Na 6 weken door Nieuw Zeeland te hebben getoured zijn we aangekomen in Christchurch. Het is nu maandag 27 november, morgen vliegen we terug naar Amsterdam. Voordat we dat doen laten we nog even weten hoe de afgelopen week is gegaan. Die was namelijk nogal relaxed waarbij we dag tripjes hebben gemaakt in plaats van haastig van de ene naar de andere plaats zijn gereden. We waren toe aan een comfortabel huis en dat vonden we in Wanaka.

Lees meer: Azuur blauwe meren in de alpen

Milford Sound met de bekende Mitre Peak

Op vrijdagmiddag komen we aan in Te Anau, het meest toeristische dorp waar we tot nu toe zijn geweest. Het ligt prachtig aan een meer, met bergen aan de ene kant en heuvels aan de andere kant. Op die heuvels staan natuurlijk schapen, die zie je echt overal weer opduiken. Geen probleem natuurlijk, de lammetjes zijn schattig en soms kun je ze, heel wreed en toch grappig, aan het schrikken maken door te toeteren… we weten het, het is niet fatsoenlijk maar echt heel grappig.

Lees meer: Milford Sound

Het uiterste zuiden van Nieuw Zeeland

Meer natuur en wildlife Vanuit de leuke pinguïns van Oamaru rijden we op zondag door naar Dunedin. We bekijken vluchtig het centrum, drinken er een bakkie bij de Starbucks en doen onze boodschappen. We hebben orders gekregen om niet te vroeg in het Airbnb huisje in te checken dat we nabij Dunedin hebben geboekt. Als we bij het huisje aankomen heeft ons groene krotje het behoorlijk zwaar, want we moeten zowat recht een berg op rijden.

Lees meer: Meer natuur en wildlife

Een wandering albatros op open zee

Donderdag wagen we het om de oversteek te maken van west naar oost. Een mooie route door de bergen en over passen. Op de hoogste toppen ligt verse sneeuw, wat natuurlijk het uitzicht nog wat verbetert. De rit gaat vandaag van Cape Foulwind naar Kaikoura en duurt zo’n 6 uur, dat is dan inclusief pauzes.

Lees meer: Albatrossen, dolfijnen zeehonden, pinguïns

Uitzicht vanuit onze cottage van het historische Tophouse

De overtocht van het Noorder naar het Zuider eiland is ronduit spectaculair. We varen over de Cook straight en varen vervolgens tussen landtongen en eilandjes door om uiteindelijk bij Picton te komen. Het schijnt dan ook een van de mooiste ferry overtochten ter wereld te zijn. Als we na zo’n 4 uur van de boot afkomen gaan we meteen op zoek naar een camping.

Lees meer: Picton, Nelson, eerste dagen Zuid eiland

Ngauruhoe AKA Mount Doom

Op woensdag 1 november is het vulkanen dag. Om 9:30 zeggen we bye bye tegen ons comfortabele kamertje in Rotorua en cruisen meteen richting zuiden. Onderweg komen we nog veel thermische gebiedjes tegen waar de lokale bevolking een heuse toeristische attractie van heeft gemaakt. In Rotorua hebben we ervoor gekozen om de thermische poeltjes gratis te bezoeken.

Lees meer: Vulkanen, vulkanen, vulkanen

Maori village Rotorua

Vanuit Hobbiton rijden we vrijdag via een prachtige route langs melkboerderijen naar Waitomo. Dit plaatsje staat bekend om ze grottenstelsel. Aangezien deze regio vroeger zeebodem was is de bodem redelijk poreus. In de loop van de eeuwen is er dan ook heel wat regenwater doorheen gesijpeld dat heeft geresulteerd in een uitgebreid grottenstelsel. Omdat er altijd water en lucht toevoer is is het een ideale

Lees meer: Glimwormen en heel veel rust

De filmset van The Hobbit en Lord of the Rings

De wekker gaat op woensdagochtend om 07.30 uur, we genieten van het uitzicht terwijl we ontbijten en gaan op tijd op weg. De route zal ons vandaag een kilometer of 150 verder naar het zuiden brengen naar het Trounson Kauri forest. Kauri’s zijn de grootste bomen van Nieuw Zeeland, ze kunnen een omvang tot wel 8 meter bereiken en het zijn naaldbomen. Onderweg doen we boodschappen en daarna is de eerste stop van de dag Wairere.

Lees meer: Hobbiton

Cape Reinga, het noordelijkste puntje van NZ

Op zaterdagochtend worden we, dankzij de wekker, om 9.30 uur wakker. We hebben er allebei een gebroken en onrustige nacht opzitten. Komt zeker door het tijdsverschil. In de straat zit een koffie tentje waar we ons cafeïne shot halen en meteen een licht ontbijtje regelen. In 2009 hebben we Auckland al gezien en herinneren ons ervan dat het een rustige uitgestrekte stad is. De hoofdstraat, Queenstreet, is ondertussen verandert in een aaneengesloten rij Chinese en Japanse restaurants en de overdekte