Klein Venetië in Bamberg

Zo, we zijn weer aan het doen waar we goed in zijn. En dat is doen waar we zelf zin in hebben zonder rekening te houden met het horloge of andere mensen. Vrijdag ochtend zijn we netjes rond half 8 vertrokken. Busje vol gepakt, alles van belang erin en racen maar. Er waren nogal wat spookverhalen over drukke wegen naar het zuiden. Gelukkig zijn we niet helemaal gek en nemen we een ietsiepietsie afwijkende route. We rijden niet via Köln naar Frankfurt maar via Kassel en dan naar het zuiden. We besluiten om bij ons eerder gemaakte plan te blijven en rijden naar het plaatsje Bamberg. Zonder Tom Tom dingetje duurt het even om de camping te vinden, maar eenmaal aangekomen zijn we meteen in vakantie sfeer.

We zetten het campertje neer inclusief luifeltje en gaan even een biertje doen bij de lokale kneipe op de camping. We verbazen ons over het goedkope bier, 2,50 voor een halve liter. Doe er nog maar eentje. Terloops schrijven we ons ook in voor de BBQ op de camping, 7 eurootjes, niet zelf koken dus. Na een aantal biertjes, heerlijk weer en een goed verzorgde barbecue gaan we voor het eerst deze vakantie weer in ons kempertje overnachten. Het is weer even wennen om dat bed in elkaar te knutselen, maar na een paar minuten liggen we er alweer in.

Zaterdag slapen we een beetje uit en eten een broodje van de lokale camping bakker, lekker vers joh. Daarna op de fiets naar de lokale supermarkt een paar kilometer verderop. We kopen wat te eten voor zaterdag en zondag. Terug op de camping gaat het regenen, tsja het was beloofd, maar we zitten er niet op te wachten. Na wat wikken en wegen stappen we toch maar op de fiets naar centrum Bamberg. Moet ook wel, want het is volgens de Lonely Planet een van de leukste stadjes van heel Duitsland, dat beloofd wat. Het is een leuk fietstochtje langs een rivier, we rijden meteen het middeleeuwse dorpje binnen.

Het eerste dat we doen is de oudste brouwerij van Bamberg bezoeken. We eten en drinken er een lokaal gerecht met bijpassend lokaal biertje. De gasten hier in Beieren hebben eigenlijk best een eenvoudige keuken, vooral veel vlees. Maar het smaakt bijzonder goed. Later in de middag verkennen we het stadje nog wat. Het bestaat uit een redelijk klein centrum met veel oude gebouwen in een diversiteit aan stijlen en kleuren, het is in ieder geval erg sfeervol! Het is echter niet zo warm dus we duiken nog maar eens een kroeg in en Pat gaat aan de lokale specialiteit; Rauchbier. Een donker biertje met letterlijk een rooksmaak erin. Niet te doen! Maar hij vindt het ok en drinkt er nog één. Dan besluiten we dat het eten dat we eerder op de dag als avondeten hadden gekocht nog wel een dagje goed blijft en dat we best in Bamberg kunnen eten. Dus op naar de brouwerij van het Rauchbier, een heel gezellig dranklokaal waar ze aan schragentafels drinken en ook eten. We schuiven bij een Bamberger aan, vragen wat de gerechten op het menu betekenen (die Beierse kost heeft echt vreemde namen) en bestellen wat hij aanbeveelt. Pat drinkt nog een Rauchbier en omdat ze niks anders verkopen bestel ik de lichtere versie van het bier waar weliswaar een vleugje rook te proeven is maar waar het niet overheerst. Na het eten zeggen we gedag tegen onze tafelgenoten, rekenen af (maar liefst 24 Euro voor 2 hoofdgerechten en 3 bier) en fietsen terug naar de camping. Het is koud buiten dus we gaan op tijd naar bed en staan dus ook vroeg weer op. Om 7 uur…. We ontbijten, ruimen op en rijden meteen maar weg.

Ons plan is om naar het veel warmere Karinthië te rijden en dat doen we dus ook. Omdat we ons niet echt hadden voorbereid blijkt de rit een heel stuk langer te zijn dan verwacht maar als we rond half 5 bij Villach de snelweg afrijden is wel het doen bereikt. We rijden langs de Faaker See, waar Syl vroeger een aantal leuke zomers heeft doorgebracht, maar camping Anderwald is vol en de andere campings waar we langsrijden zien eruit als pretparken dus als we een bordje Wörther See tegenkomen besluiten we daar maar heen te rijden. We staan dus op een camping aan de Wörther See, een terras camping waar we uitzicht op het meer hebben. Het is een mooi aangelegde camping met maar één nadeel; de autoweg die aan de andere kant van het meer loopt is te horen… Nou ja, we zitten hier lekker, hebben net gekookt en een klein rondje naar het meer gelopen en morgen gaan we onze wandelschoenen aantrekken, ben benieuwd!!