Gisterochtend, 3 oktober, zijn Jose, Jan en ik in alle vroegte vertrokken uit Apeldoorn. Jose en ik zijn door Jan op Schiphol afgezet waar we op zoek gaan naar de incheck balie van Estonian Air. We zijn keurig op tijd en staan rustig te wachten totdat het inchecken begint. Dat duurt alleen wel erg lang.... Na een drie kwartier te hebben gewacht komt de mededeling dat de vlucht die we geboekt hebben gecancelled is. Ze proberen iedereen om te boeken naar andere vluchten. Wij zouden in Tallinn overstappen maar het lukt ze niet om ons op tijd daar te krijgen voor onze vervolgvlucht dus worden we omgeboekt naar

een rechtstreekse KLM vlucht. Dit betekend dat we nog 3,5 uur extra moeten wachten op Schiphol. Maar goed, we hebben wel een directe vlucht en dat is prettig. Eenmaal op de goede vlucht ingecheckt en door de douane hebben we trek. Het is inmiddels negen uur en we zijn al sinds vijf uur op dus das eigenlijk niet zo gek.

Koffie en een lekker broodje worden geregeld en tijdens het ontbijt stromen de verjaarswensen voor mij binnen. Erg leuk! Het broodje blijkt pesto te bevatten en aangezien mijn pijnboompit allergie heftig is krijg ik meteen jeuk in mond keel en aan m'n lippen. Umm, dat broodje hou ik maar voor gezien. Gelukkig ben ik op tijd opgehouden met eten en is het bij een lichte reactie gebleven, geen paniek of ziekenhuizen dus! We struinen wat rond, drinken koffie en eten een verjaardagsgebakje. Om 13.00 uur zitten we in het vliegtuig en stijgen we, vier uur later dan gepland op.

In St Petersburg worden we opgewacht voor onze personal driver in een dikke Mercedes. We halen ff geld en stappen achterin de luxe auto. De chauffeur is een enthousiaste jonge man die allerlei feitjes weet te noemen over de stad. Zo wonen er 6 miljoen mensen, zijn er 250 musea, rijden we over een kaarsrechte weg van 15 kilometer en gaat de metro op 100 meter diepte onder de stad door. Het is volgens hem ook de rijkste en schoonste stad van het land en zijn we gek als het niet verliefd worden op "zijn" stadje. Na deze informatieve rit worden we keurig voor het hotel afgezet. Het is inmiddels ook al 19.30 uur, de tijd vliegt! We krijgen een keurige kamer toebedeeld waar we onze spulletjes uitpakken en een half uurtje later gaan we op zoek naar een eten en drinken. Ons hotel ligt om de hoek van het Nederlands consulaat, de Heilige Bloed Kerk en de Hermitage. Er zijn een aantal 24-uurs winkeltjes waar we water en een fles wijn kopen. We zien een leuk restaurantje en besluiten er te gaan eten. Het blijkt een Georgisch Restaurant te zijn en een zeer goede keuze. Het ziet er niet alleen gezellig uit, het is er lekker warm en het eten is er uitstekend. We nemen allebei iets typisch Georgisch, zo wordt het tenminste aangeduid op de kaart. Mamma heeft een ovenschotel met kalfsvlees, champignons, uien en kaas en ik heb runderstoofvlees dat super mals is. Daarbij eten we lekker vers en warm brood. Ik drink een Russisch biertje dat een soort weizen bier blijkt te zijn. Al met al een goed verjaardagsmaaltje!

De Russen die we tot nu toe hebben ontmoet zijn hartstikke vriendelijk, ze spreken niet allemaal even goed Engels maar mijn Russisch is ook niet top dus met wat lachen en gebaren komen we een heel eind.

Het is een lange dag geweest dus we gaan terug naar ons kamertje. We vangen onderweg alvast een glimp op van de mooi uitgelicht Heilige Bloed Kerk, dat belooft wat morgen. Op de kamer is er door het zeer attente personeel ondertussen een fles wijn neergezet, met een kaartje waarop staat "with happy birthday". Errug leuk!