Het reisverslag van Pat naar Bali van 26 juni t/m 7 juli 2008. (1/2)

Alleen naar Bali, waarom dat nou ?
In 2003 zijn Syl en ik naar Sumatra geweest. Hier hebben we o.a. de werkzaamheden van Stichting Ulina Indonesie bewonderd. Deze stichting (van de ouders van Patrick) werkt ook op het eiland Bali. Syl heeft een aantal maanden op Bali gewerkt en wilde er niet perse nog eens heen. Ik liep al een tijdje met de gedachten om mijn ouders te gaan bezoeken op Bali. Dit is de reden waarom ik alleen en als verassing naar Bali ben gegaan. Mijn ouders wisten van niets en waren erg blij verrast met mijn bezoekje.

Na een erg lange reis van meer dan 24 uur kom ik vrijdags vrij fit op Bali aan. Toen ik op mijn hotel aankwam bleek ik fit genoeg om het hotel van Pa en Ma te gaan zoeken. Direct bij de ingang van het hotel kom ik Pa tegen. In eerste instantie leek de verassingvan mijn bezoek onbegrijpelijk. Na ook Ma te hebben verrast bleek alles al snel weer normaal, hee Pat is er, dat is wel heel leuk. Na wat Bintang's (biertjes) ben ik naar bed gegaan en heb 15 uur aan 1 stuk geslapen. Toch wel intensief zo'n reis blijkt maar weer.

Zaterdag (dag 3) was duidelijk een rust dagje. Lekker een beetje rondkijken in Kuta. Kuta is een erg toeristische plaatsje met veel Ausie's. Kuta staat o.a. bekend om de goede surfgolven en de goede uitgaans gelegenheden. Ook zondag (dag 4) was erg rustig. Ik heb kennis gemaakt met de vrienden die Pa en Ma al jaren geleden hebben gemaakt onder de indo's. Allemaal erg vriendelijke mensen. Ik kon na een paar dagen al merken dat de lokale winkeliertjes me herkende. Ik werd uiteindelijk niet zoveel meer aangevallen om wat te komen kopen in hun winkeltjes.

Op Dag 5 zijn we met de taxi naar Kampong Alit gereden. Hier hebben we in het huisje van Benny-boy een biertje gedronken. Het gaat hier om een huisje van ong. 2,5 x 3 meter. In dit soort huisjes woont gerust een groot gezin of in sommige gevallen meerdere gezinnen. Benny is de grote steun op Bali voor de Stichting. Bennie kent veel mensen en regelt van alles en nog wat als Pa en Ma op Bali zijn. Ook als Pa en Ma thuis zijn kan Benny worden ingeschakeld voor bemiddeling op Bali. Een super enthousiast mannetje vol met grappen. In de Kampong hebben we bekeken hoe het met de waterpompen stond. Stichting Ulina heeft een aantal jaren geleden water pompen laten plaatsen. Hierdoor kunnen de bewoners zelf water pompen voor eigen gebruik. Ik werd voorgesteld aan diverse mensen als een sponsor en zoon van Pa en Ma. Het was een erg interessant bezoek.

Voor Dag 6 en 7 heeft Benny een auto met chauffeur en een hotel geregeld. Via een mooie route langs terrasvormige rijstvelden zijn we naar de andere kant van het eiland gereden. Ik kende Bali vooral van foto\'s van deze zogenaamde sawa's. Op de foto zien de sawa's er prachtig en uniek uit, maar in het echt is alles toch net iets mooier. Door het tropische klimaat ziet alles er heel erg mooi groen uit. De terrassen geven een zeer speciaal uitzicht, erg de moeite waard.

We waren naar Lovina in het noorden van Bali gereden om er dolfijnen te gaan spotten. Woensdag ochtend om 6 uur werden bij een bootje verwacht om de zee op te gaan. Om 6 uur is het nog donker dus we werden tijdens het varen getrakteerd op een mooie zonsopkomst. Na een tijdje gevaren te hebben gingen alle bootjes plotseling naar 1 punt als in een trechter. De dolfijnen die hier dagelijks voorbij zwemmen waren gespot. We een hebben zelf gelukkig ook een aantal keren goed de dolfijnen kunnen spotten. Soms van veraf, maar ook af en toe vrij dichtbij. De diertjes zwommen rustig voorbij en kwamen af en toe tegelijk boven. In de verte zagen we er een aantal hoog uit het water springen, een prachtig gezicht.

Na het ontbijt zijn we via een andere route weer richting Kuta gereden. Deze keer zijn we via Gunung Batur en sawa's gereden. Gunung (mount) Batur is een actieve vulkaan van 1717m. De vulkaan is voor het laatst uitgebarsten in 2000. Dit is nog goed te zien aan de zwart geblakerde stukken land. Naast de vulkaan ligt lake Batur en verderop nog 2 bergtoppen. Een erg mooi gebied, helaas was de hemel die dag wat donker waardoor het uitzicht wat beperkt was. Op de weg naar Kuta kwamen we nog wat prachtige sawa's tegen. Weer heel anders dan de van de dag ervoor. Veel compacter en dus beter te overzien. Zie ook de foto's.