Philadelphia

Dag 2-4. Onze vakantie naar Amerika is precies 65 dagen lang. Dat is dan wel met 1 dag voor en 1 dag na de reis. Omdat 65 dagen zo mooi klinkt heeft Pat een extra website gemaakt met de naam 65pics.com. Vertaald is dat 65 plaatjes of 65 foto's. Het idee van de site is om er dagelijks, als dat mogelijk is een foto op te zetten. Zo ontstaat er een eenvoudig foto dagboek van onze reis. De website is na veel prutsen geschikt gemaakt voor computers, tablets en telefoons. Onze tweede dag is 31 januari en bestaat vooral uit reizen. Rond 8 uur 's morgens stappen we in onze mini huurauto om 2 uur later bij de incheck balie op Schiphol te staan. Wat handig zeg, een huurauto die in te leveren is op loopafstand van de vertrekhal.

Als we inchecken wordt verteld dat de vlucht wat langer gaat duren vanwege hevige tegenwind, we moeten zelfs bijtanken in Hartford, Connecticut. Op Schiphol ontbijten we, kopen een tijdsschrift en luieren wat om de tijd te verdoen. Bij de gate worden er nog wat vragen gesteld. De mevrouw vraagt of we vaker reizen. Jullie zijn vaker in de VS geweest? Ja dat klopt, kun je dat zien ofzo. Ja, het is te zien dat jullie erg ervaren en relaxed zijn. Ja duhuh, we hebben 9 weken vakantie. We zitten netjes op tijd in het vliegtuig en we gaan zelfs iets eerder dan gepland weg. Na 9 uur komen we aan op Hartford en word er bijgetankt. Dat tanken duurt wat langer dan verwacht, voornamelijk omdat er nu nog maar 1 start en landingsbaan open is in Philly. En dat alles om een beetje wind. Nou ja, met 2,5 uur vertraging komen we aan. We verwachten nogal een lange toestand bij de customs maar het tegenovergestelde is waar. Er worden ons wat vragen gesteld, de douanier wil met ons mee de camper in en we krijgen wat stempels in onze paspoorten. Bagage is meegekomen en geld en een taxi zijn snel gescoord. Vlak voor 8-en checken we in en 10 minuten later lopen we weer naar buiten, op zoek naar wat eten en drinken.

We hebben geen idee welke kant we op moeten en wat leuk is en eigenlijk hebben we na een reis van 19 uur ook niet zoveel zin om te zoeken. Als we langs het Hardrock Cafe lopen is de keus dan ook snel gemaakt. We duiken naar binnen en bestellen een Yuengling bier. Klinkt niet Amerikaans maar wordt gebrouwen door de oudste Amerikaanse brouwerij blijkbaar. Afijn we eten er nog wat bij en gaan dan al snel weer richting hotel, een goede nachtrust hebben we wel verdiend. Wegens het tijdsverschil zijn we vanochtend alweer vroeg wakker, om 05.30 uur al! Gelukkig kunnen we vroeg, en lang, ontbijten dus dat gaan we doen. Rond 8-en stappen we het hotel uit en de kou in. Jemig wat fris en de wind maakt het helemaal koud!

We stappen flink door en via Chinatown komen we bij het historische deel van de stad. Philadelphia is de stad waar de Amerikaanse onafhankelijkheid werd uitgeroepen en waar vervolgens, twee jaar later, de grondwet tot stand is gekomen. Daar zijn ze natuurlijk nogal trots op en de gebouwen waar zich dit allemaal heeft afgespeeld zijn goed bewaard gebleven. We hebben een rondleiding gevolgd door de Independence Hall, zijn bij de Liberty Bell geweest en hebben de restanten van het huis van George Washington gezien. De Liberty Bell werd volgens volksverhalen geluid op het moment dat men de onafhankelijkheid tekende, niks is echter minder waar. De heren die dit opstelden en tekenden waren op dat moment nog niks meer dan verraders van de Engels troon, zij wilden dus helemaal niet dat dit nieuws aan de grote klok gehangen werd! Tegen de tijd dat de rondleiding voorbij is sneeuwt het buiten behoorlijk, dus duiken we een foodcourt in om koffie te drinken. Tijdens deze pauze belt Syl ff met Moturis en regelt dat we de camper ipv 7 februari al op 5 februari kunnen ophalen. Dat zijn dus 53 dagen pure vrijheid!

Ok, de koffie is op, we zijn opgewarmd en de sneeuwstorm is opgehouden, we lopen weer naar buiten! Deze keer richting het oude centrum van de stad. En terwijl we daar toch echt doorheen lopen snappen we niks van het aantal mensen dat we zien. Ja, het is koud maar het is ook een grote stad, waar is iedereen? Handig dat de straten hier genummerd zijn, de weg kwijtraken zal ons niet gebeuren. We wandelen naar 'beneden' richting 1st street aan het water. Richting het water word het wat drukker en zijn de straatjes gezelliger. Zullen hier vroeger zeemannen hebben rondgelopen? Aan het aantal cafe's te zien wel. De kade ziet er wat troosteloos uit met dit weer, dus we wandelen weer 'omhoog'. Even verderop vinden we Elfreth's Alley, de oudste permanent bewoonde straat van het land. Het is inderdaad een leuke straat met oude Dickens-achtige huisjes. We lopen er even doorheen, maken wat foto's en beginnen aan de terugweg. Onderweg begrijpen we ineens waar alle mensen zijn. Ze zijn gewoon binnen! Het blijkt dat alle gebouwen langs deze straten aaneen gesloten zijn tot grote malls en foodcourts... Wij gaan dus ook maar naar binnen, is in ieder geval een stuk warmer! Het valt ons op dat hier voor 95% donkere mensen rondhangen, het lijkt Almere wel. Op Reading Market in een pand ernaast eten we sushi aan een eenvoudig barretje. Het is in een keer ook alweer half 1 dus we besluiten om even op adem te komen en op te warmen op ons kamertje. We zijn weer bijna klaar voor deel twee van de dag!

Het doel is om het Love park te gaan zoeken. Pat wil perse een foto van de Love Statue, een bekend kunstwerk, dat we vorig jaar in het groot in Taipei hebben gezien. We vragen iemand om een foto van ons beide te nemen bij het kunstwerk. We vergeten vaak foto's met onszelf erop te maken, da's best jammer. Na het Love park wandelen we min of meer doelloos rond en komen we in een wijk met veel winkeltjes, hier is het gelukkig wat levendiger dan op andere plaatsen boven de grond. Het is nog steeds erg koud, zelfs midden op de dag. De wind maakt het soms bijna ondraaglijk. Zo moeten we dus regelmatig opwarmen. Dit doen we in een wazig cafe en daarna met een douche in onze hotelkamer. Als het 's avonds donker is gaan we de straat weer op om wat te eten. We komen terecht in een vreemdsoortig cafe, restaurant, sportsbar met luidruchtige locals en gerund door Chinezen. We gaan voor de Tapas op Chinese wijze, met dumplings en andere hapjes. We doen ook nog wat biertjes in het Hardrock cafe.

Zaterdag zijn we weer vroeg wakker, er word weer gedouched en ontbeten. De rugzakken en handbagage worden ingepakt en in de luggage room achtergelaten. We vliegen later op de dag naar San Francisco. Deze ochtend staat het Fairmount Park op het programma. Dit blijkt een van de grootste stadsparken van het land te zijn en word gescheiden door de Schuylkill rivier. We banjeren er wat rond maar snappen niet precies waarom dit gebied de stempel 'park' heeft gekregen. Er is weinig groen en er zijn wegen dwars door het park. Bijzonder is wel dat er een aantal 200 jaar oude elitaire roeiverenigingen zitten. Ook staat midden in het park een enorm museum gebouw, vooral bekend van de Rocky films, hier rende Rocky de trappen op tijdens een training. We gaan het museum gebouw wel binnen, maar alleen voor een bakkie leut en om op te warmen.

De laatste uren in Philadelphia besteden we met nog meer wandelen, warm worden en lekker Italiaans eten. Het is tijd om de stad te verlaten. De spullen worden opgehaald, een taxi word besteld en voor we het weten zitten we op het vliegveld en zijn we onderweg naar SFO. Ohja, die binnenlandse vlucht duurt maar liefst 6 uur! Hoe groot is dit land wel niet?