De middeleeuwse stadsmuur met torens rondom Tallinn

Afgelopen weekend hebben we een paar heerlijke dagen doorgebracht in Tallinn, de hoofdstad van het jonge Estland. Vrijdagavond checken we een half uur nadat we geland zijn in in ons oeroude hotel, het Gotthard. Het hotel ligt in de historische oude stad en is in de 16e eeuw gebouwd. Wij hebben een prima, kleine, kamer op de 4e verdieping. Er is geen lift dus we lopen aardig wat trappen dit weekend! We lopen de 500 meter naar het Raadhuisplein waar de kerstmarkt net is geopend. Het heeft vandaag flink gesneeuwd dus we lopen door een idyllisch wit plaatje met smalle straatje, lampjes, oude huizen zo de kerstmarkt op. Natuurlijk nemen we een Glogg (gluhwein) en zoeken een restaurant. We eten in het Olde Hanse, heel erg toeristisch maar doordat het in een oud gebouw is, zonder elektrische verlichting, met aardige mensen in klederdracht en met een prima kruidenbier en stevig eten bevalt het ons prima.

Zaterdagochtend lopen we na het ontbijt het stadje weer in en kloppen aan bij de plaatselijke VVV. Om 12 uur kunnen we gratis aansluiten bij de rondleiding. We twijfelen aangezien we geen zin hebben om in een hele grote groep te lopen maar sluiten ons toch aan. De gids, een studente die vloeiend Engels spreekt, verteld vanaf het eerste moment enthousiast over haar land en stad. We horen het verhaal van het ontstaan van het land, de aanleg van het veel te dure stadsparkje op de plek waar in de 2e wereld oorlog de bommen vielen, het ontstaan van het vrijheidsplein en de zingende revolutie die uiteindelijk tot de vreedzame afscheiding van de USSR heeft geleid. Ze verteld twee uur in de kou totdat onze oren tuiten en ze ons achterlaat op de Raadhuisplein. We hebben het koud, want ondanks dat het dooit is het niet echt warm, en we willen wat eten en drinken. Dus we zoeken een brouwpub op, drinken een lokaal gebrouwen bier, eten wat en worden weer warm. Klaar voor het 2e deel van onze wandeling, deze keer onder onze eigen begeleiding. We lopen terug naar de High City en slenteren door de smalle straatjes. We bekijken de Alexander Nevsky kerk, glibberen naar een uitzichtpunt en glibberen naar de wachttoren Kiek in de Kok. Letterlijk vertaald betekend dat een kijkje in de keuken, blijkbaar konden de soldaten in de keukens van de omliggende huizen kijken vanuit hun hoge posities. Zaterdagavond doen we een kroegentocht. We drinken alleen lokaal, of Ests, bier en zijn verrast over de goede smaak hiervan. Ze zijn bijna allemaal beter dan de Amerikaanse bieren die we onlangs mochten proeven. Ietsiepietsie later dan gepland liggen we in bed en slapen op zondag lekker uit.

Zondag lopen we naar een wijk die bijna alleen uit houten huizen bestaat buiten de oude stad, we lopen vervolgens de markt over bij het station waar we een kijkje krijgen in het dagelijks leven van de Esten. We lopen de hoge stad weer in en genieten van het uitzicht over de lage stad. Eten doen we weer in de Olde Hanse.

Op maandag gaan we in de avond weer terug naar Nederland en we spreken met het hotel af dat we pas om zes uur van de kamer af hoeven. Dit kost 20 euro, valt dus reuze mee en het is lekker om aan het eind van de dag nog ff op ons kamertje te kunnen chillen. Maar voordat het zover is lopen we naar het moderne centrum, met gewone moderne malls, waar we alle grote merken zien die hier ook in iedere stad te vinden zijn. Hier zien we ook de eerste Mac Donalds van ons tripje. We lopen er met een grote boog omheen. De afgelopen dagen was het weer trouwens best aardig, grijs maar droog en rond het vriespunt. Vandaag is het echter gaan waaien en dat maakt het toch aanzienlijk kouder! Ok, van het nieuwe weer naar het oude. We hebben nog niet over de stadswallen heen gelopen dus we zoeken de ingang en wagen ons over smalle trappetjes om het uitzicht te bekijken. Dan lopen we gedeeltelijk om de hoge stad heen over een glibberig pad waar nog wel wat sneeuw (en nu dus ijs) ligt. Al glibberend komen we bij een trap naar boven, die niet veel minder glibberig is maar waar wel een leuning waar we ons aan vasthouden. We komen dus ongeschonden boven en ontdekken nog wat straatjes die we nog niet eerder hadden gezien.

Uiteindelijk komen we weer op het raadhuisplein uit kijken nog even rond bij de kerstmarkt. En aan al het leuks komt een eind dus we kijken nog één keer over onze schouder en lopen terug naar ons hotel. Daar lezen we nog ff wat, stappen in de taxi, in het vliegtuig en om 0.30 u liggen we in bed.

Wat een ontzettende aanrader deze kleine maar fijne stad!

Hasta luego, tot Brazilië!