Koeien in Steibis

Hehe, op donderdagavond is het dan weer zover, we hebben vakantie! Deze vakantie bestaat uit een combi van 5 dagen Timpies vakantie en daarna nog 5 dagen zelf aanklooien. Die 10 dagen zullen we doorbrengen in Beieren, een van onze favoriete bestemmingen in Europa. We zijn sowieso Duitsland fans. Het is een mooi afwisselend land met zeer vriendelijke mensen. Bovendien is het leven er iets goedkoper, wat ons goed uitkomt aangezien we graag op een terras neerstrijken voor een hapje en drankje. Maar goed, donderdagavond is het vakantie, we pakken de auto in voor een combi van huisjes vakantie en kampeer vakantie. Tentzeil, tent, haringen en hamer moeten mee evenals de stoelen, koelkast een luchtbed en wat je al niet meer nodig hebt voor de camping.

Vrijdagochtend worden er eieren gebakken en broodjes gemaakt voor de 9 uur durende rit naar Steibis, Oberstaufen. De rit gaat redelijk voorspoedig en na 2 koffie pauzes komen we in ons luxe onderkomen voor de komende dagen aan. Broer-lief en familie zijn al aangekomen en nadat we onze tassen uit de auto hebben gehaald komen ook pa en ma Timp aan. Er worden ff snel boodschappen gedaan en de BBQ wordt aangestoken. De neefjes Viggo en Kian gaan na het eten slapen en wij zitten genietend van het uitzicht over de Allgauer bergen met ondergaande zon nog bij te praten. Niet veel later slapen we allemaal in de frisse berglucht. Zaterdagochtend staat in het teken van boodschappen doen en relaxen. Na de lunch gaan we met de Oberstaufen Plus kaart naar de Imbergbahn, de gondel die ons naar 1200 meter brengt. We doen een wandeling door bos en over alpenweiden. Bij de lift splitsen we op, een deel gaat met de gondel naar beneden en Pat en pappa en mamma en ik lopen naar beneden. Thuis 'steken' we de elektrische BBQ weer aan en eten gezellig samen.

Zondagochtend, eerste pinksterdag, zijn we wederom op tijd wakker. Carla is vandaag jarig dus bakt Syl een dikke brownie met frambozen. Het ontbijt bestaat uit broodjes, slingers, ballonnen en brownie met frambozen! Na het ontbijt gaan we met een ouderwetse gondel naar een hoogte van 1700 meter. Onze zeelongen zijn nog niet gewend aan de hoogte en met veel gepuf lopen we de laatste 130 meter omhoog naar het kruis. Gelukkig heeft neefje Viggo geen enkele last van de hoogte en sprint hij langs de kabels omhoog. Mooie uitdaging voor ons! Vanaf de top stijgen veel delta vliegers op en we kijken een tijdje naar de stoere mannen, en vrouwen, die vanaf de top naar beneden springen. Op de weg naar beneden hebben we een watergevecht met water direct uit de berg en dus ijskoud. We hebben een super uitzicht over de Algau aan de ene kant en de hogere Oostenrijkse bergen aan de andere kant. Na deze inspanning drinken we wat bij een berghut en gaan vervolgens weer naar beneden met de gondel.

Op maandag zijn we toe aan Pat en Syl tijd. Deze besteden we met rijden via Oostenrijk en mooie meren naar Garmisch Partenkirchen. Een plaats onder Duitslands hoogste berg, de Zugsptize. De auto wordt bij een treinstation neergezet en voor we het weten zitten we in een tandrad treintje. Deze brengt ons langs en door de berg naar 2600 meter. Als we zijn uitgestapt zijn we meteen in een besneeuwd Alpenland! Wat cool zeg, overal om ons heen is sneeuw en hoge bergpieken. Zo ver we kijken kunnen zijn besneeuwde bergtoppen te zien. Aan de Oostenrijkse kant zien we toppen die hoger zijn dan Duitslands hoogste berg. Op de gletsjer wordt druk gebruik gemaakt van sleetjes. Her en der lopen fanatieke wandelaars met stokken, dikke jassen en rugzakken rond. Wij zitten nog in ons T-shirt. Dat duurt niet erg lang, het weer is hier zo veranderlijk dat na het overkomen van een paar wolken wij ook een trui aan moeten. We bewonderen het landschap nog wat en nemen meteen een lunch. Tijdens de lunch komt er onder een half bewolkte hemel toch wat regen naar beneden. Fijn dat we onder de overkapping van een berghut zitten en droog blijven.

Met hetzelfde ticket kunnen we naar 2900 nogwat meter, best hoog en met een gigantisch uitzicht over de bergen van Oostenrijk en Zwitserland. Natuurlijk wil Pat graag een bier drinken op de hoogste biergarten van Duitsland. Voordat we terug gaan kopen we een klein souvenir voor Kian en Viggo. Naar beneden nemen we een stokoude lift. Deze lijkt letterlijk van de berg af te storten, jeetje wat gaat dat stijl naar beneden! De kabel is naar schatting een kilometer lang waardoor deze helemaal doorhangt, ballen in onze buik. 2 uur later zijn we terug in Steibis om met z'n allen op een terras met speeltuin lokale gerechten te eten.