Cayo Levantado

Wauw, wat een geweldige (studie)reis heb ik achter de rug zeg! Op uitnodiging van AirEuropa, het Dominicaanse verkeersbureau in Brussel en het Dominicaanse Ministerie mochten we met 10 zelfstandig reisagenten van YourTravel en The TravelClub op studiereis. 6 dagen Dominicaanse Republiek betekent in volle vaart het eiland verkennen en dus lange dagen en korte nachten. Maar het is het waard, wat een verrassend mooi land en super aardige mensen. Het begint allemaal op maandag 13 mei op Schiphol. We worden welkom geheten door Yolanda Salvado Funcasta van AirEuropa. Yolanda verzorgt de ticket kant van deze trip en dus eindigen we op de heenweg allemaal met 3 stoelen voor onszelf, heerlijk relaxt!

De overstap van 2 uurtjes in Madrid gaat probleemloos en we komen redelijk uitgerust aan in Santo Domingo. Bij de gate staat een vertegenwoordiger van het ministerie op ons te wachten. Zij leidt ons supersnel door de douane en als we ook de bagage hebben zijn we klaar om Pruddy te ontmoeten. Pruddy is de lokale vertegenwoordiger van het Ministerie van toerisme en begeleidt ons de hele week door zijn prachtige land. Na een ritje van 25 minuten stappen we uit bij ons boutique hotel Hodelpa Nicolás de Ovando in de koloniale oude stad, waar Héctor Torres (vertegenwoordiger van het Dominicaanse verkeersbureau in Brussel) ons staat op te wachten en zorgt voor een georganiseerde check-in. Nu de groep compleet is gaan we eerst eens heerlijk in de buitenlucht eten in de sfeervolle oude stad van Santo Domingo. De hele Colonial Zone staat op de UNESCO werelderfgoed lijst en dat is te zien. De oude gebouwen zijn mooi gerestaureerd en alles is sfeervol verlicht. Vanuit Santo Domingo is de nieuwe wereld ontdekt, het is dan ook de plaats waar de eerste Europeanen zich vestigden. Ons hotel was in de 16e eeuw het huis van de gouverneur, het is prachtig gerestaureerd en natuurlijk voorzien van alle gemakken.

Op dinsdag begin ik de dag met een wandelingetje door de rustige straten van de stad. Ik vind het altijd fijn om een stad te zien ontwaken, de winkeltjes gaan open, scholieren verzamelen zich om naar school te gaan en oude mannetjes zoeken hun bankje in het park op. Het valt me op dat veel mensen me groeten en als ik iemand voor de 2e keer tegenkom wordt me zelfs de weg terug uitgelegd, niet dat ik de weg kwijt was.. maar toch heel vriendelijk.

Na het ontbijt maken we ons op voor een anders-dan-anders citytour. We stappen namelijk op een Trikke, een soort elektrische step op 3 wielen. Gewapend met helmen en een guitige gids stappen we op en laten we ons door de Colonial Zone leiden. De meeste straten hier zijn voetgangersgebied en de straten waar wel auto’s rijden zijn eenrichtingsverkeer. Heel overzichtelijk dus. Het is een relaxte manier om de stad te bekijken, veel informatie te krijgen en sfeer te proeven. De lunch in het gezellige Buche Perico restaurant wordt ons aangeboden door Transekur. Zij bieden privé transfers en excursies aan in de hele Dominicaanse Republiek. We hebben al snel in de gaten dat het eten in de Dominicaanse Republiek heel divers en vooral erg lekker is. Aangezien het land erg vruchtbaar is en bestaat uit diverse klimaatzones wordt eigenlijk al het eten in de Dominicaanse Republiek verbouwd en dus proef je de tropen en de zon!

We stappen in de bus om in 2,5 uur naar Punta Cana te rijden. Ons 2e hotel is het 5-sterren all-in Fantasia Bahia Principe, 1 van 7 Bahia resorts in Punta Cana. Vanuit onze zeer ruime en keurig verzorgde kamers hebben we uitzicht op het zwembad en vanuit het resort loop je in 7 minuten naar het prachtige witte zandstrand aan de Atlantische oceaan. We worden verwend met een heerlijk diner en gaan dan toch niet al te laat naar bed want op woensdag is er weer een mooi programma gepland.

De dag begint met een fijn ontbijt en vervolgens een bezoek aan het Scape Park. Dit is een natuurpark waar je lekker kunt wandelen maar vooral ook lekker kunt zwemmen in een sinkhole met superblauw water, een groot zwembad met waterval en een zipline parcours kunt doen met 12(!) ziplines. Ik geef toe dat het even slikken is als je de eerste diepte overbrugt hangend aan een draad maar het is het overwinnen van die eerste angst dubbel en dwars waard. Hoe gaaf om door de jungle te lopen naar het begin van het parcours, af en toe met een flinke klim want anders is naar beneden gaan natuurlijk erg lastig, om vervolgens over diezelfde jungle te zweven en te genieten van snelheid en het uitzicht! De 12e zipline eindigt in het zwembad, een heerlijk frisse afsluiting dus. In de middag bezoeken we hotel Chic, waar we worden rondgeleid door dit stijlvolle adults-only resort. Het resort ligt meteen aan zee en de luxury junior suites hebben de beschikking over hun eigen infinity pool, zou ik best aan kunnen wennen!

Eenmaal terug in Fantasia hebben we even tijd voor onszelf. Heel fijn om even te kunnen zwemmen in je “eigen” zwembad en een drankje te doen op het terras. Vanavond staat club Coco Bongo op het programma en dat blijkt echt een feestje te zijn! Het is een club in de vorm van een amfitheater met een groot podium aan een kant en in hetmidden een bar die ook regelmatig een podium blijkt te zijn. Pruddy heeft super plaatsen voor ons geregeld waar we lekker kunnen zitten om de show te bekijken. Die zitplaatsen worden al snel omgetoverd tot dansplaatsen want zitten blijkt onmogelijk in deze opzwepende atmosfeer. We kijken al dansend onze ogen uit. Er worden diverse shows gegeven met bekende thema’s zoals Chicago, Game of Thrones, Pirates of the Caribbean en Beetlejuice. We zien geweldige luchtacrobatiek, er wordt gedanst door een showballet en er wordt gelachen om de flauwe grappen tijdens de Beetlejuice show. Tussendoor is er een opzwepende mix van muziek te horen waarbij de Latijnse tonen natuurlijk een belangrijke plaats innemen. Het is dat we donderdagochtend op tijd weg moeten anders waren we denk ik nog even blijven hangen…

Donderdag stappen we op de boot naar Isla Catalina, dit is een relaxte excursie waarbij je vanaf de boot kunt snorkelen of duiken en vervolgens op het onbewoonde eiland  Isla Catalina een heerlijke lunch krijgt en natuurlijk de tijd om te zonnen op het witte strand en te zwemmen in de turquoise zee. Op de terugweg genieten we van het uitzicht, de golven en een El Presidente (het lokale pilsje dat prima helpt tegen oververhitting ;-))

Na een kort ritje checken in het volgende sjieke hotel in. We mogen overnachten in Casa de Campo, een uitgestrekt luxe resort waar iedere kamer zijn eigen golfkarretje (!) heeft! De kamer is groot en netjes en heeft uitzicht over één van de 3 golfbanen die het resort rijk is. Uiteraard is op de achtergrond de zee ook nog te zien, best fijn dus. In de kamer is trouwens een inloopkast aanwezig, de cocktail jurken kunnen worden opgehangen! Het eten is weer heerlijk, deze keer is het Italiaans in restaurant La Piazetta. De chef doet zijn uiterste best en tovert heerlijke Italiaanse gerechten op tafel. Dat alles begeleid door de klanken van live muziek en in de sfeervolle omgeving van een Italiaans dorp. Er is ook een amfitheater waar regelmatig bekende artiesten in de buitenlucht optreden en waar de kunstacademie die op het terrein van Casa de Campo gevestigd is zijn afstudeerceremonies heeft.

Met onze golfkarretjes tuffen we terug naar onze kamers en genieten van een welverdiende nachtrust. In de ochtend krijgen we een rondleiding over het terrein van Casa de Campo, wauw, da’s best groot… Je kunt hier werkelijk van alles doen, paardrijden, golfen, leren schieten op de schietbaan, zwemmen in het zwembad of de zee en heerlijk lunchen met je voetjes in het zand bij de Beachclub.

De middag is gereserveerd voor een rit naar het schiereiland Samaná. We moeten daarvoor het eiland helemaal oversteken. Het zuiden en zuid-oosten van de DR zijn de meest toeristische gebieden, daar hebben we afgelopen dagen in doorgebracht. Nu gaan we naar het noorden waar het toerisme veel kleinschaliger is. De rit leidt ons over een prachtige bergrug met mooie groene verzichten en een hele dikke vette tropische regenbui. Ah, vandaar dat het hier zo groen is… De weg is goed en af en toe moeten we wat tol betalen, een totaal van ongeveer € 9,- voor een enkele rit. We rijden met enige regelmaat langs benzine stations, ook dat is goed geregeld. In Samaná aangekomen checken we in in het Luxury Bahia Principe Samaná hotel, gelegen op een klif en dus hebben bijna alle kamers zeezicht. En wat voor zeezicht, in de verte liggen wat eilandjes met witte stranden… en nog wat verderop liggen de kalksteen eilanden van het National Park Los Haitises, daar gaan we vrijdag heen. Maar eerst maken we ons klaar voor nog een ritje, deze keer naar Las Terrenas, een zeer relaxte kustplaats met allerlei restaurantjes en kleine danstentjes / café’s bij elkaar in de buurt. We eten weer heerlijk aan zee, bijna met de voetjes in het zand en genieten van onze laatste avond in het paradijs. We dansen de calorieën er weer af en komen moe maar voldaan terug in ons hotel. Ik besluit de airco te laten voor wat die is en val in slaap met de geluiden van de zee op de achtergrond en de volle maan prachtig in zee weerspiegeld.

De laatste dag is alweer aangebroken. Het is een volle dag dus op tijd stappen we op de boot naar National Park Los Haitises. Een derde van de totale oppervlakte van de DR is Nationaal Park er is dus genoeg moois te vinden hier. Los Haitises is een groep karstbergen die uit de zee opdoemt. De eilanden zijn begroeid door dichte jungle en voor een deel omringd door mangrove bossen. In het water schiet een pijlstaartrog naar boven en zweeft een aantal meter met ons mee. Boven onze hoofden vliegen grote pelikanen en fregatvogels. Kleine kolibrietjes zoeven van bloem naar bloem en rode krabbetjes verstoppen zich tussen de mangroven als we erlangs varen. We stappen uit om een stukje door de jungle te wandelen en wat grotten te bekijken waar muurtekeningen van 100-den  jaren oud zijn te zien. Onderweg terug op de boot genieten we van een lokale rum en de zonnige klanken van Latin muziek.. Lunch is natuurlijk ook geregeld, deze keer bij een mooi hotel dat op een privé eiland gelegen is. Als gast kun je hier alleen met de boot komen en word je in de watten gelegd met prachtige kamers, heerlijk eten en geweldige natuur om je heen.

Tijd om het vliegveld op te zoeken. De rit terug is rustig en we komen ruim op tijd aan. Het inchecken gaat snel dus hebben we nog even om te shoppen op dit kleine maar keurige vliegveld. AirEuropa brengt ons in 8 uur naar Madrid. De overstap van 4 uur is prima en aangezien we hier alvast door de douane gaan hoeven we op Schiphol alleen nog maar even te wachten op onze koffers voordat iedereen zijn eigen weg weer gaat.

Wat een verrassende en ontzéttend afwisselende bestemming is de Dominicaanse Republiek zeg. De slogan “Dominican Republic has it all”, is helemaal waar! Voor de natuurliefhebbers is de zeer diverse flora en fauna, zowel op land als in de zee, zeker de moeite van het ontdekken waard en met een vrij constante temperatuur van de rond de 30 graden is het het hele jaar door een goede bestemming. Je kunt hier heen om te relaxen in een resort maar nog leuker is het denk ik om een auto te huren en het eiland en zijn vriendelijke, vrolijke bevolking te leren kennen! En natuurlijk help ik je graag bij het organiseren van zo'n geweldige reis!