Nieuw strand maken bij Camperduin

Nadat we zijn thuisgekomen van de autosleutel cursus hebben we even nagedacht wat wat met de rest van onze week vakantie willen gaan doen. Omdat de cursus al betaald was en we niet zeker weten of we daar nog iets van terug zien besluiten we om de tent en gear in de auto te gooien. Zo rijden we maandag ochtend bepakt richting Noord Holland. Het stuk rond Bergen hebben we nog niet bezocht en blijkt mooi te zijn. Bij 3 campings in deze streek krijgen we een ’nee’ als we vragen of er nog plek is. We bellen 2 voor ons bekende campings in Noordwijk en Amsterdam, maar die zijn ook vol. De laatste poging is een ANWB aanbevolen camping net buiten Schoorl. Er is gelukkig nog plek. We hebben op hetzelfde moment ook pech, want het regent behoorlijk.

Met een karretje slepen we ons onderzijl, tent, voortent, haringen en hamer naar de plek. Binnen 10 minuten staat de tent en 10 minuten later ligt ook de voortent erop. Als we de rest van de spullen gaan halen word het droog. Als we een half uur langer hadden gewacht hadden we de boel droog op kunnen bouwen. Gelukkig schijnt de zon goed en droogt de tent snel. We halen een Indonesische maaltijd bij het camping restaurant. Dinsdag ochtend huren we na het ontbijt een stel fietsen en gaan lekker laat op pad. Na 15 minuten staan we al in het plaatsje dat bekend staat om z’n hoge duinen. Direct in het dorp is het klimduin, een zanderig duin van 53 meter hoog. Een stijl dattie is! We klauteren erop en maken een wandeling van een uurtje waarbij we ook het hoogste duin van het land (54 meter) beklimmen. Al met al best bijzonder en weer heel anders dan de duinen in Zuid Holland. We fietsen door de duinen verder naar Schoorl aan Zee. Een minuscuul plekje met 2 strandtenten en de mogelijkheid om te parkeren en op het strand te liggen. Ondanks dat het de naam dorp niet waardig is verkopen ze hier, naar eigen zeggen, de lekkerste cappuccino van Nederland. Is niet waar maar tis een leuke reclame kreet! We stappen weer op de fiets en rijden tegen de wind in naar Hargen aan zee, ook Hargen is minuscuul maar de duinen waar we doorheen fietsen zijn erg mooi. We staan een tijdje te kijken naar de bagger- en opspuit werkzaamheden in Camperduin en fietsen vervolgens naar Groet.

We vinden de naam van dit plaatsje zo leuk dat we speciaal met de lunch hebben gewacht tot we in Groet waren. We eten er een lekkere pannenkoek en blub sandwich bij Lekker Puh. Na zo’n 25km fietsen komen we terug in Schoorl voor wat boodschappen. Het wordt ’s avonds een eenvoudige maaltijd. Na het eten is er nog wat energie over en die maken we op door naar de braderie van Schoorl te fietsen. Intussen hebben we een binnenweg gevonden en fietsen we er in 10 min. heen. De braderie is een typische en heeft geen verdere uitleg nodig. Syl koopt er wel een handgemaakte glazen ketting. Woensdag is een duindag en fietsen we ons letterlijk in het zweet door de duinen van Schoorl, Bergen en Egmond. Het is de hele week tussen de 23 en 27gr, dat blijkt best warm te zijn om te fietsen. Toch gaan we op pad en fietsen eerst naar Bergen. Een erg lief plaatsje met leuke oude huisjes en straatjes, midden in het dorp staat de ruïnekerk waar we een kijkje nemen. Net naast de kerk drinken we een bakkie koffie in een old skool cafe.

De tocht gaat verder, vooral heuvel op, naar Bergen aan Zee. Aan de kust rusten we even uit op een bankje met uitzicht op zee. Het is hier opvallend rustig op het strand als je het vergelijkt met Zandvoort of Scheveningen. Daar zijn dan ook de faciliteiten naar, want erg veel reuring is er niet. Wat verderop besluiten we het duin te beklimmen om even op het strand te kijken. Het opvallendst is de rust hier, het strand is echt hetzelfde als in de rest van het land, maar schijnbaar veel minder populair. Na de voeten in het koude water te hebben gedoopt stappen we op de fiets om via een betaald fietspad naar Egmond te fietsen. Het blijkt een prachtige duinroute te zijn, waarbij we zelfs een helling van 10% afgaan! We komen langs bloeiende heide, een droog stuk, zandverstuivingen, koeien en een meertje waarin krokodillen hadden kunnen zitten. In Egmond parkeren we onze fiets en verkennen het dorpje, het blijkt een mooie vuurtoren te hebben en het grootste aanbod aan winkeltjes van de drie bezochte dorpjes. Het is lunchtijd dus met uitzicht op zee vullen we onze energie weer aan en stappen op de fiets voor de terugweg. De terugweg blijkt nog wat zwaarder te zijn want nu hebben we wind tegen, en hoe! Zelfs bij het naar beneden gaan moet getrapt worden… Maar goed, tegen de tijd dat we bij de supermarkt in Schoorl aankomen hebben we onze lunch verbrand dus kopen we wat biertjes, stokbrood en smeertjes. Op de camping installeren we ons in de laatste zonnestralen en genieten. Lekker hier!