Grand Teton National Park

Ja hoor, we hebben inmiddels de camper opgehaald en intussen een behoorlijke afstand afgelegd.

Zoals je hier ziet is het een enorme dikke camper, een meter of 10 lang. Tot zover gaat het allemaal prima, de slaap plekken zijn gevonden, de bagage is opgeslagen en zelfs de boodschappen voor een paar dagen passen erin, super.

Vanuit Denver zijn we meteen (na wat uitleg) gaan crossen met de camper. Na een heel klein tijdje wennen blijkt het apparaat echt super simpel te besturen zijn. Wel een beetje opletten met de lengte. Maar goed, de eerste tocht ging van Denver naar Estes Park, vlakbii Rocky Mountains National Park (NP), onze eerste camping. Grappig dat we langs het plaatsje Nederland zijn gekomen. Na 3 karren boodschappen en een lekkere spaghetti zijn we vroeg gaan slapen vanwege de jetlag.

Vanwege de jetlag waren we we erg vroeg wakker, dus na een ontbijtje waren we rond 9 uur op weg naar de tweede camping ín het Rocky mountains National Park. Dit was een camping zónder hook-up en electriciteit maar dankzij onze super camper is dat dus allemaal geen enkel probleem.  Er bleek voldoende ruimte te zijn op de camping, dus zijn we maar eerst een stukje gaan wandelen in het NP.  Deze wandeling vond plaats op zo’n 2800 meter hoogte, best hoog dus voor onze ongetrainde lichamen. Onderweg door het park rijdend hebben we aardige hoogteverschillen overwonnen, we stonden zo hoog dat we met de camper door een muur van sneeuw reden terwijl de lucht strak blauw was. Eénmaal op de camping hebben we de bbq aangestoken en lekker ge-bbqed met uitzicht op een open grasland waar hele troepen ‘elk’ (soort hert) rond liepen. Op de achtergrond nog wat prachtig besneeuwde bergen… Onze avond kon  niet meer stuk. Na wederom een korte nachtrust zijn we om half 7 gaan rijden om een mile af 500 af te leggen naar Jackson, gelegen aan de rand van Grand Teton NP.

Het was een lange en voor een groot deel oninteressante weg dus iedereen heeft een stuk gereden en voor de rest gelezen of geslapen. In Jackson hebben we flinke boodschappen gedaan en een biertje in de saloon gedronken.  We zijn die avond “pas” om half één naar bed gegaan om de jetlag te doorbreken en dat is aardig gelukt.

Maandagochtend hebben we op ons gemakje ontbeten op de ongezellige camping en tegen half 10 zijn we weer op weg gegaan. We hadden gepland om ín Grand Teton National Park te camperen dus we hebben nog even wat laatste boodschappen gedaan en zijn het park in gereden. Nog voor je het park in komt zie je een hele grote vallei voor je ontvouwen, omzoomd door hoge bergen met witte pieken. Voor de kenners; de bergen zijn hier gemiddeld 3500 meter hoog…. best aardig dus. We hebben een wandeling gemaakt bij Jenny Lake wat erg mooi was. de Grand Teton hebben hun naam te danken aan de 3 hoogste pieken van het park. Deze zijn door 3 Fransmannen benoemd “grand Teton” betekend dan ook grote tiet (sorry!).

We hebben een camping opgezocht aan Jackson Lake. de ligging van de camping was in één woord subliem! Een terras camping in bosrijke omgeving, met uitzicht over een meer met als achtergrond de Grand Tetons…. Gelukkig was het windstil waardoor we de ongelofelijke sterrenhemel gisteravond ín het meer weerspiegeld zagen…. Wauw!

Vandaag hebben we ons geconcentreerd op het spotten van diertjes. Gisteren zagen we al een grijze wolf (er zijn er maar 30 in het park!) en een bison in de verte maar vandaag…. Het begon met Elk, Coyote en Bison…. We hebben vanmiddag de camper op een camping neergezet (wederom zonder hook-up en douches) en een wandeling langs de Gros Ventre River gemaakt. De rivier is behoorlijk wild door al het smeltwater dat nu uit de bergen komt dus ons pad ging vlak langs het kolkende water en op sommige stukken over een hoge oever. We hebben tijdens de wandeling Pronghorn (een soort Antilope) gezien en even verderop stonden een paar Moose (eland achtige) met hun poten in een beekje. Even verderop zagen we nog 2 moose die op ons pad stonden. We zijn omgekeerd en het stroompje overgestoken om ook de andere moose te kunnen ontwijken. Die beesten zijn zó groot dat we toch wel onder de indruk waren en niet de behoefte voelden er vlak langs te lopen. Vlak voordat we terug bij de camping waren (we zagen onze mooie camper al staan)  liepen 3 enórme bisons over ons pad…. Man, man man, die zijn dus écht indrukwekkend…. Wát een enórm grote koppen en schouders hebben die beesten. Ze waren op een meter of 90 afstand en hielden ons net zo scherp in de gaten als wij hun. Op het moment dat we dachten dat ze ver genoeg weg waren kwam er ineens nog een bison uit de bosjes aan de overkant die met zijn enórme lichaam de rivier begon over te steken!  Wat een indrukwekkend gezicht zeg! We hebben dus nog maar even gewacht met teruglopen naar de camping totdat ie voorbij was.

Momenteel hebben we de eerste regendruppels van de vakantie maar dat is denk ik van korte duur, dat hoop ik maar want we wilden vanavond hamburgers gaan bbq-en….

Morgen rijden we richting Yellowstone National Park.