Typisch beeld in de drukte van Hong Kong

Na een weekje in de hoofdstad van China te hebben doorgebracht zijn we voor een familiebezoek van 2 weken naar Hong Hong gevlogen. Hong Kong was tot 1998 onderdeel van Engeland, nu is het een administratieve regio van China. Hong Kong is een enorme stad met miljoenen inwoners en veel hoooooooooogbouw. Er staan zo'n 6200 gebouwen met meer dan 13 verdiepingen. Echt alles word in de hoogte gebouwd om opppervlakte te sparen. Zo zie je regelmatig gebouwtjes met per verdieping 1 of 2 appartementen, maar dan wel 30 of 40 hoog. De skyline van HK is te vergelijken met die van New York of Chicago, indrukwekkend.

Onze eerste avond in HK zijn we getrakteerd op geweldige Sushi. Mike en Carla wonen inmiddels een paar maanden in deze stad en kennen dan dus al wat van dit soort uitgaansgelegenheden. De eerste dag in HK hebben we bekeken of het mogelijk was een paar dagen naar het Karstgebergte in China te gaan. Het bleek een behoorlijke dure reis te worden en we besloten om de 2 weken in Hong Kong te blijven. Uiteindelijk hebben we ons geen dag verveelt, er is erg veel te doen in dit gebied. Zo hebben we Lantau Island bezocht waar een enorme zittende Bouddha op een heuvel gebouwd is. Het gaat om een bronzen beeld van 34 meter hoog. Onderaan het heuveltje kun je op een pleintje met de Boeddha 'praten' er stond iets teveel wind, dus we kregen geen antwoord. Het beeld zit op een heuveltje in een zeer mooi gebied, zeker de moeite waard. Naast het beeld staat een boeddhistisch klooster wat ook de moeite van een bezoek waard is. De rit naar het beeld toe is ook een hele ervaring, een bochtige bergweg brengt je om het eiland heen richting het klooster, wandelend is ook mogelijk voor de fitte toerist. Er werd druk gebouwd aan een kabelbaan, die nu wel klaar zal zijn.

Kwa uitgaan is Hong Kong ook een echte aanrader, wel voldoende dollars meenemen. Ondanks de dagelijkse verschillende vormen van happy hour ben je gerust 100 euro per avond aan drankjes kwijt. Zo kan het zijn dat je 2 biertjes besteld en er 4 krijgt. Het volgende uur krijg je bij bestelling van 2 cocktails 4 glazen aangeboden, hips. Na een aardig hoeveelheid cocktails ging de bar waar we waren dicht en konden we op het nippertje vragen waar het "happening" was vanavond. We kregen een papiertje met adres en hebben deze weer aan de taxi chauffeur De skyline van Hong Konggegeven. We werden bij een hotel afgezet waar we de bar in doken. Hier was inderdaad een lekker feestje aan de gang waar we ons met het grootste gemak in hebben gemengd. Beetje dansen, hossen, drinken en met locals aanpappen, lachuh! Met onze tijdelijke nieuwe vrienden (engelse als ik me goed herinner) zijn we na afloop de taxi ingestapt om naar Hong KOng Island te rijden, hier werden we bij de volgende bar afgezet. Het was intussen diep in de nacht en de tent paste precies bij dit tijdstip. Het was een soort pick-up plek voor 'rijke' westerlingen. Zo zagen we diverse mannen met filipijntjes en andere locale dames aanpappen, ging prima zo te zien. Uiteindelijk hebben we het tot half zes kunnen rekken. De volgende dag was door ons uitstapje nogal kalm, beetje boodschappies doen en filmpie kijken.

Na Los Angeles, Florida, Tokyo en Parijs heeft Hong Kong ook de eer om een Disney Land park te bezitten. Achja zo'n stad is ook maar een stad, dus waarom geen dagje pretpark. We zijn dus met de Disney trein richting het park gereden. Een regelrechte deja-vu, te vergelijken met eerder genoemde parken. Speciaal voor dit park was er een enorm stuk nieuw land opgespoten. Ondanks dat dit park een stuk kleiner is dan b.v. Parijs is het wel weer vermakelijk om naar de shows, parade en attracties te gaan. Kortom een leuk dagje vertier bij tropische temperaturen.

Ik weet niet meer precies op welke dag we wat hebben gedaan, dus deze beschrijving loopt misschien wat kriskras door elkaar. Klik hier voor de Blog van deze reis. Op 1 van de weekend dagen hebben we de trein naar Tai Po genomen. Dit plaatsje heeft het enige fietspad van de stad, je kunt er ook fietsen huren. Dit hebben we gedaan en hebben een lekker tochtje gefietst. Ook deze dag behoorlijk heet, 30+, dus veel drinken, goed eten en een beetje afzien. Hong Kongnezen zijn duidelijk niet gewend aan fietsen. Zo stoppen ze rustig midden op het pad of besluiten ze ineens aan de andere kant te gaan fietsen, oppassen dus. Het was uiteindelijk een mooie route langs een baai en groot stuwmeer met dam. Ook hebben we stukjes tussen de joekels van torenflats gefietst. Na de fietstocht van 3 uur besluiten we te stoppen en zijn we een lokale overdekte markt gaan bezoeken. Net iets anders dan b.v. in Nederland, hier begrijpen ze wat vers is. Vooral het vlees en vis is erg vers, lees: levend. Er zitten 10 dikke vissen in een kleine plastic bak, 20 krabben in een doos, 10 padden in een blik of een stapel kreeften op elkaar gepakt. De beestjes blijven vers doordat er overal pompjes staan met slangetjes naar de bakken. De meeste vissen worden levend meegegeven, een komisch gezicht zo´n spartelend plastic zakje. Dit was even in vogelvlucht onze eerste week Hong Kong.

De tweede week hebben we o.a. het volgende ondernomen. 1 van de highlights is een simpele ferry tussen Tsim Sha Tsui en Hong Kong Island. Deze ferry vaart door de baai met een goed uitzicht op de sky line van de stad met daarachter Victoria Peak. Na aankomst op HK Island zijn we naar de peak tram gelopen. Deze tram is bijna 100 jaar oud en brengt je tegen de steile helling naar de Victoria Peak. Op deze peak heb je wederom een geweldig uitzicht over de skyline. Maar ook over Tsim Sha Tsui en de New Territories. We hebben een mooie wandeling Big Budaom de peak gemaakt, een beetje mistig, maar wel erg 'tropisch' mooi. Na een ijsje van 5 euro te hebben afgeslagen zijn we weer naar beneden gegaan om te lunchen in de stad. Normailiter is het natuurlijk geen probleem om een eettentje te vinden, maarja ook kantoormensen eten hier tussen de middag. Dus de straten krioelden van 'pakken' op weg naar hun middagmaaltje. Een bakkie koffie en een broodje verder zijn we de Great Escalator gaan zoeken. Dit is de langste roltrap ter wereld, 800 meter lang, 20 minuten van beneden naar boven. Deze trap is gemaakt om de commuters sneller naar hun werk te krijgen. 's morgens gaat de trap dus omlaag, de rest van de dag omhoog. De meeste zakenmensen wonen boven de stad namelijk. Buiten de enorme lengte van de roltrap is het interresant te zien waar mensen in wonen. De escalator is midden in woonwijken gebouwd. De rest van onze dag hebben we lekker doelloos door Kowloon gelopen (aan de andere kant van de stad). Met de metro kom je overal in de stad binnen een paar minuten. Hier kunnen ze in ons drukke landje nog wat van leren.

Een dag later hebben we de trein naar Sha Tin genomen. Hier is het klooster van de 10.000 boeddha's gebouwd. Om het in het klooster te komen moet je een trap met erg veel treden op, hierlangs staan de eerst paar honderd bouddha beelden opgesteld. Alle boeddha's zijn verschillend, met verschillende gezichtsuitdrukkingen, allemaal goudkleurig. Bovenin het klooster staan de meeste beeldjes, op de trap zijn ze nog bijna mensenhoog, in het klooster een stuk kleiner. In 1 van de vertrekken staan duizenden mini boaddha's op boekenplanken opgesteld, in totaal uiteindelijk 12.800. 's middags zijn we naar Mon Kok gegaan, het drukste stukje aarde. Dit is als 'grote' westerling goed te zien, ik kan over iedereen heenkijken en zie dus alleen maar zwartharige hoofden voor me, duizenden, veel, veel, veel, druk, druk , druk. In Kowloon zijn een aantal markten geconcentreerd, een bloemenmarkt, goudvissenmarkt, volgeltjesmarkt, lady's markt etc... Handig is dat ze alle winkels met dezelfde producten bij elkaar in 1 straat zetten. Zo is er de gadget street en sneaker alley. Vooral de vogeltjesmarkt is erg leuk om te bezoeken. Hier verkopen en kopen de ouwe chinese mannetjes hun diertjes. Soms staan ze uren tegen zo'n vogeltje aan te praten en te luisteren alvorens er een te kopen. Je ziet in Hong KOng ook regelmatig mannetjes met vogelkooi en al naar een park wandelen. 's avonds weer Sushi, het was namelijk echt zoooooo goed, en stukker beter te betalen dan bij ons.

Na wederom een avondje doorgezakt te hebben kunnen we de volgende dag niet echt meer iets zinnigers bedenken dan op de bank hangen en films kijken. Ach het is vakantie, who cares.

De dag erna was weer iets actiever, een bezoek aan de dorpjes Shek O en Stanley. Beide te vinden op Hong Kong Island. Shek O is een strand plaatsje waar je lekker kunt relaxen op het strand. Het strand ligt in een mooi klein baaitje afgeschermd door haaiennetten. We hebben eenDrakenboot wandeling gemaakt naar een klein schiereiland met mooi uitzicht op zee. Daarna met de bus naar Stanley waar 1 van de ouste gebouwen van HK staat. Het Murray House stond vroeger in het centrum van de stad maar moest wijken voor nieuwere gebouwen. Wel is er besloten om het gebouw te bewaren, het is dus afgebroken en opgelagen. Na een aantal jaren is er besloten om het gebouw weer op te bouwen in Stanley. Helaas waren de onderdelen niet helemaal goed genummerd. Voor het gebouw staan daarom 6 kolommen, deze waren over hahaha. Verder is Stanley vrij toeristisch, met iets te dure marktjes. Wel hebben we leuke schilderijtjes gekocht, replica´s van Van Gogh voor 4 euro.

De voorlaatste dag zijn we met de boot naar het vissers dorpje Tai Po gegaan. Dit is een dorpje op palen. Het ligt vlak aan zee in een baai en heeft dus last van de getijden. Er kunnen geen auto´s rijden, dus alles gebeurd te voet of met bootjes. Overal zijn leuke typisch chinese visrestaurantjes te vinden. Het is maar afwachten wat je te eten krijgt natuurlijk. We hadden Vissers bootjesgeloof ik geluk want we hebben heerlijk gegeten in een van de restaurantjes. De meeste gebouwtjes lijken er wat belabberd bij te staan. Wij waren er tijdens eb wat een grappig gezicht is, overal dikke en dunne palen met daarop houten huisjes. Naast haast elk huisje ligt wel een bootje, overal hangen netten. Her en der zie je op de vlonders voor de huisjes de vers gevangen vis te drogen hangen. Na wat rond gelopen te hebben door het armoedige toeristen dorpje zijn we voor de laatste keer naar ons favoriete Sushi restaurant gegaan.

Op de laatste dag vlogen we pas laat op de dag. Het kwam erop neer dat we nog een hele dag de tijd hadden om iets te ondernemen. Aangezien we beide enorm van diertjes houden hebben we besloten een bezoek te brengen aan het Ocean Park. 's ochtend hebben we eerst onze rugzakken in-gechecked. In Hong Kong zijn er een aantal 'in-city' checkin balies waar je uren van te voren je bagage kunt droppen en een stoel kunt uitzoeken, echt heel handig. Maar goed Ocean Park dus... Een kruising tussen een dierentuin en een pretpark. Een van de weinige tuinen waar de grote panda in gevangenschap word gehouden. Als echte natuur liefhebbers vonden we dit natuurlijk geweldig. We hebben een behoorlijke tijd bij de panda's rondgelopen en veel foto's en filmpjes gemaakt. Toch wel handig zo'n compacte digi camera. Het park is op een schiereilend tussen de heuvels gebouwd. Het is een prachtig park en zeer uigestrekt. Om van de ene naar de andere kant te komen is er een supergave stoeltjeslift gebouwd. Vergelijkbaar met skiliften, maar dan over het groene woud. Op een heuvelwand zijn diverse atracties gebouwd zoals een achtbaan en bigshot. Dit geeft een extra eng effect omdat alles erg hoog is op zo'n heuvel. Kort-door-de-bocht, een mooi park en een bezoekje waard als je voldoende tijd hebt in HK. Direct na ons park bezoek zijn we naar het vliegveld gegaan om de terug naar huis te vliegen, einde vakantie....