Redwood trees

Dag 7. Met de taxi komen we aan bij het Bijou hotel vanwaar we opgehaald zullen worden om naar de camperverhuurder te worden gebracht. Hotel Bijou ligt op een interessante plek in downtown San Francisco. Namelijk op de scheidslijn tussen sjiek en heul erg shabby. Als we buiten staan te wachten zien we zoveel daklozen om de hoek bij elkaar staan dat we er moedeloos van worden. Toen Syl hier woonde lang geleden waren er ook zwervers maar niet in deze aantallen. In Philadelphia is het ons trouwens ook opgevallen dat er erg veel zwervers zijn, het overgrote deel hiervan is zwart. Afijn we wachten bijna een uur en zien in dat uur heel wat vreemde figuren rondlopen, de meesten hiervan zijn overduidelijk in de war of onder invloed. We houden nog wel even een praatje met een van deze gasten. Nouja, eigenlijk houdt de meneer een praatje, of eigenlijk brabbeltje met ons. Dikke boks ouwe.

Eenmaal in de bus duurt de rit naar de verhuurder ongeveer een half uur. De nodige papieren worden ingevuld, de camper wordt nagelopen op wat laatste gebreken en krassen ed. We krijgen nog wat extra warme dekens mee en na anderhalf uur rijden we! Jippieee. Eerst maar eens richting supermarkt. De verhuurder had routes in diverse talen klaarliggen naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Hartstikke handig en goed te vinden. Omdat het ondertussen bijna 3 uur is en we nog niet hebben geluncht stappen we de Boston Market in. Een voor ons onbekende keten die er wat gezonder uitziet dat de Wendy's of McDonalds. We bestellen met zijn 2-en 1 menu en hebben daar een prima lunch aan. Dit menu bestaat uit een broodje met BBQ kip, verse groenten en cola. Alles bij elkaar echt veruit te veel voor 1 persoon maar zoals gezegd prima voor twee. Ohja, als je dit op zaterdag besteld, krijg je er nog zo'n gratis lunch bij. De cola die we erbij krijgen is ongeveer 1 liter! Wij delen dit dus braaf. Na deze lunch gaan we boodschappen doen. We kopen eten voor een paar dagen en zorgen voor de essentiële zaken zoals peper, zout, olijfolie, wc papier ed. Vanavond op het menu: salade en steak, lekker!

Met opgeruimde boodschappen rijden we via de oostkant van de baai langs Berkeley en Richmond richting Marin County. Dit ligt net aan de overkant van de Golden Gate brug. De route is druk want het is spitsuur maar het is leuk om de baai vanaf de andere kant te zien. We hebben in ons campingboek een camping gevonden op 10 mijl ten noorden van de brug. We rijden in eerste instantie de juiste afslag voorbij en komen daardoor aan het begin van de Golden Gate brug. Omdat we hier niet overheen moeten nemen we de laatste afslag voor de brug en vangen de brug in het laatste avondzonnetje. De naam Golden Gate wordt in een keer wel heel erg toepasselijk! We maken wat mooie fotos en rijden terug om in 2de instantie de camping zonder problemen te vinden. De receptie is gesloten maar volgens het bord kunnen we een plaatsje uitzoeken en dat doen we dus ook.

We gaan eerst de camper maar eens inrichten dus we pakken tassen uit en kastjes in en maken het bed op. Dat bed is overigens erg hoog, eigenlijk heb je er een trapje voor nodig om erin te komen, dat wordt klimmen geblazen! De gekochte koelkastmagneten worden opgehangen net als de polaroid van de camper met de brug op de achtergrond. Met het polaroid cameraatje maken we af en toe een leuk plaatje, die we dan als een fotoboek in ons 'huisje' plakken. Het wordt uiteindelijk vast erg gezellig hier binnen. En nu zitten we dus lekker in ons warme campertje uit te buiken en ons dagboek, in woord en beeld, bij te werken. Woensdag ochtend zijn we weer vroeg op, stoppen een koffie en yoghurt in onze magen en gaan weer op pad. We rijden regelrecht naar Muir Woods. Maar niet voordat we aan de camping dame hebben gevraagd of we daar met onze RV kunnen komen. Ja hoor, met zo'n kleine camper moet het vast wel lukken is het antwoord.

We komen al snel in heuvelachtig gebied met bochtige en steile weggetjes. De camper rijd moeiteloos omhoog. Eenmaal aangekomen mogen we voor het eerst onze National Parks Pass gebruiken en kunnen we zonder betalen het park in. Het blijkt al best druk op de parkeerplaats, maar in het park is daar niet veel van te merken. Via mooi aangelegde paden en boardwalks lopen we langs de prachtige grote en kaarsrechte Californische Redwoods. De bomen die hier staan zijn gemiddeld 800 jaar oud, tenminste dat is een gokje. Ze weten het pas als een boom door gaat en omvalt. Ze kunnen dan de jaarringen tellen. Opvallend is dat de bomen in dit park vaak als struik bij elkaar staan. In Cathedral Grove staan wel 30 van deze enorme sequoia's bij elkaar. De bomen zijn hier niet zo groot in omvang als in andere sequoia parken. Maar wel erg indrukwekkend om langs en tussen deze oudjes door te wandelen.