The Grand Tetons

Afgelopen donderdag zijn we vroeg opgestaan om rond 6 uur op de trein naar Schiphol te stappen. Ons vliegtuig naar Salt Lake City via Chicago vertrekt om 11:00. 23 uur nadat we zijn opgestaan komen we aan in ons hotel. Het is dan voor ons 4 uur ‘s nachts maar besluiten toch maar op zoek te gaan naar wat te eten en een biertje. Dat laatste is niet gelukt, het enige restaurant in de buurt ging nét dicht. Dan maar naar zo’n fastfood ding, we zijn immers in Amerika.

We proppen een hamburger naar binnen en gaan direct terug naar de kamer om te slapen. Na het ontbijt buffet met toast, eieren en koffie worden we opgehaald door de camper verhuurder. We zijn de eersten die ochtend en handelen alles snel af. We schrikken nog wel even van wat we ter plekke moeten betalen, maar dat regelen we in Nederland wel weer. We bekijken nog wel even de instructie video, da’s namelijk de enige uitleg voordat je met een camper van 10 meter de straat op mag!! Pat is als eerste aan de beurt en scheurt het gevaarte met groot gemak naar de door de verhuurder aangewezen Walmart supermarkt. Syl was zo handig om thuis al te beginnen aan een boodschappen lijst, Jose maakt het lijstje terplekke compleet. We besteden 2 uur aan het verkenner van de enorme winkel en aan het volstouwen van 2 karretjes. We kopen groenten, brood, beleg, melk, 100 flessen water, bier, kolen een koelbox met ijs en andere uiterst belangrijke zaken. We zijn immers een week verstoken van een degelijke supermarkt. In de parken Grand Teton en Yellowstone zijn niet echt uitgebreide mogelijkheden om in te slaan.

Na de boodschappen stuurt Pat de mooie nieuwe camper richting Garden City aan het Bear Lake. Inderdaad, een bijna nieuwe camper, met net iets handigere indeling dan vorig jaar, heel prettig. Tijdens de rit naar Bear Lake komen we onverwachts door hele mooie natuur waaronder de Logan Canyon Scenic Byway. Een route langs de Logan rivier met prachtige uitzichten, mooie Canyon en het betere stuurwerk. Na te zijn ingecheckt op de camping rijden we nog even de staat uit voor een flesje wijn. De drankregels in Utah worden namelijk grotendeels bepaald door de plaatselijke religieuze kringen, de Latter Day Saints ofwel de Mormonen. Deze hebben er voor gezorgd dat we biertjes drinken die niet sterker zijn dan zo’n 3,2% en er amper wijn of sterker spul te krijgen is. Gelukkig is Idaho slechts 6 mile rijden, de wijn zal er komen!

In het late namiddag zonnetje doen we ons te goed aan een wijntje/biertje en gaan we aan de slag met het eten. We hebben eerder op de dag een enorme supermarkt bezocht en hebben daar voor een heel aantal dagen eten ingeslagen en voor vandaag; bbq-spul!

We eten en gaan op tijd naar bed om op zaterdagochtend vroeg op te staan. Vandaag gaan we via Jackson naar Grand Teton NP. Voor Pat en mij bekend terrein maar voor pappa en mamma is het allemaal nieuw. De weg naar Jackson toe is prachtig. We rijden via Montpellier en Geneva door een mooie canyon en over een grote hoogvlakte voordat we aankomen in het mondaine Jackson. We doen nog een paar laatste boodschappen bij onze oude vriend Albertson en rijden het park in. Ondanks dat het vandaag een redelijk korte rit was houden we het vandaag bij een bezoekje aan het mooie visitor centre van Grand Teton, we vergapen ons aan de Grand Tetons en zoeken onze camping nét buiten het park op. Ik heb thuis alvast een camping geboekt voor deze nacht aangezien dit het weekend van Labor Day is en het overal hartstikke druk is in dit laatste vrije zomerweekend. We hopen vandaag een vuurtje te kunnen maken, het hout is gekocht, maar het waait zo ontzettend hard dat een fikkie stoken geen optie is….. Nog ff wachten dus. Op zondag gaat het wekkertje weer vroeg, we ontbijten en rijden vervolgens vol goede moed het Grand Teton NP in. We rijden even langs de Gros Ventre camping bij Kelly en verzekeren ons van een plaatsje voor die avond. We beginnen aan ons rondje door het park. We besluiten niet te gaan wandelen maar te genieten van het uitzicht vanuit de camper. Als we 2 bochten om zijn wordt er op knappe wijze een coyote gespot in het hoge gras en als we uitstappen veroorzaken we al snel een bear jam. We staan een tijdje te kijken als we aan de andere kant van de weg een kudde pronghorn (gaffelantilope) zien. We rukken ons los van het mooie tafereel en rijden verder om een minuut of 10 later bij de barn, die op veel foto’s van dit park terugkomt, te stuiten op een kudde bisons. Ze zijn zo dichtbij dat we amper uit durven stappen! oog in oog staan met deze enorme koe blijft indrukwekkend! Er worden de nodige foto’s gemaakt van deze enorme dieren, met kleintjes! Op de achtergrond hebben we de Grand Tetons en een aantal oude gebouwen van de mormonen die hier wonen.

Bij Jenny lake willen we een stukje langs het meer gaan wandelen. Maar door het lange weekend hebben meerdere mensen hetzelfde besloten, de parkeerplaatsen zijn vol. Nouja dan maar weer de camper in en op die manier van het uitzicht genieten. We nemen de Jenny Lake scenic byway. Een mooie route door een naaldbos en langs het Jenny Lake. Onderweg stoppen we bij een uitzichtpunt voor een broodje en een bakkie koffie. Het is er zo druk met touringcars vol met chinezen en ander toeristen volk dat een Amerikaan naar Pat roept dat het Grant Central Station wel lijkt. Het uitzicht is erg mooi, ondanks de harde wind. De heen en weer rennende chinezen zijn vermakelijk, 3 camera’s op de buik en maar foto’s maken!

We rijden een stukje noordelijk om via de North South Highway langs de Snake River terug naar onze camping te rijden. De North South Hwy bied een continue uitzicht op de bergtoppen van de Grand Tetons. De eerste stop is Oxbow Bend, een mooi groen gebied waardoor de rivier meandert. Bij Lunningham Cabin maken we een korte oninteressante wandeling. Iets verderop is een turnout (parkeerplaats) met zicht op een grote kudde Bisons. De dieren staan behoorlijk ver weg, maar de spanning is er niet minder om. Aan de overkant van de weg staat een kudde mustangs. Intussen komt de grootste caravan aanrijden die we ooit hebben gezien. Ervoor staat een heuse vrachtwagen trekker. De caravan komt achter onze niet meer zo enorme camper te staan die meteen gedegradeerd word tot middelmaatje. Bij de laatste stop op de North South Hwy hebben we uitzicht op de kronkelige Snake River.

We rijden verder terug richting onze camping bij Kelly via de Antilope Flats. Ook hier weer bisons, ze lopen zelfs voor onze camper over de weg. Goed fotomoment dus. We slaan rechtsaf een onverharde weg op, welja kan best met 10 meter een camper. Hier staan wat Mormonen gebouwen, waaronder een schuur. Een van de meest gefotografeerde plekjes van de Tetons, ook onze foto’s lukken hier prima. Nog geen 200 meter verderop wederom een grote kudde bisons. Grote stieren, iets kleinere koeien en kalfjes. Het blijft een enorm gaaf gezicht deze grote wilde dieren hier op de vlaktes. Het is toch bijzonder te noemen dat we daar zo tussendoor kunnen rijden met onze camper.

Eenmaal aangekomen op de camping gaan we BBQén en stoken we een houtvuur. Maar het word al snel koud. Zo koud dat het ‘s nachts vriest en we liggen de rillen in ons bed. Daar moet wat aan gebeuren, we moeten opzoek naar een deken of warme broek voor in bed. Maar dat de volgende keer.