Pat wordt uitgenodigd om dit instrument te bespelen

Hoi, zijn ze weer. De laatste keer waren gebleven bij de bezette gebieden en ons busreisje via Eilat naar Aqaba. In Aqaba hebben we 1 nachtje overnacht in een hostel met de slechtste badkamer ooit. Ook nog direct naast de grootste moskee van Jordanie met de meeste herrie. Nee hoor, alles goed met ons.

We zijn woensdag ochtend om 09:00 met ons huur ootootje vanuit Aqaba richting Wadi Rum gereden. Geen gedoe met de juiste weg zoeken, er zijn er niet veel, dus een uurtje later waren we er al. Toch een erg groot voordeel ten opzichte van het reizen met de bus. In Wadi Rum hebben we vrijwel direct een mannetje met 4x4 geboekt die ons de highlights van het park heeft laten zien. Wadi Rum is een natuurpark waar het vooral gaat om de diversiteit aan rotsformaties. Prima vergelijkbaar met de parken in het Zuid Westen van de US. In de US vonden we deze parken prachtig mooi, hier dus ook! We hebben achterop de 4x4 buiten in de wind volop kunnen genieten van alle uitzichten die het park biedt. Het is vooral een dorre toestand met heel af en toe een boom en wat struikjes. De rotsformaties zijn erg bijzonder te noemen. Beetje moeilijk uitleggen. Er zijn natuurlijke bogen, canyons en zandduinen van tientallen meters hoog waar we vanaf zijn gerend. Kortom een mooi tochtje.

Nadat we zijn afgezet bij ons ootootje zijn we richting Petra gereden. Joepie, weer een prachtige route met 1001 vergezichten. We hadden eerst even in de Lonely Planet gespiekt waar we een leuk hostel konden vinden, we zijn naar het Moon Valley hostel gegaan. Na de kamer te hebben geinspecteerd gingen we akkoord met het bedrag van 70JD (ong. 70 euro) voor 3 nachten incl. ontbijt. De hostels die we uitzoeken zijn over het algemeen niet erg sjiek. Een bedje en een douche is wel voldoende voor ons. Maar deze keer werd er ook een verwarming belooft. Tuurlijk deed het ding het toen we aankwamen, maar blijkbaar zit er een timer op. Twas echt heul koud 's nachts. Vanavond maar een extra deken vragen.

Gisteren, donderdag hebben we een Petra dag gehad. Na ons ontbijt stonden we om 08:00 voor de poort. We hebben kaartjes gekocht en hop het park in. Na ongeveer een kwartier lopen kwamen we bij de kloof (Siq) die naar de treasury loopt. Deze is anderhalve kilometer en bij iedere bocht ben je nieuwsgierig of je de Treasury al zult kunnen zien. De Treasury is het bekendste en wellicht het mooiste 'monument' van Petra. Uiteindelijk na zo'n 45 minuten lopen verscheen ie tussen de wanden van de Siq door, erg geheimzinnig allemaal. Alle gebouwen in Petra zijn in negatief, ze zijn niet gebouwd, maar uitgehakt uit de rotsen. Zo is de Treasury b.v. 45 meter hoog, om een indruk te geven. De bouwstijl lijkt op dat van de romeinen (met onze kennis dan heh). Na de nodige ohh en ahh's en veel foto's zijn we verder gelopen. Petra is in feite een stad waarin duizenden mensen hebben gewoond. Om elke hoek is dus wel een gebouw of een hele rij gebouwen te bewonderen. Allemaal zijn ze even ingenieus in elkaar geknutseld (of eigenlijk uit elkaar). Er zijn tombes, een rechtbank, gevangenis, winkels, watersystemen en vele huizen. Knap staaltje werk dus. Voorbij het eigenlijk dorp loopt een pad (800 treden) de bergen in naar de Monastry. Dit is 1 van de hoogtepunten van de stad. Een joekel van een gebouw met ook weer allerelei verfraaiingen. Zeker de wandeling waard!. Iets verder zijn nog wat uitzichtspunten, richting dode zee en Israel, het was iets te mistig om dit allemaal te kunnen zien. We hebben er intussen 8 uur hiken opzitten en gaan aan het einde van de middag terug naar onze hotelleke.

Even een beetje rusten, de beste shawarma van de stad en wat lezen. Voor dezelfde avond hadden we een excursie 'Petra by night' geboekt. Een mooi toertje vanaf het toeristen centrum naar de Treasury. Het hele pad van zo'n 2KM is verlicht met kaarsjes wat het allemaal best geheimzinnig maakt. Vooral het lopen in de Siq is best speciaal in de schemer. Aan het einde van de Siq komt de Treasury weer in zicht. We hebben een half uurtje voor dit momument gezeten. Er werd iets voorgedragen door ewen lokale muziekant (Bedoeiede). Tuurlijk ook even proberen om wat mooie foto's te maken in de schemer, het lijkt te zijn gelukt. Overigens was die avond best fris, rond de 2-3 graden. Syl had 6 laagjes en Pat 5 laagjes kleding aan. Om 23:00 waren we weer op ons kamertje om te gaan rusten van deze inspannende dag.

Vanmorgen iets later opgestaan zodat we na ons ontbijt rond 09:30 op pad gingen. De reis ging met ons ootootje naar Little Petra. Een iets minder spannend dorpje, maar wel de moeite van een bezoek waard. Dit hele dorpje met al z'n uitgehouwen huisje ligt in een kloof van 500 meter, alles zeer compact dus. Eigenlijkl was dat een beetje de enige activiteit vandaag. Na een drukke dag is het belangrijk om veel te rusten (hahahaha).

Wat nog even gezegt moet worden is dat de Jordanese arabieren uitzonderlijk vriendelijkl zijn. Natuurlijk wil iedereen wel van alles verkopen, maar met een simpel 'no thank you' krijg je een 'you're welcome' terug. Geen gezeur. Vaak blijft er nog een klein praatje over zelfs, heel vriendelijk en behulpzaam. Toppie voor de Jordanezen! Goed, morgen met het ootootje richten Dode Zee, beetje plonzen. Uhh, nouja blijven drijven zegt men. Daarover later meer.

Allemaal de groetekes en tot snel. Pat en Syl (hebben het naar hun zin).....