De skyline van Hong Kong island in de avond

Op woensdag slapen we uit en eten een Chinees ontbijt in een restaurantje om de hoek, helaas het slechtste ontbijt dat we tot nu toe hebben gehad. Nou ja, je kunt niet altijd geluk hebben als je gewoon maar ergens naar binnen loopt. Vandaag hebben we 3 doelen: het Hong Kong park in, naar Mong Kok en ’s werelds grootste lichtshow over de baai van Hong Kong bekijken. Oef, en dat terwijl het erg warm en zonnig is en we eigenlijk iets te diep in iets te veel bier glaasjes hebben gekregen. De alcohol is er in ieder geval snel uitgezweet!

Dus na het ontbijt de metro in om naar Hong Kong park te gaan. Het park ligt in het moderne stadscentrum op Hong Kong eiland. Het is een rustige groene oase, duidelijk aangelegd, maar wel mooi. Er zijn watervallen, meertjes, steile hellingen die we moeten beklimmen, een uitzicht toren, een plantentuin en een vogeltuin. Gelukkig is er ook voldoende schaduw en bovenop de uitzichttoren (105 trappen) staat er een lekker windje. Er lopen allerlei mensen in het park, we zien kantoorklerken hun pauze nemen, moeders hun kinderwagens voortduwen, oude mannetjes die in de schaduw mensen zitten te kijken, veel schildpadden, een karpervijver en natuurlijk andere toeristen. Vooral de vogeltuin is mooi, je loopt over een houten loopbrug op zo’n 10 meter hoogte tussen de vogels. We zien van alles en kunnen maar weinig benoemen… behalve de ara die er ook vliegt en de ons welbekende duiven. Na het park lopen we over kilometers loopbruggen tussen de torenhoge flats door om het metro station te vinden. Waarschijnlijk zijn we een paar keer verkeerd afgeslagen en duurde het daarom zo lang maar eigenlijk ook wel weer leuk om wat meer van deze loopbruggen te zien die de gebouwen op hoogte met elkaar verbinden en zorgen voor een schaduwrijk wandelpad waarbij je niet meteen in de uitlaatgassen van alle auto’s loopt (of juist wel?…). Afijn, we vinden het uiteindelijk en gaan even op ons kamertje uitrusten en afkoelen.

Na een ieniemienie dutje nemen we de metro naar Mong Kok. In deze wijk hebben we al een paar x eerder rondgelopen maar het is zo gek en anders dan in Nederland dat we er graag nog een keer doorheen lopen. De drukte, het mierenhoop gevoel dat je er hebt is eigenlijk niet te vergelijken met iets dat wij kennen. Overigens zijn de etensgeuren ook niet altijd heel bekend, vaak lekker maar soms ook echt heel vies. Bij de tentjes waar visballen worden verkocht worden ook vaak snackjes van ingewanden verkocht en die ruiken om het zacht uit te drukken onaangenaam. Dat vond ons Chinese vriendinnetje Jo trouwens ook… We stappen bij een Japans uitziend tentje naar binnen en bestellen een lekkere late lunch. Die bestaat voor Pat uit aal op een bedje van rijst en een soepje. Aal smaakt heel anders dan de paling waar hij zo gek op is maar het is toch lekker. Zeker met de sausjes die op de tafels staan. We hebben in Mong Kok ook nog een echt doel vandaag. Pat wil graag een kleine drone kopen en heeft een winkeltje opgezocht waar ze die dingen verkopen. De straatnaam en het adres zijn duidelijk genoeg, maar de exacte locatie is toch wat lastig. We lopen door een soort van doolhof van hele kleine kopieer winkeltjes door en op de volgende verdieping is eenzelfde doolhof van videofilm winkeltjes te vinden en god weet wat op de volgende etages nog zit. Uiteindelijk vragen we aan een meneertje waar we moeten zijn en hij wijst ons naar de 13e verdieping, winkeltje nummer 12. Ok… we moeten in een speciale rij staan voor de lift naar de oneven verdiepingen. Aangezien het gebouw 30 verdiepingen hoog is en de lift langzaam staan we een tijdje te wachten. Uiteindelijk staan we in het kleine drone winkeltje, gelukkig spreekt de jongeman die daar werkt behoorlijk engels en kan hij wat uitleggen over de drones. Pat kiest voor een zeer compact formaat drone met een aardige camera en een wireless verbinding die direct naar de telefoon streamt. Dan kan hij in NZ mooie beelden van bovenaf maken van ons campertje… hahahahaha. Goed, de drone is in de pocket! We zwerven nog wat rond, kopen verder niks, en pakken de metro naar ons wijkje. We hebben nog even tijd voordat de lichtshow begint dus we kijken nog wat rond, verbazen ons hier over de hyper luxe merken en de rijen die voor de Gucci winkel staan… wordt er iets speciaals gelanceerd ofzo? Nou ja, maakt ook eigenlijk niet uit. Is niet ons merk ;-).

Om 19.30 uur staan we klaar voor de grootste lichtjesshow ter wereld. Die lichtjesshow vonden we weinig indrukwekkend maar de opgelichte stad Hong Kong is een niet te evenaren zicht. Over de baai varen de ouderwetse jonkers met hun rode zeilen, die ook nog een rood uitgelicht zijn voor extra dramatiek, de star ferry vaart met kleine lichtjes op de diverse dekken, een aantal gebouwen zijn mooi uitgelicht, andere hebben een constant veranderende kleur. Het is zoveel beter dan iedere andere skyline die we ooit hebben gezien (ja… ook die van New York valt hierbij in het niet) dus ondanks dat de lichtshow niet zo interessant was hebben we genoten van het uitzicht. Dat was het… onze laatste volle dag in wereldstad Hong Kong. Donderdag wordt een lange dag dus onze lichtjes gaan op tijd in rustmodus.

Om 8.00 uur gaat onze wekker. We springen uit bed en starten met het inpakken van onze tassen, het afhalen van de bedden, het weggooien van het afval. Bij een van de Chinese restaurantjes in de straat ontbijten we met noodle soep met een gebakken ei en knakworst. Bijzondere combi wel maar best lekker. Ok, om 11.00 uur worden onze Octopus kaarten opgehaald, we krijgen keurig onze borg terug. Direct daarna gaan we op weg naar Central metro station. We willen gebruik maken van de in-city check-in om alvast van onze grote tassen af te zijn. We willen namelijk nog naar de Big Buddha straks, die staat op het eiland Lantau net als het vliegveld, en daar kunnen we geen tassen bij gebruiken. Deze manier van inchecken geeft ons de mogelijkheid om dat en vroeg te doen en dus ook onze tassen alvast af te geven. Ideaal. We pakken de airport express naar het vliegveld en drinken op ons super gemakje een kop koffie en eten er een taartje bij. Op hetzelfde gemakkie zoeken we de bus naar de stoeltjeslift voor de Buddha. Daar komen we een uurtje later aan en als we een meer dan een half uur in de rij hebben gestaan en bij de kassa komen moeten we toegeven het iets te kalm aan te hebben gedaan. Het gaat niet meer lukken om met de stoeltjeslift naar boven te gaan om de buddha te bekijken en daarna weer terug naar het vliegveld te komen. Zoals vaker hebben we niets voorbereid en dus ook dit niet, we hadden dus geen idee dat de buddha zoveel tijd van ons nodig had.

Geeft niets, want nu zijn we vroeg terug op het vliegveld om wat te eten, rusten en ons om te kleden. Veel plannen doen we niet, maar ervaring hebben we wel. We hebben dus een wat schone kleren in de handbagage om niet ruftend het vliegtuig in te hoeven. We vertrekken mooi op tijd en komen geloof ik ook op tijd aan in Auckland. We hebben rustig films zitten kijken, lezen, zitten eten en af en toe een wandelinkje gemaakt in het vliegtuig. We zijn meer dan 24 uur wakker, maar nog redelijk fit als we met de bus aankomen bij ons hotelletje in het centrum. Ons hotel is ook een brouwerij en we krijgen bij het inchecken meteen een biertje aangeboden Pat is erbij, dus we slaan het niet af. Als we op de kamer komen doen we wel eerst een dutje en springen het bed weer uit als de wekker gaat. We wandelen nog minstens een uur door het centrum van Auckland, maar daarover meer. Als we terugkomen bij het hotel is er gezellige en rustige live muziek, daar eten en drinken we wat om vroeg naar ons nestje te gaan. ’s Nachts worden we regelmatig wakker vanwege een tijdverschil, deze keer 5 uur. Maar ook omdat de brouwerij annex kroeg tot 4 uur open is. Gelukkig is het bank holiday en hebben de Kiwi’s maandag vrij en dus een lang weekend. We hebben ons wijs laten maken dat de meeste inwoners van Auckland dan de stad verlaten voor een weekendje weg. Toch is het op deze vrijdag-zaterdag nacht nog lang onrustig. Maar zodra de stad slaapt doen wij dat ook, tot een uurtje of 10. Later meer Nieuwe Zeeland