaatsje Silver Gate en rijden naar Cooke City. Dit dorp telt 1 kroeg, 3 restaurantjes en wat motelletjes. Het is dus niet heel groot maar het ligt prachtig tussen de bergen en met de verse sneeuw die daar te zien is, is dit dorp geweldig gelegen. We zoeken de camping op ( $ 9,- geen stromend water of elektriciteit) en hopen ook hier dat we een beertje langs de camper zullen zien lopen. De lokale kroeg wordt met een bezoekje vereerd, af en toe is het ook leuk om mensen ipv dieren te kijken ;-). Er is een dubbel verjaardagsfeest in de kroeg dus om te eten gaan we naar de naastgelegen bistro en eten er allemaal een écht goed stuk vlees. Een steak van formaat “daar zeg je U tegen” klaargemaakt op houtskool, hmmm.

Het plan voor morgen is om heeel vroeg op te staan, 5.30 uur, om diertjes te gaan spotten. Dus gaan we ook vroeg slapen, voor 10 uur is het licht in onze camper uit! Zoals de bedoeling was gaat de wekker nog voordat de zon op is en met de slaap nog in mijn ogen start ik de camper.  Het is écht heel donker op de weg hier maar het is niet druk (vanwege het tijdstip maar ook omdat er gewoon weinig mensen wonen hier) dus ik kan rustig rijden. Zodra we de Lamar Valley inrijden gaan we nog beter opletten, liggen de camera’s voor het grijpen en wordt er zelfs tijdens het rijden door verrekijkers geloerd! Ons geduld en vroege opstaan worden beloond…. We rijden een bocht om en zien zó een flinke Grizzly beer de weg oversteken. Pat weet in zijn enthousiasme niet meer wat ie moet zeggen en wijst dus alleen maar, ondertussen onverstaanbare klanken uitstotend. De beer gaat op een drafje de weg over om vervolgens op zijn dooie gemak de heuvel op te struinen. We springen uit de camper en er wordt fanatiek op camera knopjes gedrukt. Gaaf! Als de beer uit zicht verdwenen is gaan we verder. Of er een foto gelukt is is maar de vraag, het was nog vrij donker, altijd lastig voor amateur fotografen.

Niet veel verder stoppen we bij de voormalige Buffalo farm van Lamar. We turen wat door onze kijker, maar zien niets meer dan wat kuddes Bisons. Totdat Pat ineens een dikke kattestaart ziet, heee een kat.. Uh nee het is een vos, toch een kat. Enfin we stappen uit en zien onze kijkers 2 Coyotes tussen het gras dollen. Er word druk gezocht naar muisjes en ander levend voedsel. Een van de Coyotes maakt een duidelijk reukspoor aan, echt heel cool om te zien. Nog steeds weinig tot geen andere mensen in de buurt, alles voor ons hahaha. Na nog wat turnouts om met de kijkers naar leven te zoeken slaan we een onvrharde weg in waar we meer auto’s hebben zien staan. Boven op een heuvel staan een aantal pro’s en amateurs in de verte te turen met enorme telescopen. We vragen voorzichtig aan een andere toerist wat ze zien. Het blijkt om een beer en wat wolven te gaan. We mogen door de kijker van de Franse toeristen kijken en zien inderdaad een Grizzly. Cooooolll weer een. Met onze eigen kijkertjes vinden we uiteindelijk ook een wolf, nooit eerder in het wild gezien, dus erg spannend. We gaan er voor het gemak van uit dat het om een volwassen dier gaat. Maar er komt een wat meer professionelere meneer aangesneld en vraagt of we even willen kijken. Het blijkt om 4 jonge wolven te gaan. De aardige man zoekt ze voor ons op en we zien daadwerkelijk 4 jonge wolven in 1 ‘shoot’. Echt supercool, vooral omdat er maar weinig wolven in Yellowstone wonen. De ouders van de kleintjes zijn er vandaag niet bij, maar de spanning is bij ons toch erg groot. De Grizzly is inmiddels vertrokken. We kijken nog een tijdje door onze eigen kijkers en die van anderen, om daarna een plekje te zoeken voor ons ontbijtje.

Het is inmiddels 8 uur voordat we ontbijten, maar wel op een hele mooi plek in Lamar Valley met uitzicht over de vlaktes, bergen en riviertjes. Tijdens ons ontbijtje met gebakken ei komt er nog even een Balt Eagle voorbijvliegen, ook al zo’n gaaf dier. Onze dag is helemaal goed. We rijden de vallei uit richting Mammoth Hot springs. Onderweg stappen we uit bij een petrified tree, een versteende boom. We bekijken de boom en wandelen via een kort pad terug naar onze camper. Aangekomen in Mammoth Hot springs zien we meteen een groepje Elk (Wapiti) liggen, prachtige dieren die een beetje zijn te vergelijken met een Nederlands hert. Er worden de nodige foto’s gemaakt en nog een mooie close-up ook, helemaal goed. We regelen een camping en drinken een bakkie koffie.

Omdat ons gas bijna op is en we dit dagelijks nodig hebben voor de verwarming rijden we naar het plaatsje Gardiner net buiten het park in Montana. In dit plaatsje hebben we vorig jaar met de camper gestaan, we kennen het dus een beetje. Helaas is er op zaterdag geen gas dealer open, dus rijden we via de Roosevelt poort terug het park in. Onderweg eten we een boterham bij een mooi riviertje precies op de 45 graden parallel (precies tussen de Noordpool en de Evenaar).

De middag besteden we bij de Mammoth Hot springs. Dit is een door thermische bronnen ontstaan gebied en bestaat uit vele lagen glibberige terrassen. De terrassen bevinden zich op een heuvel van zo’n 100 meter hoog (oeps steil omhoog lopen dus). Her en der op de heuvel zijn bronnen te vinden waaruit kokende vloeistof komt. In de vloeistof zitten allerlei mineralen (ofzo) deze zorgen ervoor dat de terrassen eronder van spierwit tot groen, goud en rood kleuren. Erg mooi om te zien hoor. In de poeltjes die op de terrassen zijn verschenen zijn de bomen die er staan inmiddels dood en spierwit gekleurd. Geen bladeren of leven te bekennen aan die bomen, het lijken wel karkassen. En dat alles met als achtergrond besneeuwde toppen en een diepblauwe hemel (het word vast weer koud vannacht).

Van onze camping host hebben we geleerd dat we kunnen douchen in het hotel naast de terrassen. We hebben 2 dagen niet gedoucht en stappen brutaal het sjieke hotel binnen met een handdoek en schone onderbroek onder onze arm en vragen of we er kunnen douchen. Dat kan inderdaad en na betaling van $ 13,= kunnen we ergens achter op het terrein douchen. Prima douche hoor, maar onze camping kost $ 14,= dus de verhouding is een beetje zoek. Buiten zien we de Stars and Stripes half stok hangen, ohja het is 9-11.

Na de douche rijden we naar onze camping en zien dat alles vol is, we hebben er dus goed aan gedaan om ‘s middags een plekkie te regelen. Ondanks de besneeuwde toppen kunnen we hier uit de wind en in de zon nog even een uurtje buiten zitten. Er word lekker gekookt en nu zijn we allemaal moe van de lange dag. Nog even dit verhaaltje afmaken om daarna lekker te gaan slapen. Morgen weer vroeg op om nieuwe avonturen te gaan maken.