Het noorden van Australië doet bijna tropisch aan

Ondertussen zijn we al 3 dagen in Cairns en krijgen het relaxen aardig onder de knie. Het is nu zaterdagavond en we hebben onze voorbereiding voor de hele lange reisdag van morgen getroffen. Niet alleen hebben we voor kwart over 4 ‘s ochtends een taxi besteld en het hotel betaald, we hebben de laatste 3 dagen al heerlijk uitgerust! Donderdag ochtend zijn we zoals altijd weer vroeg wakker en beginnen eigenlijk direct met onze taak voor die dag; de camper opruimen, tassen inpakken en de camper een beetje schoonmaken. Aangezien het maar een poppenhuisje is duurt dit allemaal niet zo lang en nadat we wat versleten kleren hebben weggegooid maken we onze tassen dicht en gaan we op weg.

We gaan nog even naar de Barron Falls, die in Kuranda liggen maar zijn behoorlijk teleurgesteld… al geloof ik wel dat deze waterval in de zomer (het natte seizoen) met donderend geweld naar beneden klettert, nu doet ‘ie helaas weinig meer dan naar beneden sijpelen. Nou ja, hoeven we in ieder geval ook niet de moeite te nemen om helemaal naar beneden te lopen, gelukkig!

We stappen in ons busje voor de laatste paar kilometer naar  Cairns, nog 36 km en een aantal haarspeldbochten later zit onze laatste rit erop. We parkeren in de garage van het hotel en omdat het eigenlijk nog veeeel te vroeg is om in te checken, om 11 uur ‘s ochtends kan dat écht nog niet aldus de receptionist, lopen we even het centrum in. Dat kost weinig moeite aangezien ons hotelletje precies aan het begin van de voetgangerszone en dus in hartje centrum ligt. Er staan zowaar wat oude gebouwen in deze stad en het ziet er allemaal er vriendelijk uit.  We zijn blij te zien dat er weinig hoogbouw is ondanks dat het toch een drukke toeristenplaats is. De meeste mensen die naar Cairns komen gaan in ieder geval the great barrier reef bezoeken en waarschijnlijk nog wel een dagtocht richting de in het noorden gelegen regenwouden maken. Wij hebben besloten om, behalve een beetje door het stadje slenteren, op een terrasje zitten, lezen, shoppen en lekker eten weinig uit te voeren. En ik moet zeggen dat ons dat goed is gelukt.

Nadat we donderdagmiddag in de kamer konden zijn we maar direct na P z’n schoonheidsslaapje naar wicked gereden om het poppenhuis terug te brengen. Zonder problemen leveren we hem in, we krijgen zelfs een compliment dat we het ding zo netjes terugbrengen. Kan ik me iets bij voorstellen gezien de staat waarin wij hem kregen…. De wicked jongen zei  nog dat het de regel is om ‘em in te leveren zoals je hem krijgt…. We zitten blijkbaar nou eenmaal niet zo in elkaar dat we een rental smerig inleveren. De mensen na ons hebben geluk, toen wij ‘em kregen was ‘ie vies, zaten er 3 kapotte stoelen in en was de tank leeg nu is ‘ie schoon, zitten er 2 nieuwe stoelen in en een halve tank benzine.  Maar ondanks deze opstartprobleempjes was het een prima en heel goedkope manier om door Australië te reizen. Eniewee, het is alweer een tijdje geleden dat we de avond door brengen in een hotel in de stad dus we nemen het ervan. De kroeg beneden ons hotel is gezellig en met een diner aanbieding van € 6,- voor een maaltijd én een biertje hebben we niks te verliezen en lopen we naar binnen. Het eten blijkt behoorlijk goed te zijn en als we na het eten buiten een plekje vinden op het terras duurt het niet lang voordat we met jan en alleman zitten te kletsen. Een gezellig avond dus! Voor het eten hebben we Joran, een vriend van Domi en Matthieu die hier werkt, opgezocht en afgesproken om de avond erop een pintje te komen pakken.

Het is voor ons doen laat als we ons bedje opzoeken en vrijdag zijn we dan ook nog maar net op tijd voor het ontbijt. We zijn wel een beetje moe maar besluiten toch van de ochtendkoelte gebruik te maken en het stadje nog maar eens door te lopen. We stuiten op coole korte broeken en shirtjes dus een aantal dollars lichter schuiven we aan bij een Sushi trein en eten een heerlijke lunch van vers gemaakte sushi, mmmm.

P gaat even en middagdutje doen en ik ga op de veranda van het hotel zitten lezen. Uitkijkend over mensen, in de schaduw met een lichte zeebries en de geluiden van een bandje dat live zit te spelen op de achtergrond is het heerlijk om hier te zitten.

‘s Avonds eten we bij de Mexicaan, gaan we een biertje drinken bij Joran en keuvelen wat met hem. Ik kan me voorstellen dat het een vriend is van Matthieu en Domi, hij heeft dezelfde relaxte houding over zich en is erg sympathiek. Hij werkt in een café met 100 bieren en natuurlijk drinken we er een paar die we hebben gemist van thuis, P drinkt een Leffe brune, ikke een Leffe blond en we drinken, uit het juiste glas, een ijskoude Erdinger hefenweizen, het leven kon slechter

Vanochtend zijn we na het ontbijt over een marktje gelopen waar ze vooral kleding, sieraden en andere snuisterijtjes verkopen. we lopen er wat rond en blijven staan kijken bij een dame die mooie ringen verkoopt. Omdat P en ik nog nooit trouwringen hebben gekocht besluiten we ter plekke om te kijken of ze 2 dezelfde in onze maten heeft… en ja hoor, we hebben dus vanochtend onze “trouwringen” gekocht, hihihihi. De rest van de dag brengen we door met lezen op de veranda, een laatste wasje draaien en een beetje internetten.

Ons Australië avontuur zit er dus bijna op en ik moet zeggen dat we na de eerste week toch wel onder de indruk zijn geraakt van dit prachtige land. De mensen zijn vriendelijk, behulpzaam en met een hele relaxte no worries houding, flora en fauna voor een groot deel uniek in de wereld en  the Great Barrier Reef  en prachtige heldere sterrenhemels waarbij de sterren aan de horizon de aarde lijken te raken zijn eigenlijk iets dat iedereen een keer moet zien!

Voor de laatste keer vanuit “down under” zijn dit Pat en Syl met hugs voor iedereen!