De skyline van Dubai in het gouden uurtje

We pakken onze spulletjes en slenteren naar de Metro. We kopen er een dagkaart voor een paar Euro en nemen de metro richting Burj Khalifa en Dubai Mall. Het Metro ritje duurt 20 minuten en passeert 9 stations, dat gaat best vlot. Als we de metro uitstappen zien we net de bus naar de Dubai Mall vertrekken. Maar omdat we praktisch onder de Burj Khalifa staan besluiten we om te gaan lopen.

Maarja, die toren is zo onwerkelijk groot en hoog, dat stukje wandelen werd al snel een half uur in de hitte. Puntje bij paaltje zijn we precies op 10 uur bij de ingang van de lift. De lift brengt ons binnen 60 sec. naar 452 meter hoogte, dat is de 124ste verdieping. De lift gaat dus loei snel, maar daar merk je eigenlijk weinig van. Eenmaal boven blijkt het weer erg heiig, het zicht is niet erg goed. We zien heel in de verte de Burj Al Arab, het bekende 7 sterren hotel. Maar het palmeiland is niet goed te zien. De eilanden die de wereld moeten voorstellen zijn wat schimmig te ontwaren. Gelukkig hadden we die vanuit het vliegtuig wel al kunnen bekijken. Vanaf deze hoogte is vooral goed te zien dat Dubai nog steeds een grote zandbak is. Alles ziet er nieuw uit, maar tussen alle nieuwe gebouwen ligt nog veel zand. Het is net of de stad op een strand is neergezet. Op het observatie deck waar we zijn kunnen we via elektronische telescopen rondkijken. Het leuke is dat je ook de oude situatie kunt bekijken, dus zonder alle nieuwe gebouwen. Dan zie je nog duidelijker dat we echt midden in een zand woestijn staan. Jammer is dat er weinig informatie over het gebouw word gegeven, zo moeten we zelf vragen hoe hoog we nu zijn. Dit was heel anders in de Taipei 101, waar ze tot in detail alles over het gebouw toonde. Ik neem aan dat wij de expositie over het wat en wee van het gebouw voorbij zijn gelopen. Als we weer beneden zijn kunnen we nog eens omhoog kijken. Het is niet te bevatten dat dit gebouw meer dan 800 meter hoog is. Er is geen enkele manier om dit zelf in te schatten, alle gebouwen er omheen lijken maar simpele flats, terwijl deze toch ook behoorlijke wat verdiepingen tellen.

Het is tijd voor de Dubai Mall! Deze staat bekend om z'n grootte, maar ook om de luxe en natuurlijk het aquarium. We beginnen in het luxe gedeelte met Bulgari, Hermes, Dior, Chanel, Gucci en meer van die dure zakies. Dit gedeelte van de Mall ziet er denk ik wel het mooist uit, alles is rustig ingericht, zeer schoon en de luxe straalt eraf. Maar niet alleen van de Mall, maar ook van de mensen die hier de winkels komen bezoeken. We zien er sjieke Arabieren met hun gesluierde vrouwen rond scharrelen. Leuk om te zien. Verder is het gewoon een grote Mall, zoals je ze vaker in Azie ziet, vooral groot dus. Handig is dat er in dit soort Malls een centraal food court is, hier zijn alle (betaalbare) eettentjes te vinden. We kopen er beide een salade bij een Mexicaan en zitten er al mensen kijkend lekker even te relaxen. In de Mall is dus ook een aquarium te vinden, natuurlijk niet zomaar eentje maar eentje compleet met haaien, roggen en de grootste plastic ruit ooit gemaakt. Er is zelfs een Padi centrum en je kunt in zo'n haaien kooi. Om de boel wat beter te bekijken kopen we een kaartje en kunnen we via een onderwater tunnel nog meer vissen zien, erg mooi gemaakt. Wel bizar om zoiets in een winkelcentrum te vinden. Verder is er in de Mall nog een waterval en een heuse ijsbaan. Natuurlijk, dat kan allemaal gewoon in Dubai. Misschien is het wel een beetje te vergelijken met Las Vegas.

Eigenlijk hebben we niet zo'n zin meer om geld uit te geven aan nutteloze zaken als een Mall, we gaan dus maar opzoek naar een biertje. Da's dan weer minder makkelijk te vinden. We nemen eerst de metro naar Marina, een sjieke wijk aan het water met een hele rij wolkenkrabbers met luxe appartementen en hotels. Maar daar word nergens alcohol geschonken. De Marina doet erg nieuw aan, het is niet ons ding, dus gaan we na een Colaatje maar weer terug naar het metro station. In de LP hadden we een Ierse Pub gevonden. Het is nu erg druk in de metro en Pat vind geen zitplaats, de rit gaat over 20 stations en duurt 45 minuten. Dit geeft ons een indruk hoe enorm uitgestrekt deze stad is. Er is relatief weinig hoogbouw. De meeste bebouwing is 2 verdiepingen hoog, dit maakt de stad dus al snel erg uitgestrekt. Als we op station GGICO aankomen vragen we de weg naar The Irish Village, het is nog een stukje wandelen. Als we er aankomen kijken we onze ogen uit, het is een soort klein dorpje. Natuurlijk vooral ingericht voor de westerse expats die hier werken en dat blijkt ook, er zitten bijna alleen maar westerse mensen. Het is een soort van enclave in de zandbak, weird. Gelukkig hebben ze de enige echte Guinness op de tap en onvervalste Ierse gerechten. We zitten buiten, met een biertje een lekker muziekje en 28 gr, good life dus.

We hebben voor de laatste dag aan onszelf beloofd om lang uit te slapen. Dit is ook wel nodig want onze vlucht gaat pas 's nachts om 2 uur. We hebben dus een enorme lange dag voor de boeg en verlaten het hotel pas om 2 uur 's middags. De rugzakken en onnodige spullen laten we achter in de luggage room en we gaan weer op pad met de metro, nu opzoek naar het wat meer authentieke Dubai. Dit blijken we te kunnen vinden aan de Dubai Creek. Als we uit de metro stappen blijkt het allemaal erg tegen te vallen. We zien veel woningen, maar niet erg authentiek. We wandelen dus maar richting een heritage village, hier zijn nog wel wat authentieke gebouwen te vinden, compleet met windtorens. Het ziet er best leuk uit, maar het grijpt ons niet aan. Dus wandelen we verder langs te Creek om bij een Souq uit te komen. De eerst keer dat we in dit gebied zijn krijgen we te maken met vervelende mannetjes. Elk winkeltje dat we passeren worden we aangesproken, meestal met dezelfde sullige vraag. Where you from? You want kashmir? Pat word er vervelend van, een goed moment om wat te gaan eten. Direct aan de creek zit een leuk restaurantje met aardig eten. Hier kunnen we even relaxed naar de scheepjes op de creek uitkijken.

Even later nemen we zelf een bootje naar de overkant, hier nog meer winkeltjes en vervelende mannetjes. Dit willen we echt niet, we wandelen weer richting een metro station. Onderweg merken we dat de winkeltjes geen toeristen troep meer verkopen, maar meer functionele spullen. Hier worden we niet meer lastig gevallen en er zijn ook geen toeristen meer, wat een opluchting. We gaan op een pleintje op een bankje zitten, tussen wat mannetjes. Wederom mensen kijken, leuuuk! Ondanks onze reisboekjes kunnen we geen leuke excursie meer verzinnen. We gaan daarom maar met de metro terug richting ons hotel, hier is ook een Mall. We gaan lekker een filmpje pakken in de City Center Mall, het is Flight geworden, een mooie film. Om 10 uur 's avonds als de winkels dichtgaan wandelen we op ons gemakkie naar het Ibis hotel. Hier halen we onze rugzakken op en kleden we ons om op de WC. We zijn eigenlijk wel klaar met Dubai, dit is niet de stad waarop we gehoopt hadden. Hong Kong en Bangkok zijn veel interessanter. Misschien hebben we onszelf iet goed ingelezen of hebben we te hoge verwachtingen gehad. Jammer.

Over Oman hebben we alleen maar goede herinneringen. Hiervan zeggen we nu al dat we er nog wel eens heen willen. Nouja eerst maar een paar weken naar Amerika, maar dat bewaren we voor eind januari 2013