Orthodoxe Joodse man in vol ornaat

Even een korte update. Na ons woestijn avontuur hadden we nog 1 dag in Madaba. Deze dag hebben we gebruikt om met ons ootootje via Mount Nebo naar Bethany Beyond the Jordan te gaan. Mount Nebo is de berg waar Mozes over het beloofde land uitkeek en ook is gestorven.

Erg mooi uitzicht inderdaad, wel wat mistig toen wij er waren. Bij helder weer is er zicht op de Dode Zee en een stuk van de West Bank. Enfin we zijn naar Bethany gereden, dit is de plek waar Jezus gedoopt zou zijn, volgens de Jordanezen dan. Aan de andere kant van de Jordaan is namelijk een zelfde plek, in Israel dus waar ze hetzelfde claimen.

Eigenlijk is dit meteen alles wat we over deze plek te vertellen hebben. Het is een regelrechte aanfluiting en doodzonde van onze tijd. Voor wat Jordaanse Dinars word je in een met vliegen bestookte auto gepropt om richting de doopplek te rijden. We werden bij de Jordaan afgezet om wat foto's te maken van deze rivier. Hierna liepen we verder naar wat opgravingen, dit zou de doopplek zijn geweest. Klaar.

Na dit rustige dagje waarin we best weer veel hebben gezien omdat we een aantal keren hopeloos verkeerd zijn gereden hebben we onze laatste nacht in Jordanie doorgebracht. We hebben ons verblijf in Jordanie afgelsoten door middel van een typish Jordaanse maaltijd; Falafel. Heerlijk, deze balletjes van gemalen groente en kikkererwten worden gefrituurd en samen met tomaat, komkommer en humus in een pitabroodje gedaan. Bij het afrekenen schrokken we! We hadden voor maar liefst 1 Euro, voor beide broodjes!, gegeten....... Pffff dus toen hebben we er nog maar 1 genomen.
De rest van de avond hebben we op onze eigen kamer dvd gekeken, The Illusionist. Een erg goeie film!

Gister op tijd richting grens gereden en ons ootootje ingeleverd, snik. Onderweg Pat een foto maken bij 1 van de door militairen gecontrolleerde checkpoint. Oops, toch maar niet doen, militairtje plagen, ze worden dan erg pissig. Vanaf nu vond Syl het ff niet leuk meer, Pat des te leuker. We moeten namelijk door zo'n 12 controloposten, checkpoints, bagage banden, paspoortcontroles, bodyscans etc. Het is een hele toer om vanuit Jordanie Israel (of eigenlijk de West Bank) binnen te komen. Dit geld overigens speciaal voor deze grenspost, in het zuiden gaat het eenvoudiger. De tocht over de Jordaan Rivier, de grens over dus heeft ons zo'n 3 uur gekost! Maar wel weer een beleving rijker, tenminste voor Pat dan.

Nadat we de grens over waren hebben we kaartjes gekocht voor een gedeelte taxi en zijn we binnen een uur weer in de Oude Stad Jeruzalem. We zijn toen lopend! met onze bagage naar de Nieuwe Stad gegaan. Daar is immers het uitgaansgebied en gezelligheid, in de Oude Stad is dit rond 19:00 afgelopen. We vonden snel een hotel, oeps ze zijn aan het verbouwen. Veel stof en Syl vond het nix omdat ze we longklachtjes kreeg. De aardige man liet meteen een kamer zover mogelijk van het stof schoonmaken en daar hebben we geslapen.

De volgende dag (vandaag) besloten we dat de stof niet gezond was en zijn we verder gaan zoeken naar een onderkomen voor de komende 3 nachten. We wilde wel een keer in de Oude Stad overnachten, dan maar met de taxi naar het uitgaansgebied indien nodig. Na 4 uiterst gelovige guesthouses hebben we nu een kamer bij een Armeens Orthodox Christelijk tehuis gevonden. Precies met ons raam op de bekenste straat van Israel en omgeving, de Via Dolorosa. Dit is de straat waar Jezus met z'n kruis heeft rondgezeuld.

Na ons te hebben ingecheckt zijn we met de taxi naar Yad Vashem gegaan, het Holocaust Museum. Erg interresant en confronterend opgezet! Veel beelden, film, attributen uit de holocaust periode. Alles tot in detail beschreven en verteld. Er werd geen detail achterwege gelaten. Natuurlijk weet iedereen wat er is gebeurd maar als je er op deze manier mee wordt geconfronteerd gaat het echt leven. Duidelijk is iig dat zoiets niet nog een keer mag gebeuren. (Waarom ze dan wel die muur bouwen??)

Dat was het voor nu, misschien horen jullie nog een laatste keer van ons vanuit Jeruzlem en anders tot Paramaribo!